STUDENTS' ADHERENCE TO REMOTE ACTIVITIES DURING THE PANDEMIC: REALITIES OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOL

Authors

Keywords:

Physics Education, Pandemic, Remote Activities, Students, TDICs

Abstract

The present work aims to analyze the students' adherence to remote activities in the pandemic period in three public elementary and high schools in Ceará, Paraíba and Rio Grande do Norte. We used a quantitative research, with a sample of 235 students, through a questionnaire with 05 objective and 04 subjective questions elaborated in GoogleDocs and sent to students through the Google Classroom (CE and PB) or Whatsapp (RN) platform. The research findings were as follows: of the 823 students who received the questionnaire, only 235 (29%) answered, if we analyze by state, we will have: CE (22%); RN (41%); PB (24%). Of those 235 who responded, 149 (66.8%) reported not having difficulties with remote activities. We conjecture that social and / or technological / digital inequality contributes significantly to the lack of access to questionnaires, as well as the feedback received by students from remote activities sent by schools.

Author Biographies

Antonio Jansen Fernandes da Silva, Secretaria de Educação Municipal de Fortaleza e Secretaria de Educação do Estado do Ceará.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2007), especialista em Educação Física Escolar pela Faculdades Nordeste (2009) e Treinamento Esportivo pela Universidade Estadual do Ceará (2012), mesrtre em Educação Física Escolar pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar - SABERES EM AÇÃO, vinculado ao Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará IEFES/UFC e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Corpo e Cultura de Movimento, vinculado a Universidade Federal do Rio Grande do Norte - GEPEC/UFRN. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase na Educação Física Escolar.

Bryan Kenneth Marques Pereira, Secretaria de Educação do Município de Patos (PB) e Secretaria de Educação do Município de Itaporanga (PB).

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2013), especialista em Treinamento Desportivo pela Universidade Candido Mendes - UCAM (2014) e mestre em Educação Física pelo Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional - PROEF/UFRN (2020). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Corpo e Cultura de Movimento, vinculado a Universidade Federal do Rio Grande do Norte - GEPEC/UFRN.

Jorge Alexandre Maia de Oliveira, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte e Secretaria de Educação do Município do Encanto (RN).

Atualmente possui graduação em Educação Física na modalidade de licenciatura plena pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2012). Especialista na área de fisiologia do exercício e biomecânica do movimento pela Faculdade Internacional do Delta, Mestre em Ciências da Educação pelo Instituto Superior de Educação Profª. Lúcia Dantas - ISEL (2016), Mestre do Programa de Pós-graduação em Educação Física em Rede Nacional UNESP/UFRN. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Corpo e Cultura de Movimento, vinculado a Universidade Federal do Rio Grande do Norte - GEPEC/UFRN.

Aguinaldo Cesar Surdi, Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN

Graduação em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (1995); Graduação em Filosofia, pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2004); Mestrado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e Doutorado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, no Departamento de Educação Física. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFRN e do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede (PROEF-UNESP). Membro dos Grupos de Pesquisa, Corpo e Cultura de Movimento (GEPEC) e Corpo, Saúde e Ludicidade.

Allyson Carvalho de Araújo, Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN

Professor permanente do Programa Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF-UFRN), na área de concentração "Movimento Humano, Cultura e Educação" e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Física em Rede (PROEF-Pólo Natal). É vice-líder do Grupo de estudos e pesquisa em Corpo e Cultura de Movimento (GEPEC), membro do Grupo de Pesquisas Transdisciplinar em Comunicação e Cultura (Marginália) e Coordenador do Laboratório de Estudos em Educação Física, Esporte e Mídia (LEFEM)

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Published

2020-07-23

How to Cite

Silva, A. J. F. da, Pereira, B. K. M., Oliveira, J. A. M. de, Surdi, A. C., & Araújo, A. C. de. (2020). STUDENTS’ ADHERENCE TO REMOTE ACTIVITIES DURING THE PANDEMIC: REALITIES OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOL. Corpoconsciência, 24(2), 57–70. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10664

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