AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION

Authors

Keywords:

Games, Caillois, Physical Education, Body Culture.

Abstract

This is a production, of a bibliographic nature, which seeks didactic articulations based on the classification of games by Roger Caillois and the content-form-recipient triad. We take historical-dialectical materialism as a method of research and exhibition to subsidize our path from synchrony to synthesis by the determinants of appropriation and objectification. We obtained via exploratory research in four Physical Education journals, that the studies based on Caillois in the last ten years (2009-2019) are extremely incipient. For this reason, we based ourselves substantially on the author's classic work, “The games and men”, on historical-cultural psychology and on historical-critical pedagogy to unveil the concept of game and from the author's systematization to weave reflections and approximations with the teaching in school education. We conclude that the organization of pedagogical work with games based on the categorization Agôn, Alea, Ilinx and Mimicry brings rich contributions to school Physical Education, especially to think about the content-form-recipient triad.

Author Biographies

Leonardo Carlos de Andrade, Universidade Federal de Goiás

Professor de Educação Física na Educação Básica no Município de Goiânia; Mestrando em Educação Física pela FEFD/UFG e especialista em Psicologia dos Processos Educativos pela FE/UFG. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Infância. Membro do Grupo ECOS - FEFD/UFG

Isaac Neves de Lima, Universidade Federal de Goiás

Graduado em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás ; Especialização em MBA em gestão de esporte  pela Faculdade Unyleya, e Educação física escolar pela Faculdade Santa Fé.  Mestrando em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás; Membro do grupo ECOS- Educação física, trabalho e formação.

Maycon Ornelas Almeida, Universidade Federal de Goiás

Graduado em Educação Física pela Faculdade Adventista de Educação Física(FAEF); Especialização em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Mestrando em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás; Membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Pedagogia do Esporte (ESPORTELAB/UFG).

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Published

2020-07-23

How to Cite

Andrade, L. C. de, Lima, I. N. de, & Almeida, M. O. (2020). AGON, ALEA, MIMICRY AND ILINX AT SCHOOL? GAME TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION FROM THE ROGER CAILLOIS SYSTEMATIZATION. Corpoconsciência, 24(2), 91–102. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10508

Issue

Section

Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS

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