THE PROFESSIONAL PROFILE AND WORK WITH THE BODY, GESTURES AND MOVEMENTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN MONTES CLAROS/MG AND PALMAS/TO

Authors

  • Vitor Antonio Cerignoni Coelho v7coelho@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Tocantins
  • Marta Aurora Mota e Aquino martamota2000@yahoo.com.br
    Universidade Estadual de Montes Claros
  • Rute Estanislava Tolocka nupemlab@gmail.com
    Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

10.51283/rc.27.e15074

Keywords:

Child Rearing, Professional Profile, Body, Gestures and Movements

Abstract

The objective of this study was to analyze the professional profile of teachers who work in Early Childhood Education (ECE) associated with the education and training received to promote activities that involve the field of body experience, gestures and movements. Data were collected from a sample of 364 teachers who work in Palmas (TO) and Montes Claros (MG). There was a prevalence of female professionals (97.5%); predominance of the age group from 30 to 49 years (74.5%), average of professional experience over 11 years (52.5%) and training with higher education (75%). During graduation most teachers attended at least one discipline on the subject, however 77% of them never participated in training courses on the subject, the average income of teachers was three to five minimum wages. It is observed that even with the recommendations of the BNCC and other complementary documents to the ECE, the professional profile of the sample shows little familiarity with the theme body, gestures and movements, indicating the need for interdisciplinary actions and knowledge.

References

ALONSO-MARTÍNEZ, Alicia e colaboradores. Physical activity, sedentary behavior, sleep and self-regulation in Spanish preschoolers during the COVID-19 lockdown. International journal of environmental research and public health. v. 18, n. 2, p. 693, 2021.

ARCE, Alessandra. Compre o kit neoliberal para a educação infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação & sociedade, v. 22, p. 251-283, 2001.

BARBOSA, Andreza. Salários docentes, financiamento e qualidade da educação no Brasil. Educação e realidade, v. 39, p. 511-532, 2014.

BARBOSA, Marta Cristina; DOS SANTOS BERNARDI, Luci. Formação continuada na educação infantil: a escola é o lócus. Retratos da escola, v. 16, n. 36, p. 1031-1050, 2022.

BLACK, Maureen e colaboradores. Early childhood development coming of age: science through the life course. The lancet. v. 389, n. 10064, p. 77–90, 2017.

BRASIL. Estatuto da criança e adolescente. Brasília, DF: Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1990.

______. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

______. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf>. Acesso em: 02 out. 2022.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF, 2009.

______. Base Nacional Comum Curricular: ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 15 outubro 2022.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no Lei n.º 5.692/71, de 11 de Agosto de 1971. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 20 nov. 2022.

BRITTO, Pia e colaboradores. Nurturing care: promoting early childhood development. The Lancet, v. 389, n. 10064, p. 91-102, 2017.

CAMPOS, Roselane de Fátima; DURLI, Zenilde; CAMPOS, Rosânia. BNCC e privatização da Educação Infantil: impactos na formação de professores. Retratos da escola, v. 13, n. 25, p. 170-185, 2019.

CARVALHO, Alexandre Freitas; COELHO, Vitor Antonio Cerignoni; TOLOCKA, Rute Estanislava. Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular. Educação e pesquisa, v. 42, p. 713-726, 2016.

CLEARFIELD, Melissa. Learning to walk changes infants' social interactions. Infant behavior & development, v. 34, n. 1, p. 15-25, 2011.

COELHO, Vitor Antonio Cerignoni e colaboradores. (Des) valorização da atividade física na pré-escola por professores. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 40, p. 381-387, 2018.

COELHO, Vitor Antonio Cerignoni; DE MARCO, Ademir; TOLOCKA, Rute Estanislava. Marcos de desenvolvimento motor na primeira infância e profissionais da educação infantil. Revista brasileira de educação física e esporte. v. 33, p. 5-12, 2019.

COELHO, Vitor Antonio Cerignoni e colaboradores. O brincar e se movimentar na educação infantil: reflexões sobre a legislação, os documentos oficiais e a prática pedagógica na escola. Humanidades & inovação, v. 8, n. 32, p. 155-170, 2021.

CRUZ, Priscila; MONTEIRO, Luciano (Orgs.). Anuário brasileiro da educação básica. Todos pela Educação. São Paulo: Moderna, 2021.

FREITAS, Maria Teresa (Org.). Memória de professoras: história e histórias. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2000.

GATTI, Bernardete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & sociedade, v. 31, p. 1355-1379, 2010.

GATTI, Bernardete e colaboradores. A atratividade da carreira docente no Brasil. Estudos & pesquisas educacionais, n. 1, p. 139-209, 2010.

GATTI, Bernardete. Formação de professores: perspectivas. In: SPAZZIANI, Maria de Lourdes (Org.). Profissão de professor: cenários, tensões e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2016.

GUIRRA, Frederico Jorge Saad; PRODÓCIMO, Elaine. Trabalho corporal na educação infantil: afinal, quem deve realizá-lo? Motriz: Revista de Educação Física, v. 16, p. 708-713, 2010.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – Cidades. Brasília, DF, 2016. Disponível em: <http://www.ibg.gov.br/cidades/defaut.php>. Acesso em: 20 nov. 2022.

IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; MELLO, Maria Aparecida. Quietas e caladas: as atividades de movimento com as crianças na educação infantil. Educação em revista, v. 25, n. 2, p. 283-302, 2009.

KRAMER, Sonia. Por uma educação infantil de qualidade. Nuevamérica, v. 138, p. 4-21, 2013.

MARFAN, Marial Almeida (Org.). Ministério da Educação. CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO, 2001. Anais... Brasília, DF: MEC/ SEF, 2001.

MARTINS, Rodrigo Del Rio; MELLO, André da Silva. Perfil profissional dos professores de educação física que atuam na educação infantil pública das capitais brasileiras. Humanidades & Inovação, v. 6, p. 160-172, 2019.

MELLO, André da Silva e colaboradores. Da inserção à legitimação: dilemas e perspectivas da educação física com a educação infantil. Revista didática sistêmica, v. 23, n.1, p. 9-15, 2021.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1971.

PIMENTA, Selma Garrido. Funções Sócio-históricas da formação de professores da 1ª a 4ª série do 1º grau. São Paulo: Loyola, 1990.

PORANEN-CLARK, Taina e colaboradores. Infant motor development and cognitive performance in early old age: the Helsinki Birth Cohort Study. AGE, v. 37, n. 3, p. 9785-9793, 2015.

RABELO, Amanda Oliveira; MARTINS, António Maria. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 2010. Anais... Uberlândia, MG, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2010.

ROSEMBERG, Fúlvia. Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Revista estudos feministas, v. 9, n. 2, p. 515-540, 2001.

SAYÃO, Deborah Thomé. Cabeças e corpos, adultos e crianças: cadê o movimento e quem separou tudo isso? Revista eletrônica de educação, v. 2, n. 2, p. 92-105, 2008.

STAVISKI, Gilmar; SURDI, Aguinaldo; KUNZ, Elenor. Sem tempo de ser criança: a pressa no contexto da educação de crianças e implicações nas aulas de educação física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 35, p. 113-128, 2013.

STODDEN, David e colaboradores. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: an emergent relationship. Quest, v. 60, p. 290-306, 2008.

TOLOCKA, Rute Estanislava. Educação infantil: euforia e desenvolvimento integral. In: MAFRA, Jason Ferreira; BATISTA, Jose Carlos de Freitas; BAPTISTA, Ana Maria Haddad (Orgs.). Educação básica: concepções e práticas. São Paulo: BT Acadêmica, 2015.

WHO. World Health Organization‎. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. 2019. Disponível em: <https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664>. Acesso em: 18 jan. 2023.

Published

2023-03-27

How to Cite

Coelho, V. A. C., Mota e Aquino, M. A. ., & Tolocka, R. E. (2023). THE PROFESSIONAL PROFILE AND WORK WITH THE BODY, GESTURES AND MOVEMENTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN MONTES CLAROS/MG AND PALMAS/TO. Corpoconsciência, 27, e15074. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15074

Issue

Section

Seção Temática - A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR