SPORT PEDAGOGY

INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL

Authors

  • Osvaldo Galdino dos Santos Júnior osvaldogaldino@hotmail.com
    Universidade Federal do Pará
  • Renan Santos Furtado renan.furtado@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Pará
  • Carlos Nazareno Ferreira Borges enosalesiano@hotmail.com
    Universidade Federal do Pará

DOI:

10.51283/rc.v27i2.14100

Keywords:

Physical Education, Sport Pedagogy, Futsal

Abstract

Futsal, despite not being an Olympic sport, is on a global scale and, in Brazil, is the fourth most practiced sport. It has a strong presence in the curricula of school Physical Education and non-school education. That is why we present a bibliographic study with a narrative orientation, in which we seek to support some ideas and guidelines for the practice of teaching futsal based on a specialized and nationally recognized literature in the field of sport pedagogy.

The following aspects were identified that can guide the pedagogical intervention: i) the game as an element of introduction and deepening of the practical experience; ii) progressive learning of tactical-technical aspects; iii) the rules throughout the process; and iv) sociocultural contextualization and constant reflective dimension. We conclude that the study can contribute to the debate about the pedagogy of sport and help Physical Education teachers with indications for the practice of teaching futsal.

References

BALZANO, Otávio Nogueira. Metodologia dos jogos condicionados para o futsal e educação física escolar. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2012.

BAYER, Claude. O ensino dos deportos colectivos. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 1994.

BERGER, Artur Goulart; GINCIENE, Guy; LEONARDI, Thiago José. Pedagogia do esporte e o referencial socioeducativo: diálogos entre a teoria e a prática. Movimento, Rio Grande do Sul, RS, v. 26, e26063, p. 1-20, 2020.

BRASIL, Ministério do Esporte. Diagnóstico Nacional do Esporte. Brasília, DF: Ministério do Esporte, 2015.

ELIAS, Norbert. A gênese do desporto: um problema sociológico. In: ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa, Portugal: Difel, 1992.

FILGUEIRAS, Luiz Fernando A. Serpa. Comparação entre a metodologia de abordagem sistêmica e a metodologia tecnicista: razões para promover o processo de ensino aprendizagem dos JECs através de jogos. Revista brasileira de futsal e futebol, v. 6, n. 22, p. 317-321, 2014.

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. A condição esportiva. Educação, v. 44, p. 1-23, 2019.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 639-654, 2017.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da educação física, v. 25, n. 1, p. 153-162, 2014.

GARGANTA, Júlio. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José (Eds.). O ensino dos jogos desportivos. 3. ed. Lisboa, Portugal: Universidade do Porto, 1998.

GONZALEZ, Fernando Jaime. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenhos comparados e objetivos táticos da ação. Educación física y fdeportes, v. 10, n. 71, 2004.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a prática, v. 17, n. 2, 2014.

MANSKE, George. Um currículo para a produção de lideranças juvenis na Associação Cristã de Moços de Porto Alegre. Porto Alegre, RS: [S. E], 2006.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARINHO, Inezil. História geral da educação física. São Paulo: Cia Brasil, 1980.

MAZO, Janice Zarpellon; SILVA, Carolina Fernandes; FROSI, Tiago Oviedo. A associação cristã de moços e a propagação dos esportes em porto alegre. Kinesis, v. 30, n. 1, p. 158-173, 2012.

NOVAES, Rafael Batista Novaes; RIGON, Thiago André; DANTAS, Luiz Eduardo Pinto Basto Tourinho. Modelo do jogo de futsal e subsídios para o ensino. Movimento, Porto Alegre, RS, v. 20, n. 3, p. 1039-1060, 2014.

PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: ROSE JÚNIOR, Dante e colaboradores (Orgs.). Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.

RICCI, Chistiano Streb. O Futsal no ambiente escolar extracurricular: as perspectivas e objetivos de ensino de instrutores/treinadores (I/T) atuantes em escolas particulares da cidade de Ribeirão Preto/SP. 2018. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2018.

RIGON, Thiago André; NOVAES, Rafael Batista; TSUKAMOTO, Mariana. Harumi Cruz. A elaboração de uma matriz de referência para o ensino de jogos esportivos coletivos. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 172-186, 2020.

RUBIO, Kátia. Jogos Olímpicos da Era Moderna: uma proposta de periodização. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 24, n. 1, p. 55-68, 2010.

SALLES, José Geraldo do Carmo; MOURA, Helder Barra de. Futsal. In: DACOSTA, Lamartine Pereira (Org.). Atlas do esporte no Brasil. Rio de Janeiro: Shape, 2005.

SCAGLIA, Alcides José. O futebol e o jogo/brincadeira de bola com os pés. 2003. 164f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2003.

SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva. Perspectivas pedagógicas do esporte no século XXI. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey (Orgs.). Educação física e esporte no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2016.

SILVA, Sidinei Cruz. Investigação no uso do método analítico e global e sua contribuição para o ensino-aprendizagem do futebol e futsal. Revista brasileira de futsal e futebol, v. 10, n. 39, p. 399-410, 2018.

SOUZA JUNIOR, Jair Antônio de. Futsal: histórico, evolução e sistemas. Educación física y deportes, v. 18, n. 184, 2013.

SOUZA, Adriano de; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte. In: BRASIL. Comissão de Especialistas de Educação Física – ME. Dimensões pedagógicas do esporte. Brasília, DF: UNB/CEAD, 2004.

TUBINO, Manoel José Gomes. Dimensões sociais do esporte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

VICARI, Paulo Renato. A transição do futebol de salão para o futsal: um percurso histórico no Rio Grande do Sul. 2015. 107f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2015.

Published

2023-01-02

How to Cite

Santos Júnior, O. G. dos ., Furtado, R. S. ., & Borges, C. N. F. . (2023). SPORT PEDAGOGY: INDICATIONS FOR THE PRACTICE OF TEACHING FUTSAL. Corpoconsciência, 27, e14100. https://doi.org/10.51283/rc.v27i2.14100