STUDENT PERCEPTIONS ABOUT FEMALE PARTICIPATION IN SPORTS PRACTICES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
DOI:
10.51283/rc.28.e17274Keywords:
Gender, Education, Women, School, EquityAbstract
This study investigated the perception of students from a public school in Ceará regarding female participation in Physical Education classes, focusing on gender relations. The methodology was based on a descriptive qualitative approach, with the application of an online questionnaire to high school students as a research instrument. The results highlight challenges in ensuring gender equity, revealing male hegemony and ingrained gender stereotypes. As potential solutions, interventions such as mixed tournaments proved to be promising in promoting the inclusion of girls. It is concluded that promoting female participation in sports activities requires continuous strategies for deconstructing gender stereotypes and empowering women. These actions are fundamental not only for equal opportunities but also for the comprehensive development of students and the construction of a fairer and more inclusive school culture.
References
ALMEIDA, Thaís Rodrigues de. Mulheres no esporte: Feminilidade em jogo. In: DORNELLES, Priscila Gomes; WENWTZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (Orgs.). Educação física e gênero: desafios educacionais. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.
ALTMANN, Helena. Educação física escolar: relações de gênero em jogo. São Paulo: Cortez, 2015.
ALTMANN, Helena et al. Gênero e cultura corporal de movimento: práticas e percepções de meninas e meninos. Revista estudos feministas, v. 26, n. 1, p. 1-16, 2018.
BRITO, Leandro Teófilo de. Da masculinidade hegemônica à masculinidade queer/cuir/kuir: disputas no esporte. Revista estudos feministas, v. 29, n. 2, p. 1-14, 2021.
CONNELL, Robert W.; MESSERSCHMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista estudo feministas, v. 1, n. 21, p. 241-282, 2013.
CUNHA, Damires Oliveira; LIRA, Geovana Pereira; SILVA, Kacio Dos Santos. Desigualdade de gênero na educação física e na prática esportiva: um contexto histórico e contemporâneo. RevistaFT, v. 28, n. 135, 2024.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de formação, v. 1, n. 2, p. 71-83, 2010.
JESUS, Adelice Pereira de; GOMES, Edilane de Jesus; NEVES, Janes Aparecida Xavier da Silva. Espaços e tempos na escola e as questões de gênero nas séries iniciais do ensino fundamental de Guanambi: novas possibilidades, outras práticas educativas. CONGRESSO INTERNACIONAL, 3. CONGRESSO NACIONAL DE MOVIMENTOS SOCIAIS E EDUCAÇÃO, 5. Anais... Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA, 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MEYER, Dagmar Elisabeth. Gênero e educação: teoria política. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MEYER, Dagmar Elisabeth. Gênero e educação: uma perspectiva sócio-histórico-cultural. Educação & realidade, v. 38, n. 4, p. 1327-1345, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. (Orgs.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAES, Bruna Caroline Soares Lopes; DIAS, Juliana Rocha Adelino; OLIVEIRA, Rogério Cruz de. As narrativas de gênero na educação física escolar: scoping review da literatura científica brasileira nas ciências da saúde. Educação em revista, v. 39, p. 1-20, 2023.
OLIVEIRA, Myllena Camargo de; JAEGER, Angelita Alice. Equidade de gênero na formação docente em educação física. Contexto & educação, v. 37, n. 118, p. 1-19, 2022.
OLIVEIRA, Myllena Camargo de; JAEGER, Angelita Alice; ROTH, Vanessa Juliane da Silva. Estereótipos de gênero e educação física: diálogos com estudantes de ensino médio. Arquivos em movimento, v. 15, n. 1, p. 75-96, 2019.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1994.
SILVA, Carlos Alberto Figueiredo da; DEVIDE, Fabiano Pries. Linguagem discriminatória e etnométodos de exclusão nas aulas de educação física escolar. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 30, n. 2, p. 181-197, 2009.
TIMÓTEO, Ítala Almeida. As questões de gênero na educação física escolar e a prática pedagógica de professores e professoras do município de Maracanaú - CE. 2019. 129f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).