DANCE AND GYMNASTICS IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR CORE

POLITICAL-PEDAGOGICAL POSSIBILITIES IN PHYSICAL EDUCATION?

Authors

  • Laiany Marques Guimarães laianymarques4@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Eduarda Carolina Irber dudairber@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá
  • Ábia Lima de França abia@ufba.br
    Universidade Federal da Bahia
  • Vitor Hugo Marani vitor.marani@ufg.br
    Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19454


Keywords:

Body Practices, BNCC, School, Body

Abstract

This scientific article aims to investigate the political and pedagogical possibilities of Physical Education, in the materialization of dance and gymnastics in the National Common Curricular Base (BNCC), from a critical perspective. This is descriptive, qualitative, documentary research that addresses the theme of Dance and Gymnastics in the BNCC. Thus, the results allowed us to observe how dance and gymnastics play an important role in the content presented in Physical Education. It was then concluded that both the objects of knowledge and the skills present in the BNCC provide political and pedagogical pathways and possibilities for thinking about dance and gymnastics beyond festive or stretching activities. In this sense, viewing dance and gymnastics as subjects to be truly addressed in the classroom produces a range of knowledge beyond the sports and "rolling around" that still prevail in schools.

References

ÁVILA, Amanda Bertola de; PEREIRA, Ana Maria; CESÁRIO, Marilene. Ginástica na Base Nacional Comum Curricular. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 10; CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 5. Anais… Londrina, PR: UEL, 2021.

AZEVEDO, Priscila Gonçalves de et al. A linguagem nas danças de matrizes indígenas e africanas conforme a Base Nacional Comum Curricular. Philologus, v. 27, n. 81, supl., p. 293-301, 2021.

AZEVEDO, Priscilla Gonçalves de; ANDRÉ, Bianka Pires. A dança na formação de professores de educação física sob a perspectiva da BNCC. Caderno pedagógico, v. 21, n. 13, p.1-25, 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASILEIRO, Livia Tenório. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo dança em aulas de educação física na perspectiva crítica. Movimento, v. 8, n. 3, p. 5-18, 2002.

BRASILEIRO, Livia Tenório. O ensino da dança na educação física: formação e intervenção pedagógica em discussão. Motriz, v. 14, n. 4, p. 519-528, 2008.

CECHINEL, André et al. Estudo/análise documental: uma revisão teórica e metodológica. Criar educação, v. 5, n. 1, p. 1-7, 2016.

COSTA, Andrize Ramires et al. Ginástica na escola: por onde ela anda professor? Conexões, v. 14, n. 4, p. 76-96, 2016.

COUTINHO, Lucienne Ellem Martins. “Arte em movimento dialógico”: uma experiência criativa em dança a partir de diálogo entre ballet clássico e danças regionais paraenses. 2014. 135f. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Federal do Pará, Belém, PA, 2014.

GASPARELO, Ane Caroline; KRONBAUER, Gláucia Andreza; GOMES, Debora. Arte e educação física: o caso da dança na escola. Educa, v. 5, n. 10, p. 30-49, 2018.

LARA, Larissa Michelle; VIEIRA, Alba Pedreira. Em foco ... o corpo que dança: experiências docentes e intersubjetividades desafiadas. In: LARA, Larissa Michelle (Org.). Abordagens socioculturais em educação física. Maringá, PR: EDUEM, 2010.

LOPES, Yasmin Dolores; FRANCIOSI, Ana Paula; A dança urbana/ hip-hop nas aulas de educação física no ensino fundamental segundo a BNCC (2017): uma proposta de intervenção. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: CONTEXTOS EDUCACIONAIS, FORMAÇÃO, LINGUAGENS E DESAFIOS, 1. Anais… Londrina, PR: UEL, 2021.

MARANI, Vitor Hugo; SÁ, Ariane Boaventura da Silva; LARA, Larissa Michelle. Introdução à obra Routledge Handbook of Physical Cultural Studies, organizada por Michael L. Silk, David L. Andrews e Holly Thorpe. Acta scientiarum education, v. 43, n. 1, p. 1-13, 2021.

NEIRA, Marcos Garcia; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. A educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016.

SÁ, Ingrid Stainki de et al. Nenhuma cambalhota a menos: compreensão da ginástica como conteúdo de direito das crianças e adolescentes. Conexões, v. 20, p. 1-22, 2023.

SOARES, Zuleide Nogueira Medeiros. Danças populares na/da escola: caminhos para uma educação sensível. 2023. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2023.

SOUZA, Maria Inês Galvão. O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade?. Cadernos de formação RBCE, v. 2, n. 1, p. 32-42, 2011.

VOLP, Catia Mary. A dança de salão como um dos conteúdos de dança na escola. Motriz, v. 16, n. 1, p. 215-220, 2010.

Published

2025-12-11

How to Cite

DANCE AND GYMNASTICS IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR CORE: POLITICAL-PEDAGOGICAL POSSIBILITIES IN PHYSICAL EDUCATION?. (2025). Corpoconsciência, 29, e19454. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19454