A (des)motivação para a produção escrita na escola

Authors

  • ROGÉRIO SOARES DE OLIVEIRA rosoliveira@uesc.br
    Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Neilma da Silva Bispo ne.bispo@hotmail.com
    Neilma da Silva Bispo

Keywords:

Motivação, Produção escrita, Língua Portuguesa

Abstract

We present the results of a research that seeks to understand how Portuguese classes contribute to students' motivation for writing. It is based on the Theory of Self-Determination, which establishes ways to understand motivation in learning and in healthy academic development. This is an ethnographic, qualitative research approach, which used participant observation and semi-structured interviews. We found that the choice of textual genres, the teacher's methodology, his corrections, and the goal of writing are the preponderant factors for the (de)motivation of students, which reinforces the importance of the affective dimension in the student's writing process.

References

AZEVEDO, C. Escrevendo e falando na sala de aula. In: GERALDI, J. W.; CITELLI, B. (Coord.). Aprender e ensinar com textos de alunos. São Paulo: Cortez, 1997. p. 25-47.

BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2009. p.9-36.

BZUNECK, J. Como motivar os alunos: sugestões práticas. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R. (Org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p.13-42.

BZUNECK, J.; GUIMARÃES, S. E. R. A promoção da autonomia como estratégia motivacional na escola: uma análise teórica e empírica. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J.A.; GUIMARÃES, S.E.R. Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 41-70.

COSTA, E. R.; BORUCHOVITCH, E. Motivação e escrita: algumas contribuições para a prática pedagógica. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R.

Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 193-208.

DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

GARCIA, A.L.M. Produção de textos na escola: perspectivas teórico-metodológicas, tendências e desafios. CENPEC: São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/deb_nre/formacao_portugues. Acesso em: 10 nov. 2016.

GUIMARÃES, S. E. R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da Psicologia Contemporânea. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p 58-77.

PASSARELLI, L. Ensino e correção na produção de textos escolares. São Paulo: Telos, 2012.

PASSARELLI, L. Ensinando a escrita: o processual e o lúdico. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ZAMBON, F. B. A qualidade motivacional e a produção de textos na escola. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

Published

2023-03-30

How to Cite

SOARES DE OLIVEIRA, R., & Bispo, N. da S. (2023). A (des)motivação para a produção escrita na escola. Revista Diálogos, 11(1), 31–50. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/13885

Issue

Section

Caderno Estudos Linguísticos e Literários