Leituras e vozes docentes: um encontro entre Mikhail Bakhtin e Machado de Assis na sala de aula

Authors

Keywords:

Teaching, Teacher Education, Literature, Machado de Assis, Narratives

Abstract

The text on the screen presents an excerpt of the research "The teaching of literature and the teaching voices: dialogues with Machado de Assis in the great time", developed in the line of teacher training, of the Professional Master's Degree in Teaching of Humanities (PPGEH), of the Federal Institute of Espírito Santo – Vitória campus, whose main objective is to investigate the teaching of Literature and the training of teachers, in the perspective of the teaching narratives under the Bakhtinian optical in reading practices in the continuing education of the area of Letters. Elaborated from the experiences of reading with teachers of Basic Education Portuguese of the Espírito Santo school network, the teachers' narratives were present from verbal interactions resulting from one of the workshops proposed in our interventional practice, in which we discussed the tale of Machado de Assis, "Tale of School", inserted in a qualitative research of dialogical basis. In this approach, we were able to listen and reflect on the experiences of teachers in their successes and in their challenges in the classroom, in order to discuss the contributions of the Machadian tale and the literary tradition to the practices of teaching literature.

Author Biographies

Marcela Alvarenga Toniato Cora, Instituto Federal do Espírito Santo

Mestranda do PPGEH – Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades -Ifes Vitória. Graduada em Letras Português pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes. Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes. Pós Graduada em Fisiologia do Exercício. Prescrição do Exercício pela Universidade Estácio de Sá/RJ. Pesquisadora da área de Literatura, Linguagens e Formação docente.

Letícia Queiroz de Carvalho, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação e Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora efetiva do Instituto Federal do Espírito Santo, campus Vitória, na área de Letras. Atua no Mestrado Profisisonal em Ensino de Humanidades, Mestrado Profisisonal em Letras e nas graduações em Letras presenscial e a distância, nas disciplinas que versam sobre llinguagem, ensino de literatura, leitura e educação.

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Published

2024-01-07

How to Cite

Alvarenga Toniato Cora, M. ., & de Carvalho, L. Q. (2024). Leituras e vozes docentes: um encontro entre Mikhail Bakhtin e Machado de Assis na sala de aula. Revista Diálogos, 11(3), 209–223. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15367