GYMNASTICS FOR ALL: EDUCATION, LEISURE AND HEALTH IN THE AMAZON

Authors

  • Welington da Costa Pinheiro welingtoncpinheiro@hotmail.com
    Universidade Federal do Pará http://orcid.org/0000-0002-6717-2013
  • Lucília da Silva Matos luciliasmatos@gmail.com
    Universidade Federal do Pará

Keywords:

Gymnastics for All, Education, Recreation, Cheers, Amazon

Abstract

This study aims to present propositions about Gymnastics for All (GPT), as an extension activity, in dialogue with the areas of Education, Leisure and Health, in the context of the Amazon territory. GPT is understood as a manifestation of Corporal Culture, which has broad educational and collective potential. The methodology for preparing the study was developed from the literature on GPT and its articulations with socio-cultural aspects of the Amazon, resulting in the elaboration of systematic proposals in three axes: construction of a GPT proposal in the Amazon; GPT classes and the socio-cultural peculiarities of the Amazon; and interdisciplinary GPT actions and the reality of the Amazon. It is believed that such proposals are directed to think of GPT as a practice of socio-cultural valorization, respect for diversity, emphasis on collectivity and fostering dialogues between university and society, aiming at human formation and a more humanized life for the Amazonian population.

Author Biographies

Welington da Costa Pinheiro, Universidade Federal do Pará

Docente da Faculdade de Educação Física, do Instituto de Ciências da Educação, da Universidade Federal do Pará. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física (GEPEF-UFPA) e  pesquisador da Rede Cedes do Pará.

Lucília da Silva Matos, Universidade Federal do Pará

Docente da Faculdade de Educação Física, do Instituto de Ciências da Educação, da Universidade Federal do Pará. Coordenadora e pesquisadora da Rede Cedes do Pará.

References

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. 3. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2013.

AYOUB, Eliana; GRANER, Larissa. Transformando poema em gesto, corda em estrela, conduíte em flor. In: TOLEDO, Eliana; SILVA, Paula Cristina da Costa (Orgs.). Democratizando o ensino da ginástica: estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2013.

BAHIA, Mirleide Chaar. O lazer e as relações socioambientais em Belém, Pará. Belém, PA: NAEA, 2014.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

FIORIN-FUGLSANG, Cristiane Montozo; PAOLIELLO, Elizabeth. Possíveis relações entre a ginástica geral e o lazer. In: PAOLIELLO, Elizabeth (Org.). Experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HAGE, Salomão Mufarrrej. Educação na Amazônia: identificando singularidades e suas implicações para a construção de propostas e políticas educativas e curriculares. In: HAGE, Salomão Mufarrej (Org.). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém, PA: Gutemberg, 2005.

LIRA, Sérgio Bacury; SILVA, Márcio Luiz Monteiro; Pinto, Rosenira Siqueira. Desigualdade e heterogeneidade no desenvolvimento da Amazônia no século XXI, Nova Economia, v. 19, n. 1, p. 153-184, jan. /abr., 2009.

LOUREIRO, Violeta Refkalefsky; PINTO, Jax Nildo Aragão. A questão fundiária na Amazônia, Estudos avançados, v. 19, n. 54, p. 77-98, mai./ ago., 2005.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

MARTINS, Maria Teresa B. A ginástica geral como conteúdo da educação física no ensino fundamental. In: MOREIRA, Evando Carlos (Org). Educação física escolar: desafios e propostas. 2. ed. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009.

MATOS, Lucília da Silva e colaboradores. Brinquedos de saúde: educação popular e animação cultural com a população em situação de rua de Belém. Revista brasileira de estudos do lazer, v. 5, n. 1, p. 42-56, jan./ abr., 2018.

MÉLLO, Ricardo Pimentel. Cuidado em saúde com arte-vibrátil: os estranhamentos criativos. In: MATOS, Lucília da Silva; MEDEIROS, Larissa Gonçalves e LIMA, Vitor Nina de (Orgs.). Brinquedos de saúde: experiências de educação e cuidado na produção de vida. Belém, PA: Paka-Tatu, 2019.

MELO, Victor Andrade de. A animação cultural: conceitos e propostas. Campinas, SP: Papirus, 2006.

MENEGALDO, Fernanda Raffi. Ginástica para todos: por uma noção de coletividade. 2018. 160f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2018.

MIRANDA, Leila Mourão. Cidades, águas e ilhas no estuário amazônico, Labor e engenho, v. 9, n. 2, p. 81-92, jun., 2015.

MORENO, Natália Lopes; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz. As influências da prática da ginástica para todos para a saúde na velhice. Conexões, v. 16, n. 4, p. 468-487, dez., 2018.

NUNOMURA, Myrian (Org). Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

PAOLIELLO, Elizabeth. Nos bastidores da ginástica geral: o significado da prática. In: PAOLIELLO, Elizabeth (Org). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

PELBART, Peter. Paul. Vida capital: ensaios sobre biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2008.

PÉREZ GALLARDO, Jorge Sergio. A educação física escolar e a ginástica geral com sentido pedagógico. In: PAOLIELLO, Elizabeth (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

SANTOS, José Carlos Eustáquio dos. Ginástica geral: elaboração de coreografias e organização de festivais. Jundiaí, SP: Fontoura, 2001.

SARAIVA, José Leite. Papel da extensão universitária na formação de estudantes e professores. Brasília médica, v. 44, n. 3, p. 220-225, jan., 2007.

SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi. Cruz; CARBINATTO, Michele Viviene Fundamentos da ginástica para todos. In: NUNOMURA, Myrian (Org.). Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

TRIGUEIRO, Michelangelo Giotto Santoro. A comunidade científica, o estado e as universidades, no atual estágio de desenvolvimento científico tecnológico, Sociologias, v. 3, n. 6, p. 30-50, jul./ dez., 2001.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Plano de Desenvolvimento Institucional 2016-2025. Belém, UFPA, 2016.

WERNECK, Christiane Luce. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte, MG: UFMG-CELAR, 2000.

Published

2020-04-03

How to Cite

Pinheiro, W. da C., & Matos, L. da S. (2020). GYMNASTICS FOR ALL: EDUCATION, LEISURE AND HEALTH IN THE AMAZON. Corpoconsciência, 24(1), 108–121. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9897

Issue

Section

Seção Temática - A GINÁSTICA PARA TODOS E SUAS TERRITORIALIDADES