PARTICIPATION OF YOUNG TENNIS PLAYERS IN COMPETITIONS FROM 12 TO 16 YEARS

THE PERCEPTION OF A GROUP OF COACHES

Authors

  • Rodrigo Silveira rbsilveira21@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Rodrigo Vieira Bulso rodrigo.bulso@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Carlos Adelar Abaide Balbinotti carlos.balbinotti@ufrgs.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Keywords:

Tênis. Competição infantojuvenil. Esporte. Pesquisa Qualitativa

Abstract

The aim of the study was to describe how tennis players from 12 to 16 years old participate in youth competitions, according to the perception of a group of coaches. The study was of the descriptive-exploratory type, of qualitative nature. Semi-structured interviews were conducted with 11 tennis coaches from four Brazilian states. The results allowed us to consider that there is a need to propose and implement tennis competitions models that are more suitable for young tennis players. It was concluded, according to the interviewees’ view, that many athletes end up competing without motivation, causing many dropouts, resulting from a bad transition from the Tennis 10’s stages to the traditional model. On the other hand, it was noticed the emergence of ideas arising from the diversification of suitable and attractive competitions for different groups of tennis players in the age group.

References

ALVARIÑO, Pancho; ALTUR, José F.; CRESPO, Miguel. Tennis player development: from junior to professional transition stage. ITF coaching and sport science review, n. 68, p. 24-26, 2016.

BALBINOTTI, Marcos Alecar Abaide e colaboradores. Estudo descritivo do inventário do treino técnico desportivo do tenista: resultados parciais segundo o ranking. Revista portuguesa de ciências do desporto, v. 5, p. 49-58, 2005.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 6. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

BERGERON, Michael F. e colaboradores. International Olympic Comitês consensus statement on youth athletic development. British journal of sports medicine, v. 49, n. 13, p.843- 851, 17 jun. 2015.

BURTON, Damon; GILLHAM, Andrew D.; HAMMERMEISTER, Jon. Competitive engineering: structural climate modifications to enhance youth athletes' competitive experience. International journal of sports science & coaching, v. 6, n. 2, p. 201-217, 2011.

BUSZARD, Tim e colaboradores. Implementation of a modified sport programme to increase participation: key stakeholder perspectives. Journal of sports sciences, v. 38, n. 8, p. 945-952, 2020.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE TÊNIS (CBT). Calendário brasileiro infanto-juvenil 2020. 2020. Disponível em: <http://cbt-tenis.com.br/arquivos/juvenil/juvenil_5e5e9cdf48ba5_03-03-2020_15-07-27. pdf>. Acesso em: 11 jun. 2020.

CORTELA, Caio Corrêa e colaboradores. The transition to the yellow ball in tennis coaching. ITF coching and sports science review, n. 79, p. 22-24, 2019.

DE ROSE JÚNIOR, Dante; KORSAKAS, Paula. O processo de competição e o ensino do desporto. In: TANI, Go; BENTO, Jorge Olímpio; PETERSEN, Ricardo Demétrio de Souza (Eds.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. p. 251-261.

FEDERAÇÃO GAÚCHA DE TÊNIS (FGT). Regulamento técnico 2020. 2020. Disponível em: <https://www.tenisintegrado.com.br/uploads/id4301/anexos/anexo_1578054942.pdf>. Acesso em: 26 fev., 2020.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

GIMENEZ-EGIDO, José María e colaboradores. Effect of modification rules in competition on technical–tactical action in young tennis players (Under-10). Frontiers In Psychology, v. 10, 2020.

GONÇALVES, Gabriel Henrique Treter e colaboradores. Contribuições da competição de tênis na educação e formação das crianças. Journal of physical education, v. 27, n. 1, p. 3-14. 2016.

INTERNATIONAL TENNIS FEDERATION (ITF). Programa oficial da Federação Internacional de Tênis tennis 10s: Manual. 2019. Disponível em: <http://www.tennisplayandstay.com/resources/resour ces.aspx>. Acesso em: 22 nov., 2019.

KLERING, Roberto Tierling e colaboradores. As técnicas avançadas na formação multilateral de tenistas: um estudo sobre os conteúdos do treino de tenistas de 11 a 14 anos. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 4, n. 24, p. 100-109, 2016.

LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. A avaliação de competições esportivas de jovens: definição de categorias e aplicações ao handebol. Movimento, v. 24, n. 3, p. 875-888, 2018.

LIMPENS, Vera e colaboradores. Scaling constraints in junior tennis: the influence of net height on skilled players’ match-play performance. Research quarterly for exercise and sport, v. 89, n. 1, p. 1-10, 2018.

LONGO, Renan Acerbi e colaboradores. A permanência de crianças e jovens nos esportes: olhares para iniciação e especialização esportiva. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 15, n. 2, p. 121-132, jul./dez. 2017.

MARQUES, António. Fazer da competição dos mais jovens um modelo de formação e de educação. In: GAYA, Adroaldo; MARQUES, António; TANI, Go. Desporto para crianças e jovens: razões e finalidades. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2004.

MILISTETD, Michel e colaboradores. Análise da organização competitiva de crianças e jovens: adaptações estruturais e funcionais. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 36, n. 3, p. 671-678, jul., 2014.

NEGRINE, Airton. Instrumentos de coletas na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVINOS, Augusto Nibaldo Silva (Orgs.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre, RS: Sulina, 2010.

REVERDITO, Riller Silva e colaboradores. Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a prática, v. 11, n. 1; p. 37-45, 2008.

SCHMIDHOFER, Stefan; LESER, Roland; EBERT, Michael. A comparison between the structure in elite tennis and kids tennis on scaled courts (Tennis 10s). International journal of performance analysis in sport, v. 14, n. 3, p. 829-840, 2014.

WEINBERG, Robert S.; GOULD, Daniel. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. 6. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2017.

YOUNG, Janet. Enjoyment: fresh clues for coaches. ITF coaching and sport science review, n. 68, p. 21-23, 2016.

Published

2020-11-26

How to Cite

Silveira, R., Bulso, R. V., & Balbinotti, C. A. A. . (2020). PARTICIPATION OF YOUNG TENNIS PLAYERS IN COMPETITIONS FROM 12 TO 16 YEARS: THE PERCEPTION OF A GROUP OF COACHES. Corpoconsciência, 24(3), 26–35. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11072