SPORT, LEISURE AND BNCC

POSSIBLE APPROACHES (?)

Authors

  • Jederson Garbin Tenório jederson.21@hotmail.com

DOI:

10.51283/rc.v25i1.11817

Keywords:

School Physical Education, Sport, Leisure, BNCC

Abstract

This study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC.

References

ASSIS, Sávio de Oliveira. A reinvenção do esporte: possibilidade da prática pedagógica. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: Uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BRACHT, Valter. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2005.

______. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre, RS: Magister, 1992.

BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão de. Esporte, escola e a tensão que os megaeventos

esportivos trazem para a educação física escolar. Em Aberto, v. 26, n. 89, p. 131-146, jun., 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 08 de jun. 2019.

______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Ministério da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRUHNS, Heloisa Turini. O jogo nas diferentes perspectivas teóricas. Motrivivência, n. 9, p. 27-43, dez., 1996.

DAOLIO, Jocimar. Cultura, educação física e futebol. 3. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2006.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa, Portugal: Difel, 1992.

FERREIRA, Marcos Santos. A competição na educação física escolar. Motriz, v. 6, n. 2, p. 97-100, jul./ dez., 2000.

ESCOLA DIGITAL. Igualdade x equidade. Disponível em: <https://escoladigital.org.br/odas/igualdade-x-equidade>. Acesso em: 10 de nov. 2020.

FRANÇA, Tereza Luiza de. Educação para e pelo lazer. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lúdico, educação e educação física. 4. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.

GARGANTA, Júlio. O ensino dos jogos desportivos colectivos. Perspectivas e tendências. Movimento, ano IV, n. 8, p. 19-27, 1998a.

______. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: GRAÇA, Amândio; OLIVEIRA, José (Orgs.). O ensino dos jogos desportivos. Porto, Portugal: FCDEF-UP/ Centro de Estudos dos Jogos Desportivos, 1998b.

GONÇALVES, Maria Augusta Salim. Sentir, pensar, agir: Corporeidade e educação. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994

LOPES DA SILVA, Cinthia. Legados de megaeventos esportivos: perdas e ganhos para a educação física escolar. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Legados de megaeventos esportivos. Campinas, SP: Papirus, 2013.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

______. Lazer e sociedade: algumas aproximações. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas, SP: Alínea, 2008.

______. Lazer e cultura: algumas aproximações. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e cultura. Campinas, SP: Alínea, 2007.

______. O conceito de lazer nas concepções da educação física escolar: o dito e o não dito. In:

CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE – CBCE, 12. Anais... Caxambu, MG: CBCE, 2001, p. 1-9.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília. de Souza (Org.). Pesquisa Social. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

SAVIANI Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados; 1992.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TENÓRIO, Jederson Garbin. Educação física escolar, lazer e jogos desportivos coletivos:

experiência no ensino médio. 2018. 158f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, SP, 2018.

TUBINO, Manoel José Gomes. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá, PR: Eduem, 2010.

VAGO, Tarcísio Mauro. O “esporte na escola” e o “esporte da escola”: da negação radical para uma relação de tensão permanente-Um diálogo com Valter Bracht. Movimento, ano III, n. 5, p. 4-17, 1996/2.

Published

2021-03-29

How to Cite

Tenório, J. G. (2021). SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?). Corpoconsciência, 25(1), 155–170. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11817

Issue

Section

Seção Temática - LAZER EM ESTUDOS E PESQUISAS