WHILE ADVENTURE DOES NOT COME...

CONTRIBUITIONS OF THE ADVENTURE CHAIN LIVES TO THE LEISURE FIELD

Authors

DOI:

10.51283/rc.v25i1.11920

Keywords:

Leisure, Adventure, Nature

Abstract

The Adventure Chain is an online initiative, created by a group of researchers of adventure activities in the field of leisure, which precedes the face-to-face events related to the Brazilian and International Congresses of Adventure Activities, which were postponed due to the isolation measures necessary to contain the current COVID-19 pandemic. This initiative, in interface with the virtual environment, sought to open spaces for the continuation of reflections in the area, minimizing losses and impacts. Thus, this study, of a qualitative nature, aimed to analyze the content expressed in the Adventure Chain, involving adventure activities in the scope of leisure, contributing to the dissemination of knowledge in the area. Data were descriptively analyzed, through Content Analysis and the results indicate the concern with the pedagogical aspects followed by professional training, as topics of greater relevance discussed in the lives.

 

References

AGUIAR, Mark e colaboradores. Leisure luxuries and the labor supply of young men. Journal of political economy, Chicago, v. 129, n. 2, 2021.

AINI, Rezki Putri Nur.; KAILANI, Najib. Identity and Leisure Time: Aspiration of Muslim Influencers on Instagram. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, v. 5, n. 1, p. 57-80, 2021.

ARAUJO, Mayra Terra Maluf de; CIPINIUK, Alberto. O entretenimento online - A sociedade espetacular das lives nos tempos de pandemia. Revista interdisciplinar internacional de artes visuais-art&sensorium, v. 7, n. 2, p. 193-206, 2020.

BANDEIRA, Marília Martins; MAYOR, Sarah Teixeira Soutto. A construção da ‘capital brasileira da aventura’: a transformação da cidade de Brotas em destino turístico-esportivo nas décadas de 1980 e 1990. Revista caminhos da história, v. 26, n. 1, p. 128-147, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições70, 2016.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria; GRAY, Debra (Org.). Coleta de dados qualitativos: um guia prático para técnicas textuais, midiáticas e virtuais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

CBAA.CIAA. Instagram: @cbaa.ciaa. Disponível em: https://www.instagram.com/cbaa.ciaa/. Acesso em: 19 mar. 2021.

DANIA, Aspasia; GRIFFIN, Linda L. Using social network theory to explore a participatory action research collaboration through social media. Qualitative research in sport, exercise and health, v. 13, n. 1, p. 41-58, 2021.

FIGUEIREDO, Juliana de Paula; SCHWARTZ, Gisele Maria. Atividades de aventura e educação ambiental como foco nos periódicos da área de Educação Física. Motriz, v. 19, n. 2, p. 467-479, 2013.

FINDLER, Patrick. Climbing high and letting die. Journal of the philosophy of sport, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2021.

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo; GUIMARÃES, Marcus Vinícius de Albuquerque. Uso das redes sociais digitais nos programas de pós-graduação em ciência da informação: contribuições para a comunicação e divulgação científica. Bibliomar, v. 19, n. 2, p. 193-217, 2020.

GUARIZO, Marília Amábile; SCHWARTZ, Gisele Maria. Usabilidade de sites nos contextos do lazer, turismo e hospitalidade: uma análise da produção científica. Licere, v. 23, n. 2, p. 362-385, 2020.

LE, Duc Anh; MACLNTYRE, Blair; OUTLAW, Jessica. Enhancing the experience of virtual conferences in social virtual environments. In: 2020 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), 2020, Atlanta. Proceedings… Atlanta, GA, USA, 2020. p. 485-494.

MORALDO, Delphine. Women and Excellence in Mountaineering from the Nineteenth Century to the Present. The international journal of the history of sport, v. 37, n. 9, p. 727-747, 2020.

PAIXÃO, Jairo Antônio da. Esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência, v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017.

PEREIRA, Dimitri Wuo; ROMÃO, Sara Pereira; CAMARGO, Aline Aparecida Silva. A aventura como desafio aos professores de Educação Física. Corpoconsciência, v. 24, n. 3, p. 36-46, 2020.

PHILLIPS, Fred. Interconnections: A systems history of science, technology, leisure, and fear. Journal of open innovation: technology, market, and complexity, v. 7, n. 1, p. 14-28, 2021.

PORTUGAL, Simone; SORRENTINO, Marcos. A educación ambiental no Brasil: diferentes perspectivas e boas prácticas. AmbientalMente sustentable: revista científica galego-lusófona de educación ambiental, v. 27, n. 1, p. 79-86, 2020.

RODRIGUES, Cae; GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Ecomotricidade: sinergia entre educação ambiental, motricidade humana e pedagogia dialógica. Motriz, v. 15, n. 4, p. 987-995, 2009.

ROJO-RAMOS, Jorge e colaboradores. Adventure tourism in the spanish population: sociodemographic analysis to improve sustainability. Sustainability, v. 13, n. 4, p. 1706, 2021.

SAVITRI, Syahnaz; IRWANSYAH, Irwansyah. The Use of Instagram Stories at the Age of COVID-19 Pandemic. Jurnal Aspikom, v. 6, n. 1, p. 182-196, 2021.

SILVA, Fabiana Duarte e colaboradores. Memórias de Atenah: trajetórias de mulheres brasileiras na corrida de aventura. Movimento, v. 26, n. 1, p. e26076, 2020.

TEODORO, Ana Paula Evaristo Guizarde e colaboradores (Orgs.). Atividades de aventura no Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura (CBAA) e no Congresso Internacional de Atividades de Aventura (CIAA). São Paulo: Supimpa, 2020.

WENETZ, Ileana.; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa (Orgs.). Gênero e sexualidade no esporte e na educação física. Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 anos de CBCE, v. 6. Natal, RN: EDUFRN, 2020.

Published

2021-03-29

How to Cite

Figueiredo, J. de P., Teodoro, A. P. E. G., & Schwartz, G. M. (2021). WHILE ADVENTURE DOES NOT COME.: CONTRIBUITIONS OF THE ADVENTURE CHAIN LIVES TO THE LEISURE FIELD. Corpoconsciência, 25(1), 137–153. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11920

Issue

Section

Seção Temática - LAZER EM ESTUDOS E PESQUISAS