PHOTONARRATIVITY AND REMOTE TEACHING

REVELATIONS OF THE CONSCIOUS BODY IN INTEGRATED HIGH SCHOOL

Authors

  • Samara Moura Barreto de Abreu samara.abreu@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

10.51283/rc.v26i1.13339

Keywords:

Narrativas Autobiográficas, Ensino Médio Técnico Integrado, Educação Física Escolar, Pandemia

Abstract

We seek to reveal the (re)actions of the body in the context of remote teaching through photonarrativity as knowledge of oneself, of the other and of the environment, in a self-forming potency. We present as a generative question - what does the body express while studying remotely? and we unveiled in and through the experience of a participatory pedagogical feeling-thinking-acting in Physical Education classes in an Integrated High School class at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE). We take the photonarratives produced by the students as a corpus in critical hermeneutic implication outlined by the movements of autobiographical research whose analytical references were supported by Josso (2007) and Autor (2020) in the constitution of learning knowledge. We affirm a pedagogical experience involved in the production of a language of senses and meanings about bodily expressions about what the subject-authors experience in the temporality of remote teaching through photonarrativity, recognizing teaching in Physical Education in a context of re-existence and pedagogical resistance accentuated by the pandemic context , involved in a praxis of humanization.

References

ABREU, Samara Moura Barreto de. A formação para a pesquisa de licenciandos em educação física: uma experiência (auto)formadora. 2015. 172f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE, 2015.

______. Autoformação docente na experiência de supervisão do Pibid: transações para uma práxis pedagógica emancipatória na educação física. 2020. 330f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE, 2020.

ABREU, Samara Moura Barreto de; SABÓIA, Wilson Nóbrega; NOBREGA-THERRIEN, Silvia Maria. Formação docente em educação física: perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento. Educação & formação, v. 4, n. 12, p. 191-206, set./dez., 2019.

ABREU, Samara Moura Barreto de e colaboradores. Diários de aula como dispositivo pedagógico na (auto)formação docente. Revista de educação, ciência e cultura, v. 26, n. 1, 01-10, mar., 2021.

ALMEIDA JUNIOR, Ademir Soares de. Foto (e) grafias na formação de professores/as de educação física. Revista brasileira de pesquisa (auto)biográfica, v. 2, n. 6, p. 661-681, dez., 2017.

ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Educar em revista, v. 17, n. 17, p. 53-62, jun., 2001.

ALVES, Flávio Soares; CARVALHO, Yara Maria; DIAS, Romualdo. A “escrita de si” na formação em educação física. Movimento, v. 17, n. 2, p. 239-258, 2011.

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Joinville, SC: Univille, 2003.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BOSSLE, Fabiano. Atualidade e relevância da educação libertadora de Paulo Freire na educação física escolar em tempos de “Educação S/A”. In: SOUZA, Claudio Aparecido; NOGUEIRA, Valdilene Aline, MALDONADO, Daniel Teixeira (Orgs.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba, PR: CRV, 2019.

BRACHT, Valter. CBCE 40 anos: sobre “senderos” conflitantes entre epistemologia e política. In: LARA, Larissa e colaboradores (Orgs.). Ciências do esporte, educação física e produção do conhecimento em 40 anos de CBCE. Ijuí, RS: Unijuí, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

SANTOS, Elzanir dos; LIMA, Ideusuite de Sousa; DE SOUSA, Nadia Jane. “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re)invenções de professores durante a pandemia. Revista brasileira de pesquisa (auto)biográfica, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, dez., 2020.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

FABRI, Eliane Isabel; ROSSI, Fernanda; FERREIRA, Lilian Aparecida. Episódios marcantes das aulas de educação física: valorizando as experiências dos alunos por meio de narrativas. Movimento, v. 22, n. 2, p. 583-596, 2016.

Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista educação, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./ dez., 2007.

JOSSO, Marie-Christine. Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos socioculturais e projetos de vida programados na invenção de si. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.) Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2006.

Larrosa, Jorge Bondia. “Tecnologias do eu e educação”. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis, RS: Vozes, 1994.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador, BA: EDUFBA, 2016.

MADDALENA, Tânia Lúcia; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros. O que dizem os memes da educação na pandemia? Dilemas e possibilidades formativas. Revista brasileira de pesquisa (auto)biográfica, v. 5, n. 16, p. 1518-1534, dez., 2020.

MOLINA NETO, Vicente. A cultura do professorado de educação física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento, v. 4, n. 7, p. 34-42, 1997.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcio da. Corporeidade e educação física: do corpo objeto ao corpo-sujeito. Natal, RN: EdUFRN, 2000.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias de vida. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto, 2013.

OLIVEIRA, Bráulio Nogueira de. Personal trainer de bolso: uma tecnologia disruptiva na produção de imperativos para uma vida fitness. 219 f. 2021. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2021.

RICOEUR, Paul. Percurso de reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

SAMAIN, Etienne. Modalidades do olhar fotográfico. In: ACHUTTI, Luís Eduardo (Org.). Ensaios (sobre o) fotográfico. Porto Alegre, RS: Editorial, 1998.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: Uneb, 2006.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: contributos para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto, Portugal: Porto, 1994.

Published

2022-03-29

How to Cite

Abreu, S. M. B. de. (2022). PHOTONARRATIVITY AND REMOTE TEACHING : REVELATIONS OF THE CONSCIOUS BODY IN INTEGRATED HIGH SCHOOL. Corpoconsciência, 26(1), 104–117. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13339

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL: DESAFIOS PÓS-PANDÊMICOS