DANCE AND GYMNASTICS IN THE NATIONAL COMMON CURRICULAR CORE
POLITICAL-PEDAGOGICAL POSSIBILITIES IN PHYSICAL EDUCATION?
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19454Keywords:
Body Practices, BNCC, School, BodyAbstract
This scientific article aims to investigate the political and pedagogical possibilities of Physical Education, in the materialization of dance and gymnastics in the National Common Curricular Base (BNCC), from a critical perspective. This is descriptive, qualitative, documentary research that addresses the theme of Dance and Gymnastics in the BNCC. Thus, the results allowed us to observe how dance and gymnastics play an important role in the content presented in Physical Education. It was then concluded that both the objects of knowledge and the skills present in the BNCC provide political and pedagogical pathways and possibilities for thinking about dance and gymnastics beyond festive or stretching activities. In this sense, viewing dance and gymnastics as subjects to be truly addressed in the classroom produces a range of knowledge beyond the sports and "rolling around" that still prevail in schools.
References
ÁVILA, Amanda Bertola de; PEREIRA, Ana Maria; CESÁRIO, Marilene. Ginástica na Base Nacional Comum Curricular. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 10; CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 5. Anais… Londrina, PR: UEL, 2021.
AZEVEDO, Priscila Gonçalves de et al. A linguagem nas danças de matrizes indígenas e africanas conforme a Base Nacional Comum Curricular. Philologus, v. 27, n. 81, supl., p. 293-301, 2021.
AZEVEDO, Priscilla Gonçalves de; ANDRÉ, Bianka Pires. A dança na formação de professores de educação física sob a perspectiva da BNCC. Caderno pedagógico, v. 21, n. 13, p.1-25, 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASILEIRO, Livia Tenório. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo dança em aulas de educação física na perspectiva crítica. Movimento, v. 8, n. 3, p. 5-18, 2002.
BRASILEIRO, Livia Tenório. O ensino da dança na educação física: formação e intervenção pedagógica em discussão. Motriz, v. 14, n. 4, p. 519-528, 2008.
CECHINEL, André et al. Estudo/análise documental: uma revisão teórica e metodológica. Criar educação, v. 5, n. 1, p. 1-7, 2016.
COSTA, Andrize Ramires et al. Ginástica na escola: por onde ela anda professor? Conexões, v. 14, n. 4, p. 76-96, 2016.
COUTINHO, Lucienne Ellem Martins. “Arte em movimento dialógico”: uma experiência criativa em dança a partir de diálogo entre ballet clássico e danças regionais paraenses. 2014. 135f. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Federal do Pará, Belém, PA, 2014.
GASPARELO, Ane Caroline; KRONBAUER, Gláucia Andreza; GOMES, Debora. Arte e educação física: o caso da dança na escola. Educa, v. 5, n. 10, p. 30-49, 2018.
LARA, Larissa Michelle; VIEIRA, Alba Pedreira. Em foco ... o corpo que dança: experiências docentes e intersubjetividades desafiadas. In: LARA, Larissa Michelle (Org.). Abordagens socioculturais em educação física. Maringá, PR: EDUEM, 2010.
LOPES, Yasmin Dolores; FRANCIOSI, Ana Paula; A dança urbana/ hip-hop nas aulas de educação física no ensino fundamental segundo a BNCC (2017): uma proposta de intervenção. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: CONTEXTOS EDUCACIONAIS, FORMAÇÃO, LINGUAGENS E DESAFIOS, 1. Anais… Londrina, PR: UEL, 2021.
MARANI, Vitor Hugo; SÁ, Ariane Boaventura da Silva; LARA, Larissa Michelle. Introdução à obra Routledge Handbook of Physical Cultural Studies, organizada por Michael L. Silk, David L. Andrews e Holly Thorpe. Acta scientiarum education, v. 43, n. 1, p. 1-13, 2021.
NEIRA, Marcos Garcia; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. A educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016.
SÁ, Ingrid Stainki de et al. Nenhuma cambalhota a menos: compreensão da ginástica como conteúdo de direito das crianças e adolescentes. Conexões, v. 20, p. 1-22, 2023.
SOARES, Zuleide Nogueira Medeiros. Danças populares na/da escola: caminhos para uma educação sensível. 2023. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2023.
SOUZA, Maria Inês Galvão. O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade?. Cadernos de formação RBCE, v. 2, n. 1, p. 32-42, 2011.
VOLP, Catia Mary. A dança de salão como um dos conteúdos de dança na escola. Motriz, v. 16, n. 1, p. 215-220, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).