ACADEMY AND FOOTBALL PROGRAM

PEDAGOGICAL ASPECTS AND CONTENT COVERED IN CLASSES

Authors

  • Breno Brey D'auria b_brey@hotmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Dirceu Santos Silva dirceu_09@yahoo.com.br
    Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

10.51283/rc.27.e16560

Keywords:

Sports Pedagogy, Academy and Football Program, Football, Futsal

Abstract

The objective was to analyze the pedagogical aspects established in the guidelines of the Academia e Futebol Program (PAF) and the content covered by the Physical Education teacher and academics in the football and futsal classes that worked under an agreement at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). During data collection, official PAF documents and documents related to the agreement implemented at UFMS were selected. The data was analyzed based on content analysis, Voyant Tools and Sobek Minings software. The results showed that the objectives of the classes emphasized procedural content. The contents reproduced the same profile as the objectives and it was not possible to identify a clear pedagogical proposal in the lesson plans and teaching the technique was the central emphasis. It is concluded that the Football and Futsal Experience Center (NVFF) was not aligned with the principles of the PAF Guidelines with regard to procedural, attitudinal and conceptual content.

References

ANDRÉ, Luana Carla e colaboradores. Revisão sistemática sobre a produção científica do programa esporte e lazer da cidade. Licere, v. 25, n. 1, p. 277-314, 2022.

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.

BARROSO, André Luís Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Journal of physical education, v. 20, n. 2, p. 281-289, 2009.

BETTEGA, Otávio Baggiotto e colaboradores. Formação de jogadores de futebol: princípios e pressupostos para composição de uma proposta pedagógica. Movimento, v. 21, n. 3, p. 791-801, 2015.

BRASIL. Diretrizes do Programa Seleções do Futuro. Brasília, DF. Ministério do Esporte, 2017.

BRASIL. Extrato Termo de Execução Descentralizada Nº 6/2020 - SNFDT. Diário Oficial da União n. 69, 9 de abril de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Relatório de gestão da SNFDT. Brasília, DF: Secretaria Especial do Esporte, 2021.

BRASIL. Diretrizes do Programa Academia e Futebol. Brasília, DF: Secretaria Especial do Esporte, 2022.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física escolar: o conteúdo e suas dimensões. In: DARIDO, Suraya Cristina; MAITINO, Edson Moraes (Orgs.). Pedagogia cidadã: cadernos de formação – educação física. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2007.

D'AURIA, Breno Brey; CARNEIRO, Fernando Henrique Silva; SILVA, Dirceu Santos. Programa Academia e Futebol: uma primeira análise de um programa esportivo em instituições públicas de ensino. Retos, v. 46, p. 190-198, 2022.

D'AURIA, Breno Brey; MACIEL, Carina Elisabeth; SILVA, Dirceu Santos. A implementação do Programa Academia e Futebol em convênio com a UFMS. Retos, v. 51, p. 225-234, 2024.

GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte: livro didático aplicado aos jogos esportivos coletivos. Motriz, v. 16, p. 751-761, 2010.

KRAVCHYCHYN, Claudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli. Projetos e programas sociais esportivos no Brasil: uma revisão sistemática. Movimento, v. 21, n. 4, p. 1051-1065, 2015.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, v. 21, n. 2, p. 405-418, 2015.

MILLER, Alissa. Text mining digital humanities projects: Assessing content analysis capabilities of voyant tools. Journal of web librarianship, v. 12, n. 3, p. 169-197, 2018.

MOTA, Joselene Ferreira e colaboradores. Curso virtual de futebol e formação humana: análise dos elementos históricos e pedagógicos. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 44, p. 1-7, 2022.

NEVES, Luis Henrique Domingues Verão das; SILVA, Dirceu Santos; SALERNO, Marina Brasiliano. Políticas públicas para o paradesporto: programa bolsa-atleta paralímpico no Mato Grosso do Sul/Brasil. Movimento, v. 28, p. 1-16, 2022.

REATEGUI, Eliseo e colaboradores. Sobek: a text mining tool for educational applications. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON DATA MINING. Anais… Las Vegas, USA, 2011, 59-64.

RIBEIRO, Sheylazarth Presciliana; COUTO, Ana Cláudia Porfírio. Capacitação à distância do programa segundo tempo e o lazer: esforços de produção e a busca comunicativa na formação de coordenadores de núcleo. Licere, v. 22, n. 1, p. 303-330, 2019.

RICHARDSON, Roberto Jarry e colaboradores. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1985.

RODRIGUES, Heitor de Andrade e colaboradores. O Programa Segundo Tempo e seu processo de capacitação: análise e proposições. Motrivivência, v. 38, n. 24, p. 108-122, 2012.

SANTOS, I. O. e colaboradores. No país do futebol, como se ensina a jogar? Um estudo de revisão. Pensar a Prática, v. 26, 2023. DOI: 10.5216/rpp.v26.72982

SANTOS JÚNIOR, Osvaldo Galdino; FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. Pedagogia do esporte: indicativos para a prática de ensino do futsal. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-18, 2023.

SILVA, Dirceu Santos. A Copa do Mundo da FIFA 2014 veio ao Brasil: a gestão do estado de São Paulo como sede. 2016. 197f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016.

SILVA, Dirceu Santos e colaboradores. Programa Segundo Tempo: uma revisão sistemática da principal política pública de esporte educacional no Brasil. Movimento, v. 29, p. 1-22, 2023.

SIMARELLI, Paula e colaboradores. The knowledge of the sports coaching in the context of social projects. Journal of physical education, v. 33, p. 1-12, 2022.

UFMS. Plano de Trabalho Programa Academia e Futebol Sul Matogrossense. Campo Grande, MS: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2020.

UFMS. Relatório parcial de execução das atividades e de prestação de contas do convênio referente aos meses de janeiro, fevereiro e março de 2023. Campo Grande, MS: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2023.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

Published

2023-12-21

How to Cite

D’auria, B. B., & Silva, D. S. (2023). ACADEMY AND FOOTBALL PROGRAM: PEDAGOGICAL ASPECTS AND CONTENT COVERED IN CLASSES. Corpoconsciência, 27, e16560 . https://doi.org/10.51283/rc.27.e16560

Issue

Section

Seção Temática - ENSINO, VIVÊNCIA E APRENDIZAGEM DO FUTEBOL/FUTSAL