The use of technologies as an educational strategy in emergency remote teaching in Portuguese language classes in the city of Humaitá - AM

Authors

Abstract

The present study is qualitative and was carried out through the bibliographic methodology with an inductive
method and aims to investigate how the teaching of the Portuguese language took place during the COVID-19
pandemic in Brazil. Reflecting on the use of technologies in Portuguese classes, questions are asked about
the use of technologies for teaching this subject during Emergency Remote Teaching. The study showed that
technologies as mediators were effective in allowing the flow of Portuguese language teaching, even in the
midst of access difficulties on the part of some groups of students and teachers, suggesting significant
changes in post-pandemic education.

Author Biographies

Valmir Flores Pinto, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutor em Estudos em Ensino Superior pela Universidade de Aveiro, Portugal (2014) com Revalidação em DOUTORADO EM EDUCAÇÃO pela Universidade Federal do Amazonas (aprovado em 12/06/2016); Mestrado em Teologia Sistemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005); Bacharel em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (1990). Professor efetivo da Universidade Federal do Amazonas -Campus Humaitá; Coordenador do Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH) desde 2016; Atua na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia, principalmente nos seguintes temas: cidadania, educação, filosofia da educação, filosofia política, marxismo, ética e ensino. Orienta mestrandos do PPGECH; Coordena projeto de pesquisa na área do Ensino com ênfase em filosofia no ensino médio; desenvolve projetos de extensão e pesquisa com estudantes de graduação; participa no Conselho Diretor (CONDIR) do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campus de Humaitá - AM; também em outros órgãos internos como Núcleos de Estudos; Núcleo de Desenvolvimento Estruturante; organização sindical e organizações sociais.

Gustavo, Federal University of Amazonas

Master's student at the Graduate Academic Master's Program in Science and Humanities
Teaching (PPGECH) at the Federal University of Amazonas (UFAM), Humaitá campus. Graduated
in Letters from Faculdade Metropolitana de Rondônia. Specialist in Teaching Methodology of
Portuguese Language, Literature and English Language from Faculdade Venda Nova dos
Imigrantes in the state of Espírito Santo. Professor of Portuguese Language and Literature
at SEDUC/AM.

Published

2022-10-10

How to Cite

Pinto, V. F., & Cruz, G. Q. da. (2022). The use of technologies as an educational strategy in emergency remote teaching in Portuguese language classes in the city of Humaitá - AM. Revista Diálogos, 2(10), 1–14. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/13750

Issue

Section

Caderno Artigos Livres