Aquisição da linguagem
Keywords:
Language acquisition; Acquisition theories; Generativism; Interactionism.Abstract
This article presents Language Acquisition as an area of investigation within linguistic studies. To this end, we will present a brief historical evolution of studies in the area, clarifying the Empiricist and Rationalist currents, in which we describe the main theories that support Language Acquisition as a field of investigation, such as Behaviorism, Gerativism and Interactionism. We also discuss the process of lexical acquisition and the verbal category. Finally, we present research by Borovsky and Creel (2014), Andreu et al. (2016) and Alves (2018) as examples of studies developed within the scope of language acquisition.
References
ALVES, J. P. A relação entre os verbos factivos e epistêmicos na compreensão de tarefas de crenças falsas de 1ª ordem na aquisição do Português Brasileiro. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-graduação em Linguística, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2013.
ALVES, A. P. M. A compreensão de verbos psicológicos por crianças falantes do português brasileiro com idade entre 3 e 8 anos. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Linguística, Departamento de Letras Vernáculas, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
AMBALU, D; CHIAT, S. Pring T. When is it best to hear a verb? the effects of the timing and focus of verb models on children's learning of verbs. J Child Lang, v. 24, p.25-34, 1997.
ANDREU, L.; SANZ-TORRENT, M.; RODRIGUEZ-FERRIERO, J. Do children with SLI use verbs to predict arguments and adjuncts: evidence from eye movements during listening. Frontiers in Psychology. Volume 6, Artigo 1697, Janeiro. 2016.
BARBOSA, J. B. O uso dos verbos no desenvolvimento da linguagem. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v.3, n.5, p.1-18, agosto/2005. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_5_o_uso_dos_verbos_no_desenvolvimento_da_linguagem.pdf. Acessado em: 20/05/2020.
BEFI-LOPES, D. M.; CÁCERES, A. M.; ARAÚJO, K. de. Aquisição de verbos em pré-escolares falantes do português brasileiro. CEFAC, São Paulo, v. 9, n.4, p. 444-542, out./dez.2007.
BOROVSKY, A.; CREEL, S. C. Children and adults integrate talkers and verb information in online processing. Developmental psychology, Vol. 50, Nº 5, p. 1600-1613, 2014.
CARNEIRO, B. P. Uma investigação sobre o mapeamento de argumentos e aquisição de verbos psicológicos. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
CHOMSKY, N. Syntatic Structures. The Hague: Mounton, 1957.
CORREA, L. M. S. Aquisição da linguagem: uma retrospectiva dos últimos trinta anos. D.E.L.T.A, São Paulo, v. 15, n.º spe, p. 339-383, 1999.
DUARTE, Fábio Bonfim. O mentalismo, o empirismo e o funcionalismo nos estudos da linguagem. Soletras, n. 2, p. 39-46, 2001.
FINGER, Ingrid. A aquisição da linguagem na perspectiva behaviorista. FINGER, Ingrid; QUADROS, Ronice Muller de. Teorias de aquisição da linguagem. Florianópolis, SC: Editora da UFSC, 2008.
FISHER, C. D. G.; HALL, S; RAKOWITZ, S; GLEITMAN, L. When is better to receive than to give: syntactic and conceptual constraints on vocabulary growth. Lingua, Amsterdam, n. 92, p. 333-375, 1994.
FOLLI, R. HARLEY, H. What language says about the psychology of events. Trends in Cognitive Sciences, Arizona, v.10, n.3, p. 91-102, 2006.
GENTER, D. Why nouns are learned before verbs: Linguistics relativity versus natural partitioning. In: Kuczaj, S. A. (ed.), Language development: Language, thought and culture, v.2, p. 301-334. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1982.
GILLETTE, J. GLEITMAN, L. R. Nouns can be learned from contex but verbs cannot. Language Learning and Development, v. 1, 1 2004.
GILLETTE, J.; GLEITMAN, H. GLEITMAM, L. LEDERER, A. Human simulations of vocabulary learning. Cognition, v. 73, p. 165-176, 1999.
GOLDFIELD, B. A. Nouns before verbs in comprehension vs. production: the view from pragmatics. J. Child Lang, Cambridge, v.27, n.3, p.501-520, november/2000.
GOLINKOFF, R., & HIRSH-PASEK, K. How toddlers learn verbs. Trends in Cognitive Science, Philadelphia, v. 12, n.10, p. 397-403, 2008.
KAIL, M. Aquisição de linguagem. Trd. Marcos Marcionilo, 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2013.
KENEDY, E. Gerativismo. In: MARTELOTA, M. E. (org). Manual de linguística. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2008.
LENNENBERG, E. Biological foundations of language. Wiley-Press, New York, 1967.
NAIGLES, L.R; HOFF-GINSBERG, E. Why are some verbs learned before other verbs? Effects of input frequency and structure on children’s early verb use. J. Child Lang. p. 95-120, 2000.
NAVES, R. R. Alternâncias sintáticas: Questões e perspectivas de análise. Tese de doutorado, UnB, 2005.
NAVES, R. R.; CARNEIRO, B. P. Uma investigação sobre a aquisição de Estrutura Argumental dos predicados psicológicos. Letras de Hoje, vol. 47, p.17-23, 2012.
PINKER, S. How could child use verb syntax to learn verb semantics? In: The acquisition of the lexicon / edited by Lila Gleitman and Barbara Landau – MIT Press/Elsevier, 1994.
PINKER, S. Learnability and cognition: the acquisition of argument structure. Cambridge, MA: MIT Press. (1989), New Ediction, 2013.
SCARPA, Ester Mirian. Aquisição da linguagem. Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v. 2, p. 203-232, 2001.
SINIGAGLIA, J. Emergência dos verbos no português do Brasil. Florianópolis: CNPq/Pibic; 2006. Relatório de Iniciação Científica. CNPq/Pibic. 2006.
SNEDEKER, J; GLEITMAN, L. Why it is hard to label our concepts. In: HALL, G. & S. WAXMAN (eds.). Weaving a lexicon. Bradford Books, 257-294, 2004.
TOMASELLO, M. A usage-based approach to child language acquisition. Proceedings of the Berkeley Linguistics society, 2000.
WAXMAN, S. Everything had a name, and each name gave birth to a new thought: links between early word learning and conceptual organization. In: HALL, G. & S. WAXMAN (eds.) Weaving a lexicon. Bradford Books, 295-335, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.