PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR DANCE DURING THE PANDEMIC

Authors

  • Isadora Loch Sbeghen isbeghen@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Elisandro Schultz Wittizorecki elisandro.wittizorecki@ufrgs.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Aline Nogueira Haas alinehaas02@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

10.51283/rc.v26i3.13475

Keywords:

Pedagogical Practices, Pandemic, Dance, Remote Teaching

Abstract

The objective of this article is to identify aspects to be considered by the teacher for an online dance proposal that is more coherent with the reality of students in times of social isolation, and to understand the conditions which  allow or limit the development and achievement of online dance classes from the perspective of the teacher. This is a descriptive qualitative study, which discusses an experience that goes through a personal and reflective process from the situation of physical distancing. It developed through technological resources, movement and people involvement. From this it was possible to identify how technologies have been helping and intermediating many activities, and how teachers have been challenged to seek creativity as a connection point. This work demonstrates the extreme value of understanding the evolution of communication and the currently available tools in order to choose the best platforms and resources to be used in the development of pedagogical practices.

References

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho; BORGES, Patrícia Spinasse. Sobre risco e experiência no isolamento social. Revista políticas públicas & cidades, v. especial, p. 1-5, abr./ dez., 2020.

CARVALHO, Thainá Maria Silva; PRONSATO, Laura. Interações entre dança e tecnologia: um estudo prático-teórico sobre a dança mediada por dispositivos tecnológicos. Palíndromo, v. 12, n. 26, p. 110-124, 2020.

DA SILVA, Marcia Alves Soares; MARCÍLIO, Bruna Maria Siquinelli. A casa e o habitar: experiências emocionais do isolamento social. Revista de arquitetura e urbanismo, v. 1, n. 10, p. 247-261, 2020.

DO ROCIO WOSNIAK, Cristiane; MOTTA, Everson Luiz Oliveira. Reflexões sobre a dança e a educação a distância: uma perspectiva inclusiva na cultura digital. Revista educação, artes e inclusão, v. 16, n. 2, p. 142-167, 2020.

GUIMARÃES, Juliana Regina; BIANCHINI, Heloise Mariano. Dança: um conteúdo desafiador. Caderno de educação física e esporte, v. 18, n. 1, p. 55-60, 2020.

LECH, Marilise Brockstedt (Org.). Educação pelo movimento na infância: reflexões e ações humanizadoras. Passo Fundo, RS: Méritos, 2015.

LOUSADA, Kath Pacheco B.; TÖPKE, Denise Rugani; SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira. Passinho, dança midiatizada: performance, publicidade e produção de sentidos. Conexão -comunicação e cultura, v. 16, n. 32, p. 157-172, 2018.

NOGUEIRA, Carlos José e colaboradores. Recomendações para a prática de exercício físico em face do covid-19: uma revisão integrativa. Revista brasileira de fisiologia do exercício, v. 20, n. 1, p. 101-124, 2020.

PIMENTEL, Lúcia Gouvêa. Processos artísticos como metodologia de pesquisa. OuvirOUver, v. 11, n. 1, p. 88-98, 2015.

RAMOS, Gabriel. Cartografia dos corpos e espaços em confinamento. Revista políticas públicas & cidades, v. especial, p. 1-4, abr./ dez., 2020.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SCHUCHMANN, Alexandra Zanella e colaboradores. Isolamento social vertical X isolamento social horizontal: os dilemas sanitários e sociais no enfrentamento da pandemia de covid-19. Brazilian journal of health review, v. 3, n. 2, p. 3556-3576, 2020.

Published

2022-12-03

How to Cite

Sbeghen, I. L., Wittizorecki, E. S., & Haas, A. N. (2022). PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR DANCE DURING THE PANDEMIC. Corpoconsciência, 26(3), 20–35. https://doi.org/10.51283/rc.v26i3.13475