“I THINK THE PHYSICAL EDUCATION IS MORE USEFUL, BECAUSE I PARTICIPATE”

GENDER RELATIONS IN PLANNING IN TWO SCHOOLS IN THE STATE SCHOOL AT CEARÁ

Authors

  • Luis Fernando Muniz Gomes luis_lf@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Ceará
  • Emanuel Wescley dos Santos wescleysete@gmail.com
    Universidade Federal do Ceará
  • Andréa Lima Girão andrealimagirao@gmail.com
    Universidade Federal do Ceará
  • Tina Daniela Kayser tiff_kayser@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Luciano Nascimento Corsino lucianocorsino@gmail.com
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

DOI:

10.51283/rc.28.e17245

Keywords:

Participative Planning, Social Justice, Democracy, Gender Relations, Physical Education

Abstract

Among the problems that emerge in daily school physical education, gender hierarchies are increasingly cited. When considering gender studies with a post-structuralist orientation and the field of school physical education, the objective of this research is to discuss Participatory Planning (PP) as a possibility of problematizing gender issues in physical education in the light of two studies carried out within the scope of the Professional Master's Degree in Physical Education on a National Network (ProEF). Through records made by researchers during two surveys, we investigated how gender relations emerge during participatory planning developed in two public schools in the state of Ceará. The data indicate that the PP can be a powerful instrument to give students a voice due to the constant dialogue during the activities carried out, providing greater participation of girls and critical reflection on gender relations in manifestations of body movement culture.

References

ALTMANN, Helena. Rompendo fronteiras de gênero: Marias e homens na educação física. Belo Horizonte: UFMG, 1998. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 1998.

______. Educação física escolar: relações de gênero em jogo. São Paulo, Cortez, 2015.

AUAD, Daniela. Relações de gênero nas práticas escolares: da escola mista ao ideal de co-educação. 2004. 232f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

AUAD, Daniela; CORSINO, Luciano. Feminismos, interseccionalidades e consubstancialidades na educação física escolar. Revista estudos feministas, v. 26, n. 1, p. 1-13, 2018.

BALBINO, Marcela Albertini; CARDOSO, Priscila Carla; FONSECA, Débora Cristina. Violências de gênero, sexualidade e educação física escolar: como essa questão social vem sendo tratada no contexto escolar. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 35, n. esp., p. 63-70, 2021.

BIANCHETTI, Monique; ISSE, Silvane Fensterseifer. Funk na escola: corpo, cultura e movimento juvenil em pauta. Kinesis, v. 36, n. 3, p. 75-90, 2018.

CÁCERES, Isabela Muniz dos Santos; AUAD, Daniela. Dança do passinho na educação física escolar: visibilidades na cena curricular paulista. Cenas educacionais, v. 5, p. 1-23, 2022.

CORSINO, Luciano Nascimento; AUAD, Daniela. “Eu gosto de futebol, mas os meninos não me deixam jogar!”: a educação física como campo de intervenção em conflitos e resistências na escola. In: SANCHES NETO, Luiz e coloboradores (Orgs.). Educação física escolar e perspectivas de intervenção. São Paulo: CRV, 2016.

______. O professor diante das relações de gênero na educação física escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

______. Relações raciais e de gênero: a educação física escolar na perspectiva da alquimia das categorias sociais. Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 24, n. 45, p. 57–75, 2014. DOI: 10.18675/1981-8106.vol24.n45.p57-75.

CORSINO, Luciano Nascimento; VENANCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Juventud y género en la educación física escolar: reflexiones de los registros en un contexto de enseñanza y aprendizaje. Quaestio, v. 22, n. 3, p. 741-755, 2020.

CORREIA, Walter Roberto. Planejamento participativo e o ensino de educação física no 2º grau. Revista paulista de educação física, n. supl.2, p. 43-48, 1996.

CUNHA, Douglas Silveira. A importância do futsal nas aulas de Educação Física escolar. 2014. 18f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Centro Universitário de Brasília, Brasília, DF: 2014.

FAERMANN, Lindimar Alves. A pesquisa participante: suas contribuições no âmbito das ciências sociais. Revista ciências humanas, v. 1, n. 7, p. 41-56, 2014.

FARIAS, Uirá de Siqueira e colaboradores. Educação física escolar no ensino fundamental: o planejamento participativo na organização didático-pedagógica. Motrivivência, v. 31, n. 58, p. 1-24, 2019.

FLOR, Breno Mascarenhas Sá de e colaboradores. Planejamento participativo como instrumento político e pedagógico em aulas de educação física no programa de residência pedagógica. Revista brasileira de educação física escolar, v. 6, n. 2, p. 123-137, 2020.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: descontinuidades, resistências e resiliências. Movimento, v. 27, p. 1-14, 2021.

GRUGEON, Elisabeth. Implicaciones del género en la cultura del patio de recreo. In: WOODS, Peter; HAMMERLEY, Martyn (Eds.) Gênero, cultura y etnia en la escuela: informes etnográficos. Barcelona, Espanha: Ministério de Educación y Ciência, 1995.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SILVA, Peterson Amaro da. Planejamento participativo nas aulas de educação física escolar: significados existentes nessa proposta. 2020. 146f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

THORNE, Barrie. Gender play: girls and boys in school. New Jersey, USA: Rutgers University Press, 1993.

VELLOSO, Lívia Roberta da Silva e colaboradores. Pesquisa participante na educação física escolar: o estado da arte. Movimento, v. 28, p. 1-20, 2022.

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Avaliação e planejamento participativo na dinâmica curricular da Educação Física escolar. Ambiente: Gestão e desenvolvimento, v. 16, n. 2, p. 45-69, 2023.

Published

2024-04-11

How to Cite

Gomes, . L. F. M. ., Santos, E. W. dos ., Girão , A. L. ., Kayser, T. D. ., & Corsino, L. N. (2024). “I THINK THE PHYSICAL EDUCATION IS MORE USEFUL, BECAUSE I PARTICIPATE”: GENDER RELATIONS IN PLANNING IN TWO SCHOOLS IN THE STATE SCHOOL AT CEARÁ. Corpoconsciência, 28, e17245. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17245

Issue

Section

Seção Temática - MULHERES E ESPORTES