Representations of deaf teachers graduated in Brazilian sign language (Libras)

a critical discourse analysis

Authors

  • Tulio Adriano Alves Gontijo tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Solange Maria de Barros tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Jussivania de Carvalho Vieira Batista Pereira tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso

Abstract

This paper aims to analyze the discursive representations of deaf teachers, trained in Letras Libras College, from the Federal University of Mato Grosso. Data were collected through semi-structured interviews with three teachers. As the theoretical basis, we use the training language teachers in Brazil; Albres (2016); the critical realism philosophy by Bhaskar (1989), the critical discourse analysis theory by Fairclough (2003), and the systemic- functional linguistics (LSF) by Halliday (2004). The preliminary results show off the teachers does not feel prepared for the Libras teaching, and that they see the need to continue with their training.

Author Biographies

Tulio Adriano Alves Gontijo, Universidade Federal de Mato Grosso

Mestrando em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos em Linguagem (PPGEL-UFMT). Tradutor intérprete de Libras/ Língua portuguesa na UFMT e professor de nível superior no UNIVAG (Centro Universitário de Várzea Grande). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0100-5247

Solange Maria de Barros, Universidade Federal de Mato Grosso

Professora adjunta. Fundadora e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa Emancipatória em Linguagem – NEPEL. Pós-doutorado realizado na Universidade de Londres, sob a orientação de Roy Bhaskar. É professora efetiva do curso de Letras-Inglês da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/CUR). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1708-8657

Jussivania de Carvalho Vieira Batista Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutoranda em Estudos de Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT). Participa do grupo de pesquisa vinculado ao CNPq "Formação crítica de educadores de línguas, análise crítica do discurso e realismo crítico"

Published

2020-10-01 — Updated on 2020-10-01

Versions

How to Cite

Gontijo, T. A. A., Maria de Barros, S. ., & de Carvalho Vieira Batista Pereira, J. . (2020). Representations of deaf teachers graduated in Brazilian sign language (Libras): a critical discourse analysis. Revista Diálogos, 8(2), 263–281. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/11224