BODIES THAT DANCE:

THE MEANING OF THE BODY IN DANCING TOGETHER

Authors

  • Allana Alexandre Cardoso allana.alexandre@gmail.com
    Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jaqueline da Silva jaqueline_s91@yahoo.com
    Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rui Manoel Coelho Resende da Silva resende65@gmail.com
    Instituto Universitário da Maia, Portugal

DOI:

10.51283/rc.v25i1.11604

Keywords:

Dance, Corporeality, Movement

Abstract

The couple dance provides a more intimate and direct communication between peers, stimulating bodily relationships and, consequently, the corporeality of those who practice it. Prompted to understand how the articulation between body and corporeality in dance takes place, as well as its influence on bodily relations in the couple dance, a narrative review of the literature, was carried out, with a descriptive character, with a qualitative synthesis of the analyzed works. The evidenced data allow a reflection about a body that, influenced and shaped by time, culture, and society, has an intimate relationship with dance, building its corporeality through games and opportunities in the couple dance.

References

ALVES, Dina e colaboradores. Cultura e imagem corporal. Motricidade, v. 5, n. 1, p. 1-20, jan. 2009.

BONFIM, Tânia Regina. Corporeidade e Educação Física. Revista Fafibe Online, n. 1, v. 1, p. 1-6, 2011.

CARDOSO, Allana Alexandre e colaboradores. Associated factors and profile of injuries in professional ballroom dancers in Brazil: a cross-sectional study. Motriz, v. 26, n. 2, p. 1-8, 2020.

CARDOSO, Allana Alexandre e colaboradores. Fadiga e qualidade de vida em bailarinos profissionais de dança de salão no Brasil. Ciência & saúde coletiva, v. 26, n. 2, p. 757-764, 2019.

CHAVES, Aline Dessupoio; MOREIRA, Wagner Wey; CARBINATTO, Michele Viviene. Conceito de corpo para acadêmicos da área de saúde. Corpoconsciência, v. 17, n. 2, p. 27-36, jul./ dez., 2013.

DENTZ, René Armand. Corporeidade e subjetividade em Merleau-Ponty. Intuitio, v. 1, n. 2, p. 296-307, nov., 2008.

DANTAS, Mônica Fagundes. O corpo dançante entre a teoria e a experiência: estudo dos processos de realização coreográfica em duas companhias de dança contemporânea. Revista CAMHU, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2011.

DANTAS, Estélio. Fitness: a ecologia do corpo. Niteroi, RJ: Universidade, 1997.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

FRANCO, Marcel Alves; MENDES, Maria Isabel Brandão de Souza. Fenomenologia e educação física: uma revisão dos conceitos de corpo e motricidade. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 209-218, set., 2015.

FREIRE, Ida Mara. Dança-educação: o corpo e o movimento no espaço do conhecimento. Caderno Cedes, v. 53, n. 21, p. 31-55, 2001.

GHIDETTI, Filipe Ferreira; RODRIGUES, Renata Marques. Cultura corporal de movimento em pauta: uma análise sobre o objeto de ensino da educação física como vetor dos processos de subjetivação com o corpo. Motrivivência, v. 32, n. 61, p. 1-23, jan./ mar., 2020.

GRANT, Maria J.; BOOTH, Andrew. A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information & libraries journal, v. 26, n. 2, p. 91-108, 2009.

LACINCE, Nelly; NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Corpo, dança e criação: conceitos em movimento. Movimento, v. 16, n. 3, p. 239-256, jul./ set., 2010.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

______. Antropologia do corpo e modernidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

LESAGE, Benoit. À Corps se Crée/accord Secret de la Construction du Corps en Danse. In: ROUSIER, Claire (Org.). Histoire de corps, à propôs de la formation du danseur. Paris: Cité de la Musique, 1998.

LIMA, Marlini Dorneles. Composição coreográfica na dança: movimento humano, expressividade e técnica, sob um olhar fenomenológico. 2006. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2006.

LORANDI, Rodolfo Marchetti; MANCINI, Bianca Scliar Cabral. Condução e danças de salão: Conducorporificação. Interfaces, v. 19, n. 1, p. 104-120, mai., 2019.

LOURENÇO, Frederico. Estética da dança clássica. Lisboa, Portugal: Cotovias, 2014.

LÜDORF, Silvia Maria Agatti. A prática pedagógica do professor de educação física e o corpo de seus alunos: um estudo com professores universitários. Pensar a prática, v. 8, n. 2, p. 243-256, jul./ dez., 2005.

MARQUES, Danieli Alves Pereira e colaboradores. Dança e expressividade: uma aproximação com a fenomenologia. Movimento, v. 19, n. 1, p. 243-263, jan./ mar., 2013.

MATTHEWS, Eric. Compreender Merleau Ponty. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 1992.

______. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MEZZAROBA, Cristiano; ZOBOLI, Fabio; CORREIA, Elder Silva. A gestão do desejo dos corpos através da comunicação e mídia: um estudo panorâmico-monográfico dos periódicos da Educação Física brasileira. Motrivivência, v. 30, n. 55, p. 258-273, set., 2018.

MOEHLECKE, Vilene; FONSECA, Tania Mara Galli. El cuerpo encuentra Apolo y Dioniso: potencias y debilidades. Psicologia USP, v. 19, n. 3, p. 375-392, 2008.

MOREIRA, Wagner Wey; CHAVES, Aline Dessupoio; SIMOES, Regina Maria Rovigati. Corporeidade: uma base epistemológica para a ação da Educação Física. Motrivivência, v. 29, n. 50, p. 202-212, mai., 2017.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidade e educação física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito, Natal, RN: EDUFRN, 2009.

NUNES, Bruno Blois; FROEHLICH, Marcia. Um novo olhar sobre a condução na dança de salão: questões de gênero e relações de poder. Revista educação, artes e inclusão, v. 14, n. 2, p. 91-116, 2018.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; GOMES, Daniel Pinto. Dança encantada e de resistência: (trans) significações corporais no torém dos índios Tremembé. Corpoconsciência, v. 22, n. 1, p. 120-129, jan./ abr., 2018.

PERETTA, Éden Silva. Anatomia altruísta. Revista brasileira de ciência do esporte, v. 28, n. 3, p. 125-139, mai., 2007.

PICCININI, Larise; SARAIVA, Maria do Carmo. A dança-improvisação e o corpo vivido: re-significando a corporeidade na escola. Pensar a prática, v. 15, n. 3, p. 551­820, jul./ set., 2012.

POLEZI, Carolina; MARTINS, Anderson Luiz Barbosa. Condução e contracondução na dança de salão. Horizontes, v. 37, p. 1-14, 2019.

RESTANY, Pierre. O poder da arte: Hundertwasser o pintor-rei das cinco peles. São Paulo: Taschen, 2003.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paulista de enfermagem, v. 20, n. 2, p. v-vi, abr./ jun., 2007.

SARAIVA, Maria do Carmo. O sentido da dança: arte, símbolo, experiência vivida e representação. Movimento, v. 11, n. 3, p 219-242, set./ dez., 2005.

SOARES, Carmen Lúcia; MADUREIRA, José Rafael. Educação física, linguagem e arte: possibilidades de um diálogo poético do corpo. Movimento, v. 11, n. 2, p. 75-88, mai./ ago., 2005.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; CARAMASCHI, Sandro. Contato corporal entre adolescentes através da dança de salão na escola. Motriz, v. 17, n. 4, p. 618-629, out./ dez., 2011.

VOLP, Catia Mary. A dança de salão como um dos conteúdos de dança na escola. Motriz, v. 16, n. 1, p. 215-220, jan., 2010.

ZAJENKOWSKI, Marcin; JANKOWSKI, Konrad S.; KOLATA, Daria. Let's dance–feel better! Mood changes following dancing in different situations. European journal of sport science, v. 15, n. 7, p. 640-646, out., 2015.

Published

2021-03-29

How to Cite

Cardoso, A. A. ., Silva, J. da, & Silva, R. M. C. R. da . (2021). BODIES THAT DANCE:: THE MEANING OF THE BODY IN DANCING TOGETHER. Corpoconsciência, 25(1), 74–89. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11604

Most read articles by the same author(s)