PEDAGOGY OF GAME: TEACHING, LIVING AND LEARNING TO PLAY IN NON-FORMAL EDUCATION

Authors

  • Débora Jaqueline Farias Fabiani de_fabiani@hotmail.com
    UNICAMP
  • Alcides José Scaglia alcides.scaglia@gmail.com
    UNICAMP

Keywords:

Learning, Children, Game, Mediation, Pedagogy

Abstract

The article aims to describe the pedagogy of game, from the processes of teaching, living and learning of children's play in the context of non-formal education. Thus, a qualitative, descriptive-exploratory research was carried out, composed of participant observation of the free time, interviews-conversation and panel with the children and semi-structured interviews with the educators. The information was analysed by Content Analysis and data triangulation. The results signal that the games are co-constructed by the children, who learn to play with relatives, friends, Physical Education teachers and the media. In addition, the knowledge shared in the game consists of the learning arising from the activity and the skills needed to maintain the game state. It can be concluded that the pedagogy of the game is linked to the creation of organized environments and mediators attentive to the needs and interests of the players.

Author Biographies

Débora Jaqueline Farias Fabiani, UNICAMP

Licenciada, Bacharela e Mestra em Educação Física e Especialista em Educação de Crianças e Pedagogia da Infância pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Doutoranda no Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte (LEPE) da FCA/UNICAMP. Tem como campo de pesquisa o jogo, numa perspectiva sociocultural, e suas manifestações e implicações na sociedade contemporânea. Atualmente é docente no sistema educativo da UNICAMP, nos âmbitos da educação infantil e educação não formal, e no curso de Educação Física do Centro Universitário de Paulínia (UNIFACP).

Alcides José Scaglia, UNICAMP

Livre Docente em Pedagogia do Esporte e Pedagogia do Jogo pela Universidade Estadual de Campinas (2019), doutor em Pedagogia do Movimento pela Universidade Estadual de Campinas (2003), mestre em Pedagogia do Esporte pela Universidade Estadual de Campinas (1999), Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Tem experiência na área de Educação Física e Esportes, desenvolvendo estudos, projetos e pesquisas nas áreas da: Educação Física escolar, Jogo e Pedagogia do Esporte, com ênfase em metodologia de ensino-aprendizagem-treinamento dos jogos coletivos de invasão, futebol da iniciação ao treinamento e pedagogia do jogo. Atualmente é docente na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA-UNICAMP) no curso de Ciências do Esporte da UNICAMP, corresponsável pelas pesquisas do LEPE (Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte), líder do grupo de pesquisa LEPE-FUT. Docente pleno no programa de pós-graduação, mestrado e doutorado da Faculdade de Educação Física (FEF) da UNICAMP.

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Published

2020-07-23

How to Cite

Fabiani, D. J. F., & Scaglia, A. J. (2020). PEDAGOGY OF GAME: TEACHING, LIVING AND LEARNING TO PLAY IN NON-FORMAL EDUCATION. Corpoconsciência, 24(2), 103–117. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10281

Issue

Section

Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS

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