INITIATION TO AMERICAN FOOTBALL

A LOOK FROM THE PILLARS OF SPORT PEDAGOGY

Authors

DOI:

10.51283/rc.v26i2.13589

Keywords:

Sports Curriculum, Football, Sports Iniciation

Abstract

American football is one of the fastest growing sports in Brazil, but few national surveys on this topic were carried out, especially those that refer to the process of teaching, living, learning and training this modality in our country. In this way, this research focuses on sports initiation to American football, through analysis and data collection through interviews with managers of schools that have the initiation category to that sport. In our analysis of the coordinators’ speeches, there is a great lack of approximation with the knowledge related to the composition of a structured football teaching curriculum, perhaps due to the lack of knowledge regarding the concept of curriculum or the Pedagogy of Sport itself. Therefore, this research comes with the conclusion of highlighting a scenario that could be further explored and that still lacks curricular proposals convincingly based on scientific literature.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 10. ed. São Paulo: Edições 70, 2011

BELATTINI, Rafael. Futebol americano sai do nicho no Brasil e mais de 15 milhões se dizem fãs do esporte, 6minutos, São Paulo, 06/10/2019. Disponível em: <https://6minutos.uol.com.br/negocios/lanca-essa-bola-oval-ai-futebol-americano-sai-do-nicho-no-brasil-e-mais-de-15-milhoes-se-dizem-fas-do-esporte/>. Acesso em: 18 nov. 2021.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE FUTEBOL AMERICANO (CBFA) (Brasil). Homepage. 2020. Disponível em: <https://cbfabrasil.com.br/>. Acesso em: 26 jan. 2021.

CONTEÚDO, Valinor. Há 20 milhões de fãs de FA no Brasil. O que fazer para eles consumirem mais o esporte feito no país? Lance! Belo Horizonte, MG, 05/03/2021. Disponível em: <https://www.lance.com.br/futebol-americano/milhoes-fas-brasil-que-fazer-para-eles-consumirem-mais-esporte-feito-pais.html>. Acesso em: 18 nov. 2021.

FLICK, Uwe; VON KARDOFF, Ernst; STEINKE, Ines (Eds.). A companion to qualitative research. Londres, England: Sage Publications Ltd, 2004.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e no ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista de Educação Física, v. 25, n. 1, p. 153-162, 1. trim., 2014.

GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, v. 20, n. 3, p. 639-654, 2017.

HINGST, Cauê Cardoso Dorini. Análise dos objetivos dos atletas de flag football e futebol americano no estado de São Paulo. 2017. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências do Esporte). Universidade Estadual de Campinas, Limeira, SP, 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MACHADO, Gisele Viola. Pedagogia do esporte: organização, sistematização, aplicação e avaliação de conteúdos esportivos na educação não formal. 2012. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2012.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos, Motrivivência, v. 24, n. 39, p. 164-176, 2012.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MAYRING, Phillipp. Qualitative contente analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt, Austria: Institute of Psychology and Center for Evaluation and Research, 2014.

SCHROTER, Renan. Reflexão sobre o ensino de futebol americano e o método de ensino de esportes coletivos de Júlio Garganta. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2017.

SILVA, Luís Felipe Nogueira; PRADO, Hudson Rafael Martins; SCAGLIA, Alcides José. Competências requeridas ao treinador de futebol: um olhar a partir dos jogadores de futebol. Corpoconsciência, v. 22, n. 1, p. 24-39, 2018.

SILVA, Luís Felipe Nogueira; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Epistemologia da prática pedagógica na educação física e esporte: mapeamento a partir de um instrumento metodológico. Educacíon física y deportes, v. 25, n. 274, p. 145-163, 2021.

SOARES, Reinaldo Pires. Futebol americano enquanto conteúdo na educação física escolar do ensino médio. 2014. 84f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS, 2014.

SPARKES, Andrew; SMITH, Brett. Qualitative research methods in sport, exercise and health: from process to product. New, York, USA: Routledge, 2014.

TANCREDI, Daniel Augusto Pereira. Pedagogia do esporte: o conhecimento dos treinadores sobre o processo de ensino, vivência, aprendizagem e treinamento do futebol americano no estado de São Paulo. 2019. 208f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2019.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: pesquisa qualitativa em educação. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

Published

2022-08-03

How to Cite

Franco, G. de B. D. ., Silva, L. F. N. ., & José Scaglia, A. (2022). INITIATION TO AMERICAN FOOTBALL: A LOOK FROM THE PILLARS OF SPORT PEDAGOGY. Corpoconsciência, 26(2), 178–192. https://doi.org/10.51283/rc.v26i2.13589

Issue

Section

Seção Temática - PEDAGOGIA DO ESPORTE: DESAFIOS E TEMAS EMERGENTES

Most read articles by the same author(s)