Reflexões sobre políticas que orientam o ensino de inglês para surdos no Brasil

Authors

Abstract

The objective of this paper was to outline reflections about the teaching of the English language for deaf people in Brazil, investigating (in) congruences between what the official texts propose. To achieve our goal, we based our discussions on Bhaskar (1998), Luke (2009), Moutinho (2016), Quadros (2017), Author (2018) and Tílio (2019), among others. The adopted methodology, according to Gil (2010), was bibliographic and documentary. The data point to an erasure of the differences in documents that guide the teaching of English to the deaf and that there are no favourable conditions for the full linguistic development of the deaf.

Author Biographies

Antonio Henrique Coutelo de Moraes, Universidade Federal do Mato Grosso e Universidade Católica de Pernambuco

Pós-doutorando no Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal do Mato Grosso, NEPEL. Professor e Coordenador do Curso de Letras da Universidade Católica de Pernambuco e professor do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Unicap. Mestre e Doutor em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco.

Solange Maria de Barros, Universidade Federal do Mato Grosso

Professora do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal do Mato Grosso, NEPEL. Doutora em linguística aplicada e estudos da linguagem (PUC/SP). Mestra em Educação Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Published

2020-11-13

How to Cite

Coutelo de Moraes, A. H., & Maria de Barros, S. . (2020). Reflexões sobre políticas que orientam o ensino de inglês para surdos no Brasil. Revista Diálogos, 8(3), 190–206. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/11236