FOOTBALL, EDUCATION AND PSYCHOANALISYS IN THE CIVILIZING PROCESS

THE TRANSDISCIPLINARITY IN THE PRACTICE

Authors

  • Claudinei Chelles claudineichelles@yahoo.com.br
    Universidade do Minho

DOI:

10.51283/rc.27.e16614

Keywords:

Game, Football, Education, Psychoanalysis, Transdisciplinarity

Abstract

This investigation analyzed a pedagogical planning proposal based on the assumption that knowledge from the transdisciplinary approach - among which psychoanalysis and its interfaces with education, the perception of the meaning of football / sport and the civilizing process - can be impactful in its intentions in different educational and socio-cultural contexts. In this way, the research aimed to emerge and reflect on some references for continuing education and the action of a good teacher-trainer, expanding the scope of the student-athlete's understanding of game and football. The “sports training process”, namely for this investigation, was configured as to the domain that researched and analyzed the pedagogical action in the training of sports modalities, proposing the use of the game as an essential and didactic device in the teaching and learning process. Therefore, the intervention of the teacher-trainer and his (counter) transferential relationship with the student-athlete, in the procedures of transmission and acquisition of knowledge were covered. Therefore, it was concluded and suggested that this proposal be adjusted to the mention of transdisciplinarity, characterizing the professional in the category of a “good teacher trainer” who is, incessantly, implied by a reflection on the action: the praxis.

References

AZEVEDO, Edson Souza; PEREIRA, Beatriz Oliveira; SÁ, Cesar Augusto. Percepções docentes na atuação pedagógica. In: PEREIRA, Beatriz Oliveira; SILVA, Alberto Nidio; CARVALHO, Graça. (Orgs.). Atividade física, saúde e lazer. Braga, Portugal: Sereer Soluções Editoriais, (s/d).

BAREMBLITT, Gregório. Cinco lições sobre transferência. São Paulo: Hucitec, 1996.

BASTOS, Flávio Correia Pinto. O desejo de aprender: uma visão psicanalítica da educação. Trilhas, v. 4, n. 1, p. 95-104, 2004.

CHELLES, Claudinei. Psicanálise e futebol: o jogo como situação sublimatória e (contra) transferencial no processo formativo. 2016. 142f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, SP, 2016.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa, Portugal: Difel, 1992.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Original de [1911-1913], [1913-1914] e [1930]. Volumes XII, XIII e XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

FROST, Robert. Physical education, foundations, practices and principles. Massachusetts, USA: Addison-Wesley Publishing Company, 1974.

GASPARIN, João Luis. Comênio a emergência da modernidade em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. A pedagogia: teorias e práticas da antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2014.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Piracicaba, SP: Unimep, 1999.

KUPFER, Maria Cristina Machado. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1992.

MATVEEV, Lev Pavilovch. Treino desportivo: metodologia e planejamento. São Paulo: Phorte Editora, 1997.

MAURANO, Denise. Para que serve a psicanálise? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

MEDINA, João Paulo Subirá. Educação física e esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Papirus, 1993.

MINERBO, Marion. Transferência e contratransferência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012.

MOTTA, Joaquim Zailton Bueno. Gol, guerra e gozo: o prazer pode golear a violência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

PEREIRA, Ema. Formação de professores: uma ênfase cultural. Campinas: SP: Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior da Universidade de Campinas, 2019.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SCHON, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 2000.

SLAVUTZKY, Abrão. Transferências. São Paulo: Escuta,1991.

VASCONCELOS, Maria Lucia; BRITO, Regina Helena Pires. Conceitos de educação em Paulo Freire. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

Published

2023-12-21

How to Cite

Chelles, C. (2023). FOOTBALL, EDUCATION AND PSYCHOANALISYS IN THE CIVILIZING PROCESS: THE TRANSDISCIPLINARITY IN THE PRACTICE . Corpoconsciência, 27, e16614. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16614

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL