PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL AFTER TWO YEARS OF PANDEMIC

NARRATIVES OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS

Authors

  • Rogerio Zaim-de-Melo rogeriozmelo@gmail.com
    Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Carlo Henrique Golin carlo.golin@ufms.br
    Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Deyvid Tenner de Souza Rizzo deyvidrizzo1@gmail.com
    Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

10.51283/rc.v26i1.13404

Keywords:

Physical Education School, Covid-19, Remote Teaching

Abstract

In March 2020, the SARS-CoV2 pandemic, popularly known as Covid-19, was officially declared by the World Health Organization (WHO). Given the scenario, this research aimed to analyse the teaching practice of Physical Education teachers who acted during the pandemic, aiming to understand how the teaching experience was adapted. This is a qualitative research, a case study type, or a data collection instrument used for the construction of narratives, having as a generating theme the pedagogical action of the teacher during the pandemic - mistakes and successes. Three PE professors who worked during the Covid-19 pandemic will participate in the research. It is considered that the challenges that will arise during the pandemic will lead to transformations in the educational sphere, therefore, it is concluded that after two years of pandemic conjuncture, the incitement will make the professors study better, more attentive and willing to adapt during the pandemic adversities.

References

ANDRADE SILVA, Marcelo. Jogos eletrônicos e Educação física: uma opção para os anos iniciais do ensino fundamental. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1-17, 2021.

BARBOSA, Kamila de Amorim; DAMASCENO, Aline Godoy; ANTUNES, Scheila Espindola. Educação física e pandemia: o que dizem alguns estudos sobre o ensino remoto de educação física na educação básica? Caderno de educação física e esporte, v. 20, e-27832, 2022.

BARBOSA, Rosimar Alencar Silva; SHITSUKA, Ricardo. Uso de tecnologias digitais no ensino remoto de alunos da educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: relato de experiência. E-Acadêmica, v. 1, n. 1, p. e12, 2020.

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes para escolas durante a pandemia. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia>. Acesso em: 26 jan., 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP nº 05. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020#:~:text=Parecer%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%205,da%20Pandemia%20da%20COVID%2D19>. Acesso em: 05 mar., 2022

CHEQUER, Victor. WhatsApp no Brasil: como o app se tornou a principal forma de comunicação digital? Disponível em: <https://www.take.net/blog/whatsapp/whatsapp-no-brasil/>. Acesso em 03 mar. 2022.

CINTRA, Sones Lei Aparecida Domingues; CORREIA, Léia Bernal Sanches; TENO, Neide Araújo Castilho. Pesquisa narrativa: uma metodologia para compreender experiências formativas. Brazilian journal of development, v. 6, n. 9, p. 66451–66463, 9 set. 2020.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia, MG: EDUFU, 2011.

CORRÊA, Ana Paula. Vivência docente no ensino remoto: da quadra para as telas digitais. Revista com censo, v. 8, n. 4, p. 88-93, nov., 2021.

DÖRR, Nicole; FELTES, Alessandra Fernandes. Importância do diálogo sobre corpo e mídia nas aulas de educação física: um mundo de ilusões. Revista com censo, v. 8, n. 3, p. 237-241, ago., 2021.

SILVA FILHO, Geraldo Pereira; FONTENELE, Gilceia Leite dos Santos. A educação física escolar no contexto do ensino remoto em uma escola do ensino fundamental I: desafios e possibilidades. Revista Com Censo, v. 8, n. 3, p. 232-236, ago. 2021.

FREITAS. Luiz Carlos de e colaboradores. Avaliação educacional: caminhando pela contramão, Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

GODOI, Marcos e colaboradores. O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research, society and development, v. 9, n.10, p. 1-19, 2020.

GODOI, Marcos e colaboradores. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista prática docente, v. 6, n. 1, p. e012, 2021.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane de Almeida. “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, n. 36, p. 86-101, set./ dez., 2020.

GODOI, Marcos; NOVELLI, Fabiula Isoton; KAWASHIMA, Larissa Beraldo. Educação física, saúde e multiculturalismo em tempos de covid-19: uma experiência no ensino médio. Saúde e sociedade, v. 30, n. 3, 2021.

HODGES, Charles e colaboradores. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause review. Disponível em: <https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning>. Acesso em: 25 jan., 2022.

LIMENA, Maria Margarida Cavalcanti; RODRIGUES, Maria Lúcia. Metodologias multidimensionais em ciências humanas. Brasília, DF: Liber Livro, 2006.

LEIFELD, Fabiana; ALMEIDA, Isabella Cristina de; LABIAK, Osni. Desafios e possibilidades nas aulas de educação física: as narrativas docentes em tempos de pandemia. Olhar de professor, v. 24, p. 1-8, abr., 2021.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1998.

MACEDO, Laiz Mara Meneses; NEVES, Luis Eduardo de Oliveira. Práticas de Educação Física na pandemia por Covid-19. Ensino em perspectivas, v. 2, n. 3, p. 1-5, jul., 2021.

MACHADO, Roseli Belmonte e colaboradores. Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, v. 26, e26081, 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social qualitativa para compreensão da Covid-19. Enfermagem em foco, v. 11, n. 3, p. 4-5, 2020.

______. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC/ABRASCO, 2004.

MUYLAERT, Camila Junqueira e colaboradores. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da escola de enfermagem da USP, v. 2, n. 48, p. 193-199, 2014.

OLIVEIRA, Ivan Bremm de; FRIZZO, Giovanni Felipe Ernest. Avaliação na educação física escolar: um estudo com docentes em diferentes períodos de experiência profissional. Kinesis, v. 36, n. 2, p. 64-72, 2018.

SANTOS, Any Gracyelle Brum dos e colaboradores. Diagnóstico das aulas de educação física no estado do Rio Grande do Sul durante a pandemia da Covid-19. EaD em foco, v. 11, n. 2, e1300, 2021.

SILVA, Angélica Caetano da; GERMANO, Vitor Abdias Cabót; MENEZES, Nathalia Gaspar Perestrello. Educação física e saúde ampliada: relato de experiência e possibilidades pedagógicas desenvolvidas durante a pandemia da COVID-19. Temas em educação física escolar, v. 6, n. 3, p. 1-10, 2021.

SILVA, Patrícia da Rosa e colaboradores. Educação física e suas possibilidades no ensino remoto: relato de uma escola privada. Caderno de educação física e esporte, v. 19, n. 3, p. 233-239, 2021.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da e colaboradores. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 57-70, mai./ ago., 2020.

ZAIM-DE-MELO, Rogério.; RIZZO, Deyvid Tenner da Silva; RIBEIRO, Edinéia Aparecida Gomes. Prática pedagógica e docência: o olhar do professor de educação física no enfrentamento da Covid-19. Kinesis, v. 39, p. 1-17, 2021.

ZAIM-DE-MELO, Rogério e colaboradores. Pé/bola - mão/bola: o ensino do conteúdo esporte nas aulas de educação física escolar na fronteira Brasil-Paraguai. Coleção pesquisa em educação física, v. 20, n. 3, p. 99-106, 2021.

Published

2022-03-29

How to Cite

Zaim-de-Melo, R., Golin, C. H., & Rizzo, D. T. de S. (2022). PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL AFTER TWO YEARS OF PANDEMIC: NARRATIVES OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS. Corpoconsciência, 26(1), 118–133. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13404

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL: DESAFIOS PÓS-PANDÊMICOS

Most read articles by the same author(s)