ONLINE TRAINING PROGRAM

EXERCISE STRATEGY DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Bruno Allan Teixeira Silva allans3@hotmail.com
    Universidade Santo Amaro
  • Giovana Duarte Eltz giovanade@gmail.com
    Universidade Santo Amaro
  • Rosemeire de Oliveira rosoliveira@prof.unisa.br
    Universidade Santo Amaro
  • Mauro Sergio Perilhão mperilhao@prof.unisa.br
    Universidade Santo Amaro
  • Nancy Preising Aptekmann naptekmann@prof.unisa.br
    Universidade Santo Amaro
  • Fernanda Regina Pires fr_pires@hotmail.com
    Universidade Federal de São Paulo
  • Ariana Aline da Silva aadsilva@prof.unisa.br
    Universidade Santo Amaro

DOI:

10.51283/rc.v26i3.14334

Keywords:

Physical Activity, Physical Exercise, Covid-19, Extension, Self-determination, Social Isolation

Abstract

The Covid-19 pandemic has reshaped the entire world with its impact, providing great social isolation and consequently, an increase in sedentary lifestyles. This fact implies the creation of strategies and outreach programs to assist individuals who are isolated and inactive. Based on this context, the objective of this work is to investigate the experiences carried out from January to December 2021 in the Vida em Movimento Project (VEM), narrated through an account of the lived experience. An experience report with the activities offered for free to the community, online, within VEM. There were interventions of Functional Gymnastics, Stretching, Pilates and Rhythms, all broadcast by Zoom meeting. The program served the community with the classes offered, with good adhesion for the time of existence of the VEM, revealing the need for projects that promote physical exercise, oriented and accessible to the community. Programs that develop social relationships, development of competence and autonomy to choose activities, even online, may favor the adherence of activities and the maintenance of a more active lifestyle, including during periods that restrict the displacement of people to perform their normal activities.

References

BRASIL. Ministério da Saúde do Brasil. O que você precisa saber o Corona Vírus. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/ acesso em: 16 de março de 2020.

CAMPO, Domingo Jesús Ramos; CARAVACA, Luis Andreu; RODRÍGUEZ, Alejandro Martínez; ARIAS, Jacobo Ángel Rubio. Effects of Resistance Circuit-Based Training on Body Composition, Strength and Cardiorespiratory Fitness: A Systematic Review and Meta-Analysis. Biology, v. 10, n. 377, p. 1-22, abril, 2021.

CELAFISCS, Centro de Estudos do Laboratório de Aptidão Física de São Caetano do Sul, Manifesto Internacional para a Promoção da Atividade Física no Pós-COVID-19: Urgência de uma Chamada para a Ação. Revista Brasileira de Atividade Física & amp; Saúde, [S. l.], v. 25, p. 1–5, 2020. DOI: 10.12820/rbafs.25e0175. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14555. Acesso em: 31 jan. 2022.

COELHO, João de Souza Netto; APTEKMANN, Nancy Preising. Efeitos do treinamento funcional sobre a composição corporal: um estudo em alunos fisicamente ativos de academia. Rev. Bras. Fisiologia do Exercício, v. 15, n. 2, p. 68-71, maio,2016.

CHO, Heetae; HUSSAIN, Ratna Sari Binte; KANG, Hyoung-Kil. O papel do apoio social e sua influência na participação no exercício: a perspectiva da teoria da autodeterminação e a teoria do comportamento planejado. The Social Science Journal, v.57, n.2, p. 1-15, maio,2020.

BRASIL. Resolução 466 do CNS que trata de pesquisas em seres humanos e atualiza a resolução 196. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/ultimas_noticias/2013/06_jun_14_publicada_resolucao.html Acesso em 31/05/2021.

Conselho Regional De Educação Física (2020). Resolução CREF4/SP nº 123/2020 - Dispõe sobre o Teleatendimento realizado pelo Profissional de Educação Física no território de competência do Conselho Regional de Educação Física da 4ª Região Estado de São Paulo – CREF4/SP. (Redação alterada pela Resolução CREF4/SP n° 129/2020). Disponível: https://www.crefsp.gov.br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes-cref4-sp/resolucao-cref4-sp-no-123-2020--#:~:text=RESOLVE%3A,Teleconsultoria%20e%20An%C3%A1lise%20de%20Metadados. Acesso em: 23 de abril de 2020

CÉSAR, Eurico Peixoto; SILVA, Tamara Karina; REZENDE, Yara Mônica; ALVIM, Felipe Costa. Comparação de dois protocolos de alongamento para amplitude de movimento e força dinâmica. Rev. Bras. Med. Esporte,v. 24, n. 1, jan/fev, 2018.

DECI, Edward L.; RYAN, Richard M. Self‐determination. The Corsini encyclopedia of psychology, p.1-2, 2010.

JOY, Liz. Staying Active During COVID-19. EIM Blog - Exercise is Medicine/American College of Sports Medicine, 2020. Disponível em: https://www.exerciseismedicine.org/support_page.php/stories/?b=892 Acesso em: 31 maio, 2021.

GUIMARÃES, Jean Augusto Coelho; GUERRA, Paulo Henrique; UENO, Deisy Terumi; CHRISTOFOLETTI, Ana Elisa Messetti; NAKAMURA, Priscila Missaki. Estudo transversal sobre uso de ferramentas virtuais para orientar a atividade física durante a COVID-19. Rev. Bras. de Atividade Física & Saúde, v. 25, p. 1-8, 2020.

KRINSKI, Kleverton; ELSANGEDY, Hassan Mohamed; COLOMBO, Heriberto; BUZZACHERA, Cosme Franklim; SOARES, Izabel Aparecida; CAMPOS, Wagner de; SILVA, Sérgio Gregório da. Efeitos do exercício físico no sistema imunológico. Rev. Bras. Med., v.67, n.7, jul, 2010.

LIN, Xiaochen; ALVIM, Sheila M.; SIMOES, Eduardo J.; BENSENOR, Isabela M.; BARRETO, Sandhi M.; SCHIMIDT, Maria I.; RIBEIRO, Antonio L.; PITANGA, Francisco; ALMEIDA, Maria Conceição C.; LIU, Simin; LOTUFO, Paulo A. Leisure time physical activity and cardio-metabolic health: results from the Brazilian Longitudinal Study of Adult Health (ELSA-Brasil). J Am Heart Assoc., v.5, n.6, 2016.

MEDEIROS, Francisca Synára Soares; SOUSA , Karolynne Moreira Lima de; SILVA , dos Santos. 40 years of aerobic gymnastics: From classic classes to the emergence of fit Dance. Research, Society and Development. v. 10, n. 8, p. e40910817446, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i8.17446. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17446. Acesso em: 2 de novembro de 2021.

OLIVEIRA, Andréa Costa de; BARBOSA, Yanna Menezes; CARVALHO, Tiago Pinheiro Vaz de ; ALVES, Maria de Carvalho Dantas; FARIAS, Jader Pereira de Neto; ARAÚJO, Karina Conceição Gomes Machado de. Development of an evaluation instrument for the Pilates method based on the International Classification of Functioning, Disability and Health. Acta Fisiatr. v.28, n. 3, p. 156-166, 2021.

ORDONHES, Mayara Torres; HERCULES, Emilia Devantel; CAVICHIOLLI, Fernando Renato. Using distance learning as a strategy for maintaining income of Physical Education professionals during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies. v. 29, p. 1-12, 2021.

PEÇANHA, Tiago; GOESSLER, Karla Fabiana; ROSCHEL, Hamilton; GUALANO, Bruno. Social isolation during the COVID-19 pandemic can increase physical inactivity and the global burden of cardiovascular disease. American Journal of Physiology-Heart and Circulatory Physiology. Am J Physiol Heart Circ Physiol, v. 318, n. 6, p. H1441-H1446, jun, 2020. doi: 10.1152/ajpheart.00268.2020.

SOUZA FILHO, Breno Augusto Bormann; TRITANY, Érika Fernandes. COVID-19: importância das novas tecnologias para a prática de atividades físicas como estratégia de saúde pública. Cadernos de Saúde Pública, v.36, n.5, p:e00054420. 2020. doi: https://doi.org/10.1590/0102-311X00054420

TREMBLAY, Mark S.; AUBERT, Salomé; BARNES, Joel D.; SAUNDERS, Travis J.; CARSON, Valerie; LATIMER-CHEUNG, Amy E.; CHASTIN, Sebastien F.M.. Sedentary Behavior Research Network (SBRN)—terminology consensus project process and outcome. Int J Behav Nutr Phys. v. 14, n. 1, p.75, 2017.

THOMPSON, Walter R. Worldwide survey of fitness trends for 2011. ACSM's Health & Fitness Journal, v. 14, n. 6, p. 8-17, 2010.

Organização Mundial da Saúde. Diretrizes da OMS sobre atividade física e comportamento sedentário: anexo da web: perfis de evidências. Organização Mundial da Saúde. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/336657 . Licença: CC BY-NC-SA 3.0 IGO Acesso em: 02 de novembro de 2021.

World Health Organization. (WHO). Novel Coronavirus (2019-nCoV): Situation Report-19. [Cited in 2020 Mar 23]. Available at: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200208-sitrep-19-ncov.pdf?sfvrsn=6e091ce6_2

Published

2022-12-03

How to Cite

Silva, B. A. T., Eltz, G. D. ., Oliveira, R. de, Perilhão, M. S., Aptekmann, N. P. ., Pires , F. R. ., & Silva, A. A. da . (2022). ONLINE TRAINING PROGRAM: EXERCISE STRATEGY DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Corpoconsciência, 26(3), 143–153. https://doi.org/10.51283/rc.v26i3.14334

Issue

Section

Seção Temática - EXERCÍCIO FÍSICO E SAÚDE