Reading practice and its interface with text linguistics and dialogism

Authors

  • André Felipe Pereira DE SOUZA andre920530@gmail.com
    Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Lúcia Maria de Assis luciaassis@id.uff.br
    Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Ângela Francine Fuza angelafuza@uft.com.br
    Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Keywords:

Leitura, Ensino de língua, Dialogismo

Abstract

This article presents some theoretical-methodological guidelines for working with reading. By appearing in the AL field, the present study seeks to promote the initial and continuing education of PE teachers, based on the contributions of Text Linguistics (KOCH, 2003; KOCH; ELIAS, 2016; CAVALCANTE, 2011; BENTES, 2012; SANTOS; CASTANHEIRA, 2021) and Dialogism (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]; 2019 [1926]; 2013; BAKHTIN, 2011 [1979]; MEDVIÉDEV, 2019 [1928]), to which this work is theoretically anchored. In the methodological path, we seek to understand how these linguistic theories can enable the development of reading skills, highlighting the relationship between the constituent elements of the chronic discursive genre, marked by a social responsive movement, permeated by voices, evaluative appreciations and linguistic markers. Thus, the purpose of the proposal is to help teachers in initial and continuing education to think about how linguistic materiality can contribute to the work of the social and verbal dimension of the genre (RODRIGUES, 2001) and the understanding of the meanings produced during this discursive reading practice.

References

BAKHTIN. M. Estética da Criação Verbal. Tradução de Paulo Bezerra, 11ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011 [1979].

BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.

BRAIT, B.; PISTORI, M. H. C. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa, v. 56, n. 2. P. 371-401, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos de ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BENTES, A. C. Linguística textual. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 245-287.

BEZERRA, J. C. dos S. A entonação valorativa em livros didáticos de Português dos anos finais do Ensino Fundamental. 2020. 242f. (Tese) – Doutorado em Letras, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2020. Disponível em http://www.ple.uem.br/teses-e-dissertacoes.

CASTANHEIRA, D. “As aventuras de Pinóquio”: por um ensino em perspectiva textual. Palimpsesto, v. 17, p. 164-182, 2018.

DAHLET, V. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentidos. 2ª ed. rev. Campinas, São Paulo: Editora Unicamp, 2005. p. 249-264.

FARACO, C. A. Bakhtin e filosofias. Bakhtiniana: Rev. Estudos do Discurso. São Paulo, v. 12, n. 2. p. 45-56, 2017.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

KOCH, I. G. V. A possibilidade de intercâmbio entre Linguística Textual e o ensino de língua materna. Veredas, Juiz de Fora, v. 9, p. 85-94, 2003.

KOCH, I. G. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes tema. São Paulo: Contexto, 2015.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção de sentidos. 10ª ed. São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, I. G. V. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2013.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. O texto na linguística textual. In: BATISTA, R. O. (org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola, 2016, p. 31-44.

KOCH, I. G. V. A possibilidade de intercâmbio entre a Linguística Textual e o ensino de língua materna. Veredas, Juiz de Fora, v. 9, p. 85-94, 2003.

MARCUSCHI, L. A. Linguística de Texto: o que é e como se faz. Recife. Universidade Federal de Pernambuco, 1983.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Ekaterina Vólvoka Américo; Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].

MENEGASSI, J. R.; CAVALCANTE, R. S. M. Conceitos axiológicos do dialogismo em programa impressa. In: FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, J. R. Interação e escrita no Ensino de língua. Campinas-SP: Pontes Editora, 2020, p. 99-118.

MENEGASSI, J. R.; ANGELO, C. M. P.; MENDES-POLATO, A. D.; GASPAROTO, D. M. A leitura dialógica de fábulas. In: FRANCO, N.; ACOSTA-PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da (org.). Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas-SP: Pontes Editora, 2020, p. 187-212.

MOITA LOPES, L. P. Narrativa como processo de construção de identidade social de raça. In: MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado das Letra, 2002, p. 57-81.

PARÁ. Secretária de Educação do Pará. Documento Curricular do Estado do Pará. Belém: SEDUC, 2018.

SANTOS, L. W. dos. Abordagem textual no contexto da BNCC: panorama teórico e propostas de atividades. Diálogo das Letras, v. 10, p. 1-20, 2021.

SANTOS, L. W. dos.; CASTANHEIRA, D. Linguística de texto e referenciação: reflexões a respeito da escrita de surdos. In: FREITAS, R.; SOARES, L. A.; NASCIMENTO, J. P. (org.). Aprendizes surdos e escrita em L2: reflexões teóricas e práticas. V. 2. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021. p. 118-130.

SOBRAL, A.; GIOCOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso. Domínios de Linguagem, v. 10, p. 1076-1094, 2016.

RODRIGUES, Rosangela Hammes. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: cronotopo e dialogismo. 2001. 446f. Tese (Doutorado em linguística Aplicado e Estudos da Linguagem) – Universidade Pontifícia Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004. Texto apresentado em Congresso realizado em maio de 2004. Disponível em:https://www.academia.edu/1387699/Letramento_e_capacidades_de_leitura_para_a_cidadania. Acesso em: 05 de dez. 2022.

VERÍSSIMO. L. F. Comédias para ser na escola. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

VOLÓCHINOV, V. N. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de João Wanderley Geraldi. Edição e supervisão da tradução: Valdemir Miotello. São Carlos: Pedro&João Editores, 2013.

VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Ekaterina Vólvoka Américo; Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

VOLÓCHINOV, V. N. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução de Ekaterina Vólvoka Américo; Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926].

Published

2024-01-07

How to Cite

DE SOUZA, A. F. P., Assis , L. M. de ., & Fuza, Ângela F. . (2024). Reading practice and its interface with text linguistics and dialogism. Revista Diálogos, 11(3), 71–95. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15309