ESTRATÉGIAS DAS EMPRESAS PARTICIPANTES DO PROGRAMA BRASIL MAIS PARA AUMENTO DA PRODUTIVIDADE

Authors

DOI:

10.30781/repad.v8i1.16982

Keywords:

Economic development, Strategies, Productivity, Innovation, Revenue

Abstract

The present study aims to analyze the impacts of implementing solutions developed by companies participating in the Brazil More Productive Program. The study is characterized as a qualitative-quantitative research, of an applied nature, descriptive in terms of objectives. Data were obtained from the Innovation Sprint and information recorded in the ALI system, through the analysis of 19 companies participating in the first cycle held between August and December 2022 in the state of Santa Catarina, municipalities of Concórdia, Jaborá, and Seara. Results showed that the main prioritized problems were related to personnel management, and the solutions developed primarily provided improvements in the internal processes of the companies, generally being of low complexity. Additionally, in most companies, improvements in productivity indicators and scores on the topics evaluated in the ALI Radar diagnosis were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA ECONOMIA. Painel Mapa de Empresas. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/mapa-de-empresas/boletins/mapa- de-empresas-boletim-1o-quadrimestre-2023.pdf. Acesso: 30 jun. 2023.

CARVALHO, H. G. de; REIS, D. R.; CAVALCANTE, M. B. Gestão da Inovação. Aymará, Curitiba, 2011. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2057/1/gestaoinovacao.pdf. Acesso: 22 set 2023.

DA LUZ, A. L. Programa Agentes locais de inovação (Ali): a visão do gestor estadual – ontem, hoje e amanhã. In: PORÉM, M.E. (Org.). Inovação em micro e pequenas empresas: o Programa Agentes Locais de Inovação (Ali). Bauru, SP; Sarapuí, SP: OJM Casa Editorial, 2017.

FERRARI, A.; MANICA, C. R. Inovação em tempos de pandemia: Os diferentes cenários nos setores joalheiro e de moda íntima da Serra Gaúcha. Cadernos de Inovação em Pequenos Negócios: Comércio e Serviços. SEBRAE, CNPq. v. 1, n. 1, 2022. Disponível em: https://sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Arquivos/Revista-Cadernos-de- Inova%C3%A7%C3%A3o-Com%C3%A9rcio_e_Servi%C3%A7os_Junho_2022.pdf Acesso: 18 ago. 2023.

GEM. Empreendedorismo no Brasil, relatório executivo. 2022. Disponível em: https://datasebrae.com.br/wp-content/uploads/2023/05/GEM-BR-2022-2023-Relatorio-Executivo-v7-REVISTO-mai-23.pdf. Acesso: 30 de jun. 2023.

GIL. A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HUPALO, L. Soluções implantadas pelas empresas da região Sul no Programa Brasil Mais entre os anos de 2020 e 2021. VII CONCISA: Congresso Nacional de Ciências Sociais Aplicadas. Disponível em: https://evento.unicentro.br/files/Submissaoxarquivos/car_submissao/23_10_2022_car_s ubmissao_0930259758.pdf Acesso em: 10 nov. 2023.

KRUMENAUER, E; HUPALO, L. Impactos do Programa Brasil Mais nas empresas da Região do Extremo Oeste de Santa Catarina. Revista Sítio Novo, v. 6, n. 4. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/1251 . Acesso em: 10 nov. 2023.

OECD. Oslo Manual: guidelines for collecting, reporting and using data on innovation, 4 ed., 2018. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/oslo-manual- 2018_9789264304604-en. Acesso em: 20 set. 2021.

SEBRAE. Atlas dos pequenos negócios. 2021. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Sebrae%2050+50/Not%C3%ADci as/PRESSKIT%2050%20ANOS.pdf. Acesso: 20 de jun. 2023.

SEBRAE. Dia da micro e pequena empresa evidencia a importância dos empreendedores para o Brasil. 2022. Disponível em: https://agenciasebrae.com.br/brasil-empreendedor/dia-da-micro-e-pequena-empresa- evidencia-a-importancia-dos-empreendedores-para-o-brasil. Acesso em: 10 set. 2023.

SEBRAE. Mais de dois mil novos Agentes Locais de Inovação (ALI) preparam-se para atuar pelo Brasil. 2022. Disponível em: https://agenciasebrae.com.br/cultura-empreendedora/mais-de-dois-mil-novos-agentes- locais-de-inovacao-ali-preparam-se-para-atuar-pelo-brasil/. Acesso: 22 ago. 2023.

Published

2024-07-16

How to Cite

HUPALO, . L. .; BEILKE, L. ESTRATÉGIAS DAS EMPRESAS PARTICIPANTES DO PROGRAMA BRASIL MAIS PARA AUMENTO DA PRODUTIVIDADE. Journal Study and Research in Administration, [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.30781/repad.v8i1.16982. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/16982. Acesso em: 22 jul. 2024.