DECOLONIALITY AND SPORT
BLACK WOMEN AT THE FINISH LINE
DOI:
10.51283/rc.28.e17217Keywords:
Decoloniality, Sport, Black WomenAbstract
The objective of the research was to discuss the importance of critical-reflective historical knowledge of the participation of Black women in sports as an alternative for the decolonization of knowledge in school Physical Education classes. Using a qualitative theoretical-methodological approach, the study conducted a documentary analysis in the field of Cultural History, involving a digital data collection on the participation of Black women in Brazilian sports based on publications in the Rio de Janeiro newspaper Sport Ilustrado (1920 to 1956). The results highlighted that Black women faced various prohibitions and arbitrary actions masked by the rhetorical discourse of racial democracy. Therefore, the presence of these athletes in competitions and the publication of their rankings by the media does not imply that they had equal space and appreciation in their sports trajectories compared to other white women and/or men in different social classes.
References
ADJEPONG, Anima. Voetsek! Get [ting] lost: African sportswomen in ‘the sporting black diaspora’. International review for the sociology of sport, v. 55, n. 7, p. 868-883, 2020.
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
A MULHER nos sports. Sport Illustrado, Rio de Janeiro, n. 78, 1939.
BAILEY, Moya. Misogynoir in medical media: on Caster Semenya and R. Kelly. Catalyst: feminism, theory, technoscience, v. 2, n. 2, p. 1-31, 2016.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BONZAGNI, Emily. Politics of exclusion: an analysis of the intersections of marginalized identities and the olympic industry. New York, USA: Syracuse University, 2017.
BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
ARAÚJO, Samuel Nascimento de; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Sobre a monocultura esportiva no ensino da educação física na escola. Pensar a prática, v. 21, n. 4, p. 824-835, 2018.
SÁ, André Luiz das Graças de. Decolonizando a cultura corporal: algumas reflexões e proposições. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 1-16, 2022.
FARIAS, Cláudia Maria de. Projeção e emancipação das mulheres brasileiras no esporte, 1932- 1968. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA ANPUH-RIO, 13. Anais... Rio de Janeiro: Anpuh, 2008.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: UBU, 2020.
FERREIRA JUNIOR, Neilton. “Eu fiquei na história. Eu também competi. Não é que me deixaram”: aspectos da inserção da mulher negra no esporte olímpico. In: RUBIO, Katia. Mulheres e esporte no Brasil: muitos papéis, uma única luta. São Paulo: Laços, 2021.
DUNNING, Eric; MAGUIRE, Joseph. As relações entre os sexos no esporte. Estudos feministas, v. 5, n. 2, p. 321-348, 1997.
GOELLNER, Silvana Vilodre; JAEGER, Angelita Alice; FIGUEIRA, Márcia Luiza Machado. Invisibilidade não significa ausência: imagens de mulheres em obras referenciais do skate e do fisiculturismo no Brasil. Ex aequo, n. 24, p. 135-148, 2011.
GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi; KLAUS, Viviane; PEREIRA, Ana Paula Marques. Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, v. 33, p. 1-21, 2022.
QUIJANO, Aníbal. "Colonialidad y modernidad-racionalidad". In: BONILLO, Heraclio (Comp.). Los conquistados. Bogotá: Tercer Mundo Ediciones; FLACSO, 1992.
LOIZOS, Peter. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. São Paulo: Vozes, 2007.
MAIS PRÓXIMOS da vitória os atletas brasileiros. Sport Ilustrado, Rio de Janeiro, n. 471,1947.
MIGNOLO, Walter. Desafios decolonais hoje. Revista epistemologias do sul, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em revista, v. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.
PEREIRA, Marcela Caroline; RAIHER, Augusta Pelinski. A prática esportiva feminina no Brasil: ênfase na condição de pobreza. Acta scientiarum. Human and social sciences, v. 42, n. 2, p. 1-12, 2020.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.
SCOTT, Joan W. e colaboradores. A invisibilidade da experiência. Projeto história: revista do programa de estudos pós-graduados de história, v. 16, p. 297-325, 1998.
SCOTT, Joan W. O enigma da igualdade. Revista estudos feministas, v. 13, n. 1, p. 11-30, 2005.
TABUCHI, Mariana Garcia; ROSSI, Amélia do Carmo Sampaio. Construindo uma epistemologia feminista decolonial. Revista estudos feministas, v. 31, p. 1-15, 2023.
VENCERAM em toda linha os atletas brasileiros. Sport Ilustrado, n. 838, p. 9, 1954.
WALSH, Catherine; DE OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Education policy analysis archives, v. 26, n. 83, p. 1-16, 2018.
WOLFF, Cristina Scheibe; POSSAS, Lidia M. Vianna. Escrevendo a história no feminino. Revista estudos feministas, v. 13, n. 3, p. 585-589, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).