SPORTS PEDAGOGY

PERCEPTIONS OF PRACTICE ACTIONS IN A SPORTIVE SOCIAL PROJECT IN THE UNIVERSITY CONTEXT

Authors

  • Mateus Fernandes de Oliveira ma.te.us16@hotmail.com
    Unicamp
  • Luis Felipe Nogueira Silva luisfelipenogu@gmail.com
    Unicamp
  • Alcides José Scaglia alcides.scaglia@fca.unicamp.br
    Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11498


Keywords:

Socio-educational, Technical-tactical, Historical-cultural, Sports Pedagogy

Abstract

The socio-sports projects have the advent of promoting the practice of sports and physical activities that also offer possibilities for transformations and reframing of the status quo in environments with great social, economic and educational demands. Thus, the study sought to diagnose, in a social sports project, developed in the university context, how references that contemplate the socio-educational, technical-tactical and historical-cultural aspects, supported by the discipline of Sport Pedagogy and its emerging methodological trends are contemplated. The investigation was guided by the triangulation of data from interviews with four of the founding members, 11 legal guardians of students and documentary analysis of the statute of the researched institution. The results showed greater contemplation of the socio-educational framework, highlighting the importance of establishing a context that enables participation, training and the practice of social values ​​through sport, relative concern with the technical-tactical framework and gaps regarding the exploration of the historical framework -cultural in that social sports project. Thus, the care with the elaboration of the political-pedagogical project in institutions of this nature and theoretical-practical coherence with the application of the didactic-methodological assumptions formally established is emphasized.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 10. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

BAYER, Claude. O ensino dos desportos colectivos. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 1994.

CARBONARI, Maria Elisa Erhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, v. 10, n. 10, p. 23-28, 2007.

CAVALCANTI, Kátia Brandão. Esporte para todos: um discurso ideológico. São Paulo: IBRASA, 1984.

COTÊ, Jean. The influence of the family in the development of talent in sport. The Sport Psychologist, v. 13, n. 4, p. 395–417, 1999.

FERREIRA, Henrique Barcelos; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: considerações pedagógicas e metodológicas no processo de ensino e aprendizagem do basquetebol. In: PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira; Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Journal of physical education, v. 25, n. 1, p. 153-162, 2014.

GARGANTA, Júlio Manoel. O ensino dos jogos desportivos coletivos: perspectivas e tendências. Movimento, v. 4, n. 8, p. 19-27, 1998.

GRECO, Pablo Juan; BENDA, Rodolfo Novellino (Orgs.). Iniciação esportiva universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte, MG: UFMG, 1998.

HASSENPFLUG, Walderez Nosé. Educação pelo esporte: educação para o desenvolvimento humano pelo esporte. São Paulo: Saraiva, 2004.

HIRAMA, Leopoldo. Katsuki; MONTAGNER, Paulo César. Algo para além de tirar da rua: o ensino do esporte em projeto socioeducativo. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 34, p. 149-164, 2012.

ILLERIS, Knud. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

KRAVCHYCHYN, Cláudio e colaboradores. Projetos e programas sociais esportivos no Brasil: antecedentes históricos e reflexividade social. Revista da ALESDE, v. 10, p. 53-68, 2019.

LEONARDI, Thiago José e colaboradores. Pedagogia do esporte: indicativos para o desenvolvimento integral do indivíduo. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 13, n. 1, p. 41-58, 2014.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a prática, v. 17, n. 2, p. 414-430, 2014.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, v. 21, n. 2, p. 405–418, 2015.

MELO, Victor Andrade de. Projetos sociais de esporte e lazer: reflexões, inquietações, sugestões. Quaderns d’animació i educació social, v. 7, p. 8, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

QUEIRÓS, Paula; GRAÇA, Amândio. A análise de conteúdo (enquanto técnica de tratamento de informação) no âmbito da investigação qualitativa. In: MESQUITA, Isabel; GRAÇA, Amândio (Orgs.). Investigação qualitativa em desporto. Porto, Portugal: FDEUP, 2013.

RAÍZES DO ESPORTE (Projeto Social). Estatuto oficial do projeto. Disponível em: <https://www.facebook.com/pg/raizesdoesporte/about/?ref=page_internal>. Acesso em: 13 jan. 2021.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz, v. 15, n. 3, p. 600-610, 2009.

SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva; GALATTI, Larissa Rafaela Galatti. Ambiente de jogo e ambiente de aprendizagem no processo de ensino dos jogos esportivos coletivos: desafios no ensino e na aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. In: NASCIMENTO, Juarez Vieira; RAMOS, Valmor; TAVARES, Fernando (Orgs.). Jogos desportivos: formação e investigação. Florianópolis, SC: Tribo da Ilha, 2013.

SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do jogo: o processo organizacional dos jogos esportivos coletivos enquanto modelo metodológico para o ensino. Revista portuguesa de ciências do desporto, S1A, p. 27–38. 2017.

SPARKES, Andrew C.; SMITH, Brett A. Qualitative research methods in sport, exercise and health: from process to product. New York, USA: Routledge, 2014.

TUBINO, Manoel José Gomes. Estudos brasileiros sobre esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá, PR: EDUEM, 2010.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.

ZALUAR, Alba. Cidadãos não vão ao paraíso: juventude e política social. São Paulo: Escuta, 1994.

Published

2021-03-29

How to Cite

SPORTS PEDAGOGY: PERCEPTIONS OF PRACTICE ACTIONS IN A SPORTIVE SOCIAL PROJECT IN THE UNIVERSITY CONTEXT. (2021). Corpoconsciência, 25(1), 23-38. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11498

Most read articles by the same author(s)