O que as narrativas das professoras da École Maternalle nos dizem sobre o ensino da língua materna

Authors

Keywords:

École Maternalle; Entrevista narrativa; Ensino; Língua materna; Contexto social

Abstract

The present article brings a clipping of the data analyzed in a Master's research in which the objective was to analyze what the French teachers prioritized in relation to the teaching of the mother tongue with four-year-old children. The contact with a École Maternalle, in Paris/France motivated the interest in carrying out research in that territory to understand better how language teaching occurs in this context. That way, this text has the following specific objectives: 1) to identify the teachers' conceptions of language teaching and 2) to seek evidence of how the deponents understand the concept of language, based on their narratives. Based on the enunciative-discursive perspective, on authors who discuss language and teaching, as well as on the considerations of New Studies, narrative interviews were conducted with two teachers who teach at two public schools located in Paris. The dialogical-discursive analysis carried out highlights the teachers' view of language teaching - notably, speaking and writing French correctly, so that all children - whether French or immigrants - can be inserted in the social context.

Author Biography

Fabiana Aparecida dos Reis, Universidade São Francisco

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade São Francisco (2001-2003). Especialização Lato Sensu pela Faculdade Anhanguera Educacional (2015). Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco (2018-2020). Doutorado em andamento (início em 2021). Atuou com Formadora do PNAIC/Educação Infantil (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), entre 2017 e 2018, e Assistente Técnico Pedagógica, entre 2019 e 2020, na Secretaria do Município de Itatiba. É Professora PEB I, Educação Infantil, na Prefeitura do município de Itatiba, mas atualmente exerce função na Secretaria de Educação de Itatiba, na EJA. Também é Professora PEB II - Língua Portuguesa. Participo do grupo de pesquisa "Relações de ensino e trabalho docente", da Universidade São Francisco e "Groupe Vygotski/Analyse de lactivité", da Université de Sherbrooke. Tem experiência nas áreas de Educação e Letras, com ênfase em Educação e Práticas Pedagógicas, Formação de Professores, Elaboração e Revisão de Material Didático, Ensino e Aprendizagem de Língua Portuguesa, Revisão e correção de redações, Mentoria de dissertações, Curadoria.

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Published

2024-01-07

How to Cite

Reis, F. A. dos, & Moretto, M. (2024). O que as narrativas das professoras da École Maternalle nos dizem sobre o ensino da língua materna. Revista Diálogos, 11(3), 242–264. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15925