EVALUATION OF LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN HIGH SCHOOL: UNDERSTANDING OF STUDENTS

Authors

  • Milena Kashima milenafumie@hotmail.com
    Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Cláudia Saladini anaclaudiasaladini@gmail.com
    Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Evaluation, High school, Physical Education, Teaching and Learning

Abstract

The objective of this research was to map the conceptions of students of the 3rd year of High School on the process of evaluation of learning in Physical Education classes. We selected a 3rd grade high school class from three state schools in Londrina, PR. For the data collection, a questionnaire composed of 12 questions was applied to the selected students. We conclude that for students the evaluation of learning in Physical Education is a practice to identify the level of learning, however, the note ends up being the main concern of students. It is also important to note the difficulty of students in relating what they study with their daily life. In future research it is suggested to investigate the epistemological assumptions that support teacher praxis in order to better understand the reasons why learning evaluation is rarely seen as a component of the dynamics of the teaching and learning process.

Author Biographies

Milena Kashima, Universidade Estadual de Londrina

Professora de Educação Física

Aluna do curso de pós-graduação em Educação Física Inclusiva da Universidade Estadual de Londrina

Ana Cláudia Saladini, Universidade Estadual de Londrina

Professora do Departamento de Estudos do Movimento Humano da Universidade Estadual de Londrina

References

ALMEIDA, José Luiz Vieira de; GRUBISICH, Teresa Maria. Ensino e aprendizagem na sala de aula: uma perspectiva não linear. In: GRANVILLE. Maria Antonia. Sala de aula: ensino e aprendizagem. Campinas, SP: Papirus, 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2012.

CHAVES, Eduardo O. C. Tecnologia na educação, ensino à distância, e aprendizagem mediada pela tecnologia: conceituação básica. Revista de educação, v. 3, n. 7, p.29-43, nov. 1999.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HADJI, Charles. Pensar e agir a educação: da inteligência do desenvolvimento ao desenvolvimento da inteligência. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

______. Avaliação desmistificada. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Pontos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. 8. ed. Porto Alegre, RS: Mediação, 2005.

______. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. Porto Alegre, RS: Mediação, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Fundamentos teóricos e práticos do trabalho docente: um estudo introdutório sobre pedagogia e didática. 1990. 495f. Tese (Doutorado em Filosofia e História da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1990.

______. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MORAIS. Regis de. O que é ensinar. São Paulo: EPU, 1986.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victória; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli; PALMA, José Augusto Victória. Educação física e a organização curricular. 2. ed. Londrina, PR: EDUEL, 2010.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação básica: Educação Física. Curitiba, PR, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

RICHARDSON, Roberto Jarry e colaboradores. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

SALADINI, Ana Claudia. A educação física e a tomada de consciência da ação motora da criança. 2006. 224f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Marília, SP: UNESP, 2006.

SÉRGIO, Manuel. Motricidade humana: contribuições para um paradigma emergente. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget, 1994.

______. Epistemologia da motricidade humana. Lisboa, Portugal: Faculdade de Motricidade Humana, 1996.

SOARES, Carmem Lúcia. Imagens da educação no corpo: estudos a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas, SP. 1998.

Published

2018-11-29

How to Cite

Kashima, M., & Saladini, A. C. (2018). EVALUATION OF LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN HIGH SCHOOL: UNDERSTANDING OF STUDENTS. Corpoconsciência, 22(3), 36–48. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6637