Bakhtin, alterity and education

notes on dialogically oriented pedagogies

Authors

  • Eduardo da Silva Moll eduardosilva.moll@gmail.com
    Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - Linguística da PUCRS (PPGL/PUCRS-CNPq) http://lattes.cnpq.br/9328634140364546
  • Maria da Glória Corrêa di Fanti gloria.difanti@pucrs.br
    Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Professora-pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS - CNPq). https://orcid.org/0000-0002-5399-5377
  • Cláudio Primo Delanoy claudio.delanoy@pucrs.br
    Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Professor-pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS) https://orcid.org/0000-0002-8015-5349

Keywords:

Alteridade, Autoria, Dialogismo, Estilística, Pedagogias dialogicamente orientadas

Abstract

In Dialogic Origin and Dialogic Pedagogy of Grammar, Bakhtin (2013) reports a teaching experience of the Russian language to high-school students, mobilizing the Circle’s theoretical and methodological framework, which contemplates philosophical and formative aspects based on alterity, responsivity, creativity and authorship. Aligned to the philosophical basis of dialogical pedagogies, the purpose of this article is to discuss the pedagogical stances present in the aforementioned text, seeking to seeking to contribute to the body of research on the productivity of alterity in dialogically oriented pedagogies To do so, we conduct a literature review on the interface of the Bakhtinian thought with teaching, dialoguing with different researchers through the lenses of alterity philosophy. Then, we establish dialogical relationships among academic works on dialogism and teaching to analyze discursive extracts from Bakhtin’s (2013) text. We identify three pedagogical aims that, more or less explicitly, deal with the me-other relationship in language teaching: the refusal of scholasticism, propelling the unveiling of the expressive being materialized in language; the development of authorship through utterance’s dynamics of subjective encounter; and, lastly, the practice of active listening.

Author Biographies

Eduardo da Silva Moll, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - Linguística da PUCRS (PPGL/PUCRS-CNPq)

Aluno de Doutorado em Letras/Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL-PUCRS/ CNPq - Dedicação exclusiva), sob orientação da Profa. Dra. Maria da Glória Corrêa di Fanti (PPGL/PUCRS). Mestre em Letras/Linguística pela mesma universidade (PPGL-PUCRS/ CNPq). Licenciado em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), onde atuou como bolsista de monitoria (Língua Inglesa / Produção Textual), bolsista de Iniciação Científica e professor-bolsista do Programa Idiomas Sem Fronteiras-Inglês (ISF/FURG). Atualmente, é integrante do Grupo de pesquisa Tessitura: vozes em discurso (PUCRS/CNPq) e do Projeto de Pesquisa Alteridade, dialogismo e dialética: a constitutiva e tensa relação com o outro (PUCRS/CNPq), ambos sob coordenação da Profa. Dra. Maria da Glória Corrêa di Fanti. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0635-9845

Maria da Glória Corrêa di Fanti, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Professora-pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS - CNPq).

Glória Di Fanti é Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) e professora-pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS). ´É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq e líder do Grupo GenTe – Tessitura: Vozes em (Dis)curso (PUCRS/CNPq). 

Cláudio Primo Delanoy, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) / Professor-pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS)

Cláudio Primo Delanoy é Doutor em Letras – Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e professor-pesquisador do Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGL/PUCRS). É líder do grupo de pesquisa Discursos em Diálogo (PUCRS/CNPq).

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Published

2024-01-07

How to Cite

da Silva Moll, E., Corrêa di Fanti, M. da G., & Primo Delanoy, C. (2024). Bakhtin, alterity and education: notes on dialogically oriented pedagogies. Revista Diálogos, 11(3), 134–159. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15948