“IT'S A CLASSIC, THE GIRLS ASK TO JUMP ROPE”

PERFORMATIVE ACT AND GENDER IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Amanda Dória de Assis amandts@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

10.51283/rc.28.e17975

Keywords:

Gender, Education, Curriculun, School Physical Education

Abstract

In this article We aim to discuss elements that demonstrates girls experiences on early years of elementary schools on the municipal education programs in Porto Alegre. Methodologically, this is a qualitative research, using the interview as an instrument. It was understood that in physical education classes there are differences between boys and girls. When a child breaks gender expectations, strangeness occurs.

References

Assis, Amanda Dória. Diferentes capacidades coordenativas ou diferentes experiências? In: FONSECA, Denise Grosso; BELMONTE, Roseli (Orgs.). A educação física nos anos iniciais. Porto Alegre, RS: Sulina, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº9.394/96. Brasília, DF, 996.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista estudos feministas, v. 19, n. 2, p. 549-559, 2011.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos CEDES, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999.

Butler, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Performatividad, precariedad y políticas sexuales. Revista de antropología iberoamericana, v. 4, n. 3, p. 321-336, 2009.

BUTLER, Judith. Desfazendo gênero. São Paulo: Unesp, 2022

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa. São Paulo: Elefante, 2017.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 36. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

GOELLNER, Silvana. Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes.; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário - a normatividade em ação. Retratos da escola, v. 7, n. 13, p. 481-498, 2013.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Orgs.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2010.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.

SÁ, André Luiz das Graças de. Decolonizando a cultura corporal: algumas reflexões e proposições. Motrivivência, v. 34, n. 65, p. 1-16, 2022.

SANTOS, Paulo Augusto Costa; SOUZA, André de Souza; BONFIM, Claudia Ramos de Souza. Educação Física escolar: contribuição para a superação do preconceito de gênero no esporte. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SEXUAL: FEMINISMOS, IDENTIDADES DE GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICAS, 2. Anais... Maringá, PR: Universidade Estadual de Maringá, 2015.

SILVA, Leandro de Carvalho. Entre situações-limite e inéditos viáveis: problematizando as desigualdades de gênero nas aulas de educação física. 2023. 100f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. SP, 2023.

SOARES, Carmen Lúcia. A influência do pensamento médico higienista na educação física no Brasil: 1850-1930. 1990. 256f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontíficia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 1990.

PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

TRAVERSINI, Clarice; BALEM, Nair; COSTA, Zuleika. Que discursos pedagógicos escolares são validados por professores ao tratar de metodologias de ensino? In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: PEDAGOGIAS (ENTRE) LUGARES E SABERES, 5. Anais... São Leopoldo, RS: UNISINOS, 2007.

Published

2024-08-02

How to Cite

Assis, A. D. de. (2024). “IT’S A CLASSIC, THE GIRLS ASK TO JUMP ROPE”: PERFORMATIVE ACT AND GENDER IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Corpoconsciência, 28, e17975. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17975

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E DIVERSIDADE