THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL

Authors

Keywords:

Body, Ludic, School, Transgression

Abstract

The School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture.

Author Biographies

  • Gabriel da Costa Spolaor, Mestre pela Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
    Graduado em Licenciatura e Mestre em Educação Física e Sociedade no programa de Pós-Graduação na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professor de Educação Física na Educação Básica. Coordena o EscolaR (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar) da FEF/UNICAMP e é membro do GRUBAKH (Grupo de Estudos Bakhtinianos), sub-grupo do GEPEC situado na FE/UNICAMP. Desenvolve pesquisas com os temas: Educação Física escolar, Brincar, Prática pedagógica e Formação docente.
  • Rogério de Melo Grillo, Doutor pela Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
    Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Possui Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco (2012), campus Itatiba/SP. Licenciatura Plena em Educação Física (2005) e Especialização em Educação Física Escolar (2007) pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais/SP. Graduação em Pedagogia pela FAFIBE (MG). É Assessor Pedagógico de Educação Física na Editora Positivo (Curitiba, PR). É também pesquisador na UNICAMP, sendo membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (EscolaR - UNICAMP) e membro do Centro de Estudo sobre Ludicidade e Lazer (CELULA - UFC). Foi membro da "The Association for the Study of Play (TASP)" por três anos (2015-2017). Fez estágio doutoral (Edital Cooperação Mundial) na Argentina, sob a orientação da profa. Dra. Carolina Duek (UBA/Conicet). É membro do Conselho Editorial da Editora Científica. Realiza pesquisas na área de Educação, com ênfase em Jogo, Brinquedo, Didática, Lúdico e Psicologia Histórico-Cultural.
  • Elaine Prodócimo, Professora Livre Docente da Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
    Possui mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1994) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é livre docente da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, escola, violência, educação infantil e jogo.

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Published

2020-07-23

Issue

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Seção Temática - IMPLICAÇÕES EPISTEMOLÓGICAS DO JOGO NAS PRÁTICAS CORPORAIS

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