EPISTEMOLOGICAL BASIS AND PEDAGOGICAL PRACTICES FOR TEACHING SPORT

A STUDY WITH TEACHERS FROM SOUTH BRAZIL

Authors

  • Gabriel Barros da Cunha gabrielcunha@ifsul.edu.br
    Instiituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense
  • Gabriel Gustavo Bergmann gabrielgbergmann@gmail.com
    Universidade Federal de Pelotas

DOI:

10.51283/rc.28.e16737

Keywords:

Sports Training, Epistemology, Training, School

Abstract

This study aimed to identify teachers' epistemological, methodological, content organization and class control preferences for teaching sport at school. The association between sport teaching methods (STM) and epistemological bases (EB) was also verified. A quantitative, descriptive and analytical research was carried out, with a cross-sectional design. Fifty teachers from public and private schools in the city of Pelotas-RS participated in the study by answering a questionnaire. Teachers showed strong interactionist EB (72%), a sensitive preference for emerging STM (52%) and prefer to share control of the class with students (74%). The sport must be taught from technique to 1/3 of the teachers. Teachers with a preference for traditional STM tend to show strong empiricist EB, a tendency opposite to that of teachers who use emerging STM (p=0.009). The didactic-pedagogical alignment of sports content requires greater attention in future teaching training.

References

BENTO, Jorge Olímpio. Da pedagogia do desporto. In: TANI, Go; BENTO, Jorge Olímpio; PETERSEN, Ricardo Demétrio (Eds.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.

COSTA, Luciane Cristina Arantes da; NASCIMENTO, J. V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da educação física, v. 15, n. 2, p. 49-56, 2004.

COSTA, Roberto Rocha e colaboradores. Pedagogia do esporte: publicações em periódicos científicos brasileiros de 2010 a 2015. Conexões, v. 17, n. e019008, p. 1-18, 2019.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da educação física, v. 25, n. 1, p. 153-162, 2014.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodologicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 639-654, 2017.

GIUSTI, João Gilberto Mattos e colaboradores. O ensino do esporte através do jogo: análise, possibilidades e desafios na educação física escolar. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 433-445, 2017.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos núcleo de educação aberta e a distância. Vitória, ES: UFES, 2012.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Compreendendo os movimentos construtivos da docência superior : construções sobre a pedagogia universitária. Linhas críticas, v. 14, n. 26, p. 25-42, 2008.

LEONARDI, Thiago José e colaboradores. Pedagogia do esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a prática, v. 20, n. 1, p. 216–229, 2017.

METZLER, Michael. Instructional models for physical education. 3. ed. New York, USA: Routledge, 2017.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. A produção científica em pedagogia do esporte: análises de alguns periódicos nacionais. Conexões, v. 9, n. 2, p. 130-152, 2011.

SCAGLIA, Alcides José e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo de organizacional sistêmico. Movimento, v. 19, n. 4, p. 227-249, 2013.

SILVA, Luis Felipe Nogueira; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Epistemologia da prática pedagógica na educação física e esporte. Mapeamento a partir de um instrumento metodológico. Educación física y deportes, v. 25, n. 274, p. 145-163, 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2024-02-28

How to Cite

Cunha, G. B. da, & Bergmann, G. G. (2024). EPISTEMOLOGICAL BASIS AND PEDAGOGICAL PRACTICES FOR TEACHING SPORT: A STUDY WITH TEACHERS FROM SOUTH BRAZIL. Corpoconsciência, 28, e16737. https://doi.org/10.51283/rc.28.e16737

Most read articles by the same author(s)