Alteritary Dialogical Education for a practice of responsible teaching activism

Authors

  • Marcos Roberto dos Santos Amaral mdmrsamaral@gmail.com
    SEDUC-CE
  • Adail Ubirajara Sobral adail.sobral@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande: Rio Grande, RS, BR https://orcid.org/0000-0001-5532-5564

Keywords:

Alteritary Dialogical Education, Alteritary listening, Responsible act, Classroom Practices

Abstract

We raised some questions about how students can take an active role in the planning and implementation of classes, based on the notion of alteritary dialogic education. (SOBRAL; GIACOMELLI, 2020) which is oriented towards the formation of a critical subject who assumes his ethical commitment to respect for difference, as constitutive of relations in/of/throughout the world, as well as to affirm Alteritary Listening practices (SOBRAL; GIACOMELLI, 2020), with which the other is recognized as a singular subject who co-participates in an interaction, respecting their specific way of being, and seeking to provoke responses that are also alteritarian (SOBRAL; GIACOMELLI, 2020). We guided our considerations, discussing different understandings of the roles of the school, teachers and students. Finally, we intend to emphasize that the organization of classes with the responsible coparticipation of students is related to ethical acts of self-knowledge and understanding of the uniqueness of the other, such as being able to actively participate in decision-making processes of the destinies of your life; critical reflections on the tense relationship between school and other institutions; and engagements in favor of “quality of life” in classrooms and society in general.

Author Biography

Adail Ubirajara Sobral, Universidade Federal do Rio Grande: Rio Grande, RS, BR

Bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ2 - CNPq. Professor Adjunto da FURG - Universidade Federal do Rio Grande. Coordenador do PPGL da FURG - Universidade Federal do Rio Grande. Coordenador do GT Estudos Bakhtinianos da ANPOLL. Líder do Grupo de Pesquisa NEAL - Núcleo de Estudos Avançados de Linguagens (FURG/UFPEL-RS). Foi Professor Permanente do PPGL da UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS de 2017 a 2018. Foi Colaborador do PPGL da UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS em 2019. Foi Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Letras da UNIVERSIDADE CATÓLICA DE PELOTAS - RS de 2009 a 2018. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Letras - Linguística Aplicada da UNIVERSIDADE CATÓLICA DE PELOTAS - RS de 2016 a 2018. Foi Editor da Revista Linguagem & Ensino (Qualis A1) de 2016 a 2018. Membro do NUTRA - Núcleo de Tradução da FURG (Universidade Federal do Rio Grande). Fez em 2017 estudos Pós-Doutorais na Université de Paris VIII - Vincennes Saint Dennis sobre a Filosofia do Ato de Bakhtin Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006) Mestre em Letras pela Universidade de São Paulo (1999), Especializado em Linguística pela UNICAMP (1983) Graduado em Letras pela Universidade Federal da Bahia (1977). Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: Gênero, Discurso, Dialogismo, Círculo de Bakhtin, Semiótica Geral e Greimasiana, Tradução e Interpretação, Filosofia da Linguagem. É tradutor profissional de e para português, francês, inglês e espanhol em várias áreas das ciências humanas e da saúde. Autor de A Filosofia Primeira de Bakhtin - Roteiro comentado (Campinas: Mercado de Letras, 2019), Do dialogismo ao gênero - as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin (Campinas: Mercado de Letras, 2009), e de Dizer o "mesmo" a Outros - Ensaios sobre Tradução (São Paulo: SBS, 2008), bem como de vários ensaios, principalmente sobre Bakhtin e o Círculo. É um dos organizadores do livro Conversas com Tradutores, e autor de seu "Posfácio". Revisor de Projetos da CAPES e do CNPq Parecerista ad hoc de seleção e avaliação de periódicos da coleção Scielo Brasil. Ex-Secretário do Comitê de Ética em Pesquisa - CEP/UCPel Membro pesquisador do Grupo de Estudos Semióticos da USP (GES-USP) Membro pesquisador do Grupo Tessitura: Vozes em (Dis)curso, da PUC-RS Líder do NEAL - Núcleo de Estudos Avançados de Linguagens - FURG Foi Professor Substituto do ILA - Universidade Federal do Rio Grande de fevereiro de 2019 a março de 2020.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 06 set. 2020.

SOBRAL, A; GIACOMELLI, K. Por Uma Proposta de Educação Dialógica Alteritária. Línguas & Letras, [S. l.], v. 21, n. 49, p, 2020. http://dx.doi.org/10.5935/1981–4755.20200001, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24675. Acesso em: 26 mar. /2022.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Comentários sobre o círculo de Bakhtin e Vygotsky para uma concepção dialógica de educação. Percursos Linguísticos, [S. l.], v. 8, n. 19, p. 12–27, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/20636. Acesso em: 1 maio. 2022.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. A prática de análise linguística em uma concepção de Educação Dialógica Alteritária in: PEREIRA, R. A; COSTA-HÜBES, T. C. [Orgs.] Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. 529p.

MARQUES, E. M.; GIACOMELLI, K. As atividades de área do PIBID-UFPEL-LETRAS: uma experiência de educação alteritária dialógica na formação inicial de professores. In: LEITE, V. C. et al. (orgs.). Contribuições PIBID-UFPEL: inovações, desafios e realidades das diferentes áreas do conhecimento. São Leopoldo/RS: Oikos, 2018.

Published

2024-01-07

How to Cite

Amaral, M. R. dos S., & Sobral, A. U. . (2024). Alteritary Dialogical Education for a practice of responsible teaching activism. Revista Diálogos, 11(3), 160–183. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15984