the FINANCIAL AND BUDGETARY ADMINISTRATION AS A TOOL IN HIGH SCHOOL TO COMBAT YOUTH DEBT
DOI:
10.30781/repad.v7i2.15133Keywords:
Administration, Financial Education, Non-paymentAbstract
The global scenario is in an accelerated economic phase and as a result, the national economic scenario is no different. In recent years, a situation can be observed in Brazil: the significant increase in the participation of young people in the economy, through the increase in purchasing power after completing the last stage of basic education. However, this factor has had a side effect on young people: financial indebtedness. This situation can be justified by the lack of minimal knowledge of financial and budgetary management. The objective of this study is to analyze the effect of the lack of financial and budget education in high school and the financial vulnerability that leads to youth indebtedness. This research presents concepts of economy and indebtedness to contextualize and substantiate the report and, therefore, the performance of a bibliographical and documental analysis that shows as a result an alert: we are on a collision course. The current generation cannot manage itself, and its main hopes are in a school grade that still does not exist. It concludes whether there is an immediate need to insert administrative and budgetary education as a mandatory subject in the common curriculum of schools to change this scenario of default.
Downloads
References
AGÊNCIA B2. Vivendo 80 semanas na vida do jovem brasileiro. 2016. Disponível em < https://exame.abril.com.br/marketing/10-fatos-sobre-o-comportamento-dosjovens-brasileiros/ >
ALVES DA COSTA JUNIOR, C.; MARIA, O.; CLARO, B. EDUCAÇÃO FINANCEIRA: UM INSTRUMENTO DE CONSCIÊNCIA ECONÔMICA FINANCIAL EDUCATION: A TOOL FOR ECONOMIC CONSCIOUSNESS. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/2220/1792>. Acesso em: 14 mar. 2023.
ARAÚJO, L. J., Thayana. Inadimplência atinge recorde de 68 milhões de pessoas em agosto, diz Serasa. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/business/inadimplencia-atinge-recorde-de-68-milhoes-de-pessoas-em-agosto-diz-serasa/>. Acesso em: 28 jan. 2023.
Augustinis, V. F., Costa, A. d., & Barros, D. F. (2012). Uma análise crítica do discurso de educação financeira: Por uma educação para além do capital. Revista de Administração MADE, 16(3), 79-102.
BADER, M.; SAVOIA, J. R. F. Logística da distribuição bancária: tendências, oportunidades e fatores para inclusão financeira. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 53, n. 2, mar./abr. 2013
BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira – Gestão de Finanças Pessoais. Brasília: BCB, 2013. 72 p. Disponível em: < www.bcb.gov.br/cidadaniafinanceira >
Brasil. (2010). Decreto 7.397, de 22 de dezembro de 2010: Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF. Brasília: Presidência da República. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm>.
________. (2013). Brasil: implementando a estratégia nacional de educação financeira. Estratégia Nacional da Educação Financeira. Brasília: Banco Central do Brasil.
________. Programa Educação Financeira nas Escolas 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/investidor/pt-br/educacional/criancas-e-jovens/programa-educacao-financeira-nas-escolas>.
BARROS, M. M. L. Trajetórias de jovens adultos: ciclo de vida e mobilidade social. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 16, n. 34, dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010471832010000200004&lng=en&nrm=iso>.
CABRAL BRAZ, M. Comportamento Financeiro e o Endividamento de Jovens Cariocas. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/47582/47582.PDF>. Acesso em: 13 mar. 2023.
CORDEIRO, N. J. N.; COSTA, M. G. V.; SILVA, M. N. DA. EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO BRASIL: UMA PERSPECTIVA PANORÂMICA. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69–84, 23 jun. 2018.
D'AQUINO, C., & CERBASI, G. (2008). Educação financeira: Como educar seu filho. Rio de Janeiro: Elsevier.
GRANDO, Neiva Ignês; SCHNEIDER, Ido José. EDUCAÇÃO FINANCEIRA: o que pensam alunos e professores. Revista Educação em Questão: Natal, v. 40, n. 26, p. 195-219, jan./jun. 2011.
HILL, N. (2009). Quem pensa enriquece. São Paulo: Fundamento Educacional.
INGRIDOLIVEIRA. Número de inadimplentes no Brasil atinge recorde da série histórica, aponta Serasa. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/business/numero-de-inadimplentes-no-brasil-atinge-recorde-da-serie-historica-aponta-serasa/>.
LUSARDI, A., & MITCHELL, O. S. (2010). Financial literacy among the young: Evidence and implications for consumer policy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358-380.
Macedo Jr., J. S. (2007). A árvore do dinheiro: Guia para cultivar a sua independência financeira. Rio de Janeiro: Elsevier.
MEU ACERTO. Endividamento entre jovens: como reverter esse crítico cenário. Disponível em: <https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ifgwJ7vLj4sJ:https://exame.com/colunistas/meu-acerto/endividamento-entre-jovens-como-reverter-esse-critico-cenario/&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>.
OECD - Financial education and consumer protection (2005). Disponível em: <https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/>.
POLIT, D. F.; BECK, C. T. The content validity index: Are you sure you know what’s being reported? critique and recommendations. Research in Nursing & Health, v. 29, n. 5, p. 489–497, 2006.
SAVOIA, José Roberto Ferreira; SAITO, André Taue; SANTANA, Flavia de Angelis. Paradigmas da educação financeira no Brasil. 2007. Revistas de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 41, n. 6, p. 1121 - 1141, Nov – Dez 2007.
SCOTT, P. Gerações e famílias: Polissemia, mudanças históricas e mobilidade. Sociedade e Estado, v. 25, p. 251–284, 1 ago. 2010.
SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM DEZEMBRO DE 2022. Disponível em: < https://cdn.builder.io/o/assets%2Fb212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc%2Ff660170bf4204a908d0f34d06218c00e?alt=media&token=e0e0f4e1-8a33-4eb1-93d4-43c64296bbc9&apiKey=b212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc>. Acesso em: 28 jan. 2023.
SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM MAIO DE 2021. Disponível em: <https://www.serasa.com.br/assets/cms/2021/Mapa-de-Inadimple%CC%82ncia-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2023.
SERASA. PESQUISA 2021 ENDIVIDAMENTO. Disponível em: <https://www.serasa.com.br/assets/cms/2021/Pesquisa-Endividamento-2021-Release-..pdf>. Acesso em: 28 jan. 2023.
SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM DEZEMBRO DE 2022. Disponível em: < https://cdn.builder.io/o/assets%2Fb212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc%2Fcae66cfcdb274882a14ecc54d7ff57f3?alt=media&token=183cfb7a-efbd-46e4-a085-6ef68f6306c7&apiKey=b212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc>. Acesso em: 28 jan. 2023.
WILIIS, L. E. (2009). Evidence and ideology in assessing the effectiveness of financial literacy.
Published
Versions
- 2023-09-06 (3)
- 2023-09-06 (2)
- 2023-08-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eduardo Cardoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All authors who submit and publish in this journal agree to the following terms:
I hereby declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, in part or in whole.
I further declare that, once published in Repad, edited by the Federal University of Mato Grosso, Campus Rondonópolis, the Work will never be submitted by me or any of the other co-authors, if any, to any other journal.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of the published work.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.