As valorações a respeito do conceito Inglês Língua Franca em uma interação na rede social Instagram

Authors

Keywords:

Inglês Língua Franca, Dialogismo, Valoração

Abstract

In this article, we verify the valuations around the concept of English as a Lingua Franca (ELF) in an interaction on the social network Instagram. For this purpose, through the theoretical-methodological contribution of Dialogical Discourse Analysis, a post on the Inglesemneura page was analyzed with a sequence of eight comments. We considered in the analysis, specifically, the experiences of life shared by the comments of those who live/lived in an English-speaking country as guideposts of the way in which the author of the utterance positions himself in relation to the object of discourse. The results point to the understanding that ELF is a reality in large cities in English-speaking countries, but that it can be an undervalued social practice in more formal environments. Pronunciation/accent and non-native standard grammar are the aspects highlighted by those who evaluate the ELF negatively, while communication is the aspect highlighted by those who evaluate it positively.

Author Biographies

Rafael Lira Gomes Bastos, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Linguística na Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor de Língua Inglesa da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE). Membro do Grupo de Estudos em Representações, Linguagem e Trabalho (GERLIT/CNPq). 

Alisson Gomes de Araújo , Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Linguística na Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor de Língua Inglesa da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE). Membro do Grupo de Estudos em Representações, Linguagem e Trabalho (GERLIT/CNPq). Possui bolsa de fomento à formação acadêmica da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP).

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Published

2024-01-07

How to Cite

Lira Gomes Bastos, R. ., & Gomes de Araújo , A. (2024). As valorações a respeito do conceito Inglês Língua Franca em uma interação na rede social Instagram. Revista Diálogos, 11(3), 265–290. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15748