DECOLONIALITY AND SPORT

BLACK WOMEN AT THE FINISH LINE

Authors

  • Paula Viviane Chiés paula.chies@ueg.br
    Universidade Estadual de Goiás

DOI:

10.51283/rc.28.e17217

Keywords:

Decoloniality, Sport, Black Women

Abstract

The objective of the research was to discuss the importance of critical-reflective historical knowledge of the participation of Black women in sports as an alternative for the decolonization of knowledge in school Physical Education classes. Using a qualitative theoretical-methodological approach, the study conducted a documentary analysis in the field of Cultural History, involving a digital data collection on the participation of Black women in Brazilian sports based on publications in the Rio de Janeiro newspaper Sport Ilustrado (1920 to 1956). The results highlighted that Black women faced various prohibitions and arbitrary actions masked by the rhetorical discourse of racial democracy. Therefore, the presence of these athletes in competitions and the publication of their rankings by the media does not imply that they had equal space and appreciation in their sports trajectories compared to other white women and/or men in different social classes.

References

ADJEPONG, Anima. Voetsek! Get [ting] lost: African sportswomen in ‘the sporting black diaspora’. International review for the sociology of sport, v. 55, n. 7, p. 868-883, 2020.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

A MULHER nos sports. Sport Illustrado, Rio de Janeiro, n. 78, 1939.

BAILEY, Moya. Misogynoir in medical media: on Caster Semenya and R. Kelly. Catalyst: feminism, theory, technoscience, v. 2, n. 2, p. 1-31, 2016.

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BONZAGNI, Emily. Politics of exclusion: an analysis of the intersections of marginalized identities and the olympic industry. New York, USA: Syracuse University, 2017.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

ARAÚJO, Samuel Nascimento de; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Sobre a monocultura esportiva no ensino da educação física na escola. Pensar a prática, v. 21, n. 4, p. 824-835, 2018.

SÁ, André Luiz das Graças de. Decolonizando a cultura corporal: algumas reflexões e proposições. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 1-16, 2022.

FARIAS, Cláudia Maria de. Projeção e emancipação das mulheres brasileiras no esporte, 1932- 1968. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA ANPUH-RIO, 13. Anais... Rio de Janeiro: Anpuh, 2008.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: UBU, 2020.

FERREIRA JUNIOR, Neilton. “Eu fiquei na história. Eu também competi. Não é que me deixaram”: aspectos da inserção da mulher negra no esporte olímpico. In: RUBIO, Katia. Mulheres e esporte no Brasil: muitos papéis, uma única luta. São Paulo: Laços, 2021.

DUNNING, Eric; MAGUIRE, Joseph. As relações entre os sexos no esporte. Estudos feministas, v. 5, n. 2, p. 321-348, 1997.

GOELLNER, Silvana Vilodre; JAEGER, Angelita Alice; FIGUEIRA, Márcia Luiza Machado. Invisibilidade não significa ausência: imagens de mulheres em obras referenciais do skate e do fisiculturismo no Brasil. Ex aequo, n. 24, p. 135-148, 2011.

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi; KLAUS, Viviane; PEREIRA, Ana Paula Marques. Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, v. 33, p. 1-21, 2022.

QUIJANO, Aníbal. "Colonialidad y modernidad-racionalidad". In: BONILLO, Heraclio (Comp.). Los conquistados. Bogotá: Tercer Mundo Ediciones; FLACSO, 1992.

LOIZOS, Peter. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. São Paulo: Vozes, 2007.

MAIS PRÓXIMOS da vitória os atletas brasileiros. Sport Ilustrado, Rio de Janeiro, n. 471,1947.

MIGNOLO, Walter. Desafios decolonais hoje. Revista epistemologias do sul, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017.

NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em revista, v. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.

PEREIRA, Marcela Caroline; RAIHER, Augusta Pelinski. A prática esportiva feminina no Brasil: ênfase na condição de pobreza. Acta scientiarum. Human and social sciences, v. 42, n. 2, p. 1-12, 2020.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

SCOTT, Joan W. e colaboradores. A invisibilidade da experiência. Projeto história: revista do programa de estudos pós-graduados de história, v. 16, p. 297-325, 1998.

SCOTT, Joan W. O enigma da igualdade. Revista estudos feministas, v. 13, n. 1, p. 11-30, 2005.

TABUCHI, Mariana Garcia; ROSSI, Amélia do Carmo Sampaio. Construindo uma epistemologia feminista decolonial. Revista estudos feministas, v. 31, p. 1-15, 2023.

VENCERAM em toda linha os atletas brasileiros. Sport Ilustrado, n. 838, p. 9, 1954.

WALSH, Catherine; DE OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Education policy analysis archives, v. 26, n. 83, p. 1-16, 2018.

WOLFF, Cristina Scheibe; POSSAS, Lidia M. Vianna. Escrevendo a história no feminino. Revista estudos feministas, v. 13, n. 3, p. 585-589, 2005.

Published

2024-04-11

How to Cite

Chiés, P. V. (2024). DECOLONIALITY AND SPORT: BLACK WOMEN AT THE FINISH LINE. Corpoconsciência, 28, e17217. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17217

Issue

Section

Seção Temática - MULHERES E ESPORTES