This is an outdated version published on 2023-09-06. Read the most recent version.

the FINANCIAL AND BUDGETARY ADMINISTRATION AS A TOOL IN HIGH SCHOOL TO COMBAT YOUTH DEBT

Authors

  • Eduardo Cardoso eduardomiato9@gmail.com
    Centro Universitário Serra dos Órgãos

DOI:

10.30781/repad.v7i2.15133

Keywords:

Administration, Financial Education, Non-payment

Abstract

The global scenario is in an accelerated economic phase and as a result, the national economic scenario is no different. In recent years, a situation can be observed in Brazil: the significant increase in the participation of young people in the economy, through the increase in purchasing power after completing the last stage of basic education. However, this factor has had a side effect on young people: financial indebtedness. This situation can be justified by the lack of minimal knowledge of financial and budgetary management. The objective of this study is to analyze the effect of the lack of financial and budget education in high school and the financial vulnerability that leads to youth indebtedness. This research presents concepts of economy and indebtedness to contextualize and substantiate the report and, therefore, the performance of a bibliographical and documental analysis that shows as a result an alert: we are on a collision course. The current generation cannot manage itself, and its main hopes are in a school grade that still does not exist. It concludes whether there is an immediate need to insert administrative and budgetary education as a mandatory subject in the common curriculum of schools to change this scenario of default.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGÊNCIA B2. Vivendo 80 semanas na vida do jovem brasileiro. 2016. Disponível em < https://exame.abril.com.br/marketing/10-fatos-sobre-o-comportamento-dosjovens-brasileiros/ >

ALVES DA COSTA JUNIOR, C.; MARIA, O.; CLARO, B. EDUCAÇÃO FINANCEIRA: UM INSTRUMENTO DE CONSCIÊNCIA ECONÔMICA FINANCIAL EDUCATION: A TOOL FOR ECONOMIC CONSCIOUSNESS. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/2220/1792>. Acesso em: 14 mar. 2023.

ARAÚJO, L. J., Thayana. Inadimplência atinge recorde de 68 milhões de pessoas em agosto, diz Serasa. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/business/inadimplencia-atinge-recorde-de-68-milhoes-de-pessoas-em-agosto-diz-serasa/>. Acesso em: 28 jan. 2023.

Augustinis, V. F., Costa, A. d., & Barros, D. F. (2012). Uma análise crítica do discurso de educação financeira: Por uma educação para além do capital. Revista de Administração MADE, 16(3), 79-102.

BADER, M.; SAVOIA, J. R. F. Logística da distribuição bancária: tendências, oportunidades e fatores para inclusão financeira. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 53, n. 2, mar./abr. 2013

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira – Gestão de Finanças Pessoais. Brasília: BCB, 2013. 72 p. Disponível em: < www.bcb.gov.br/cidadaniafinanceira >

Brasil. (2010). Decreto 7.397, de 22 de dezembro de 2010: Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF. Brasília: Presidência da República. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm>.

________. (2013). Brasil: implementando a estratégia nacional de educação financeira. Estratégia Nacional da Educação Financeira. Brasília: Banco Central do Brasil.

________. Programa Educação Financeira nas Escolas 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/investidor/pt-br/educacional/criancas-e-jovens/programa-educacao-financeira-nas-escolas>.

BARROS, M. M. L. Trajetórias de jovens adultos: ciclo de vida e mobilidade social. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 16, n. 34, dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010471832010000200004&lng=en&nrm=iso>.

CABRAL BRAZ, M. Comportamento Financeiro e o Endividamento de Jovens Cariocas. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/47582/47582.PDF>. Acesso em: 13 mar. 2023.

CORDEIRO, N. J. N.; COSTA, M. G. V.; SILVA, M. N. DA. EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO BRASIL: UMA PERSPECTIVA PANORÂMICA. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69–84, 23 jun. 2018.

D'AQUINO, C., & CERBASI, G. (2008). Educação financeira: Como educar seu filho. Rio de Janeiro: Elsevier.

GRANDO, Neiva Ignês; SCHNEIDER, Ido José. EDUCAÇÃO FINANCEIRA: o que pensam alunos e professores. Revista Educação em Questão: Natal, v. 40, n. 26, p. 195-219, jan./jun. 2011.

HILL, N. (2009). Quem pensa enriquece. São Paulo: Fundamento Educacional.

INGRIDOLIVEIRA. Número de inadimplentes no Brasil atinge recorde da série histórica, aponta Serasa. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/business/numero-de-inadimplentes-no-brasil-atinge-recorde-da-serie-historica-aponta-serasa/>.

LUSARDI, A., & MITCHELL, O. S. (2010). Financial literacy among the young: Evidence and implications for consumer policy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358-380.

Macedo Jr., J. S. (2007). A árvore do dinheiro: Guia para cultivar a sua independência financeira. Rio de Janeiro: Elsevier.

MEU ACERTO. Endividamento entre jovens: como reverter esse crítico cenário. Disponível em: <https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ifgwJ7vLj4sJ:https://exame.com/colunistas/meu-acerto/endividamento-entre-jovens-como-reverter-esse-critico-cenario/&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>.

OECD - Financial education and consumer protection (2005). Disponível em: <https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/>.

POLIT, D. F.; BECK, C. T. The content validity index: Are you sure you know what’s being reported? critique and recommendations. Research in Nursing & Health, v. 29, n. 5, p. 489–497, 2006.

SAVOIA, José Roberto Ferreira; SAITO, André Taue; SANTANA, Flavia de Angelis. Paradigmas da educação financeira no Brasil. 2007. Revistas de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 41, n. 6, p. 1121 - 1141, Nov – Dez 2007.

SCOTT, P. Gerações e famílias: Polissemia, mudanças históricas e mobilidade. Sociedade e Estado, v. 25, p. 251–284, 1 ago. 2010.

SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM DEZEMBRO DE 2022. Disponível em: < https://cdn.builder.io/o/assets%2Fb212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc%2Ff660170bf4204a908d0f34d06218c00e?alt=media&token=e0e0f4e1-8a33-4eb1-93d4-43c64296bbc9&apiKey=b212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc>. Acesso em: 28 jan. 2023.

SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM MAIO DE 2021. Disponível em: <https://www.serasa.com.br/assets/cms/2021/Mapa-de-Inadimple%CC%82ncia-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2023.

SERASA. PESQUISA 2021 ENDIVIDAMENTO. Disponível em: <https://www.serasa.com.br/assets/cms/2021/Pesquisa-Endividamento-2021-Release-..pdf>. Acesso em: 28 jan. 2023.

SERASA. MAPA DA INADIPLENCIA NO BRASIL EM DEZEMBRO DE 2022. Disponível em: < https://cdn.builder.io/o/assets%2Fb212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc%2Fcae66cfcdb274882a14ecc54d7ff57f3?alt=media&token=183cfb7a-efbd-46e4-a085-6ef68f6306c7&apiKey=b212bb18f00a40869a6cd42f77cbeefc>. Acesso em: 28 jan. 2023.

WILIIS, L. E. (2009). Evidence and ideology in assessing the effectiveness of financial literacy.

Published

2023-08-31 — Updated on 2023-09-06

Versions

How to Cite

CARDOSO, E. the FINANCIAL AND BUDGETARY ADMINISTRATION AS A TOOL IN HIGH SCHOOL TO COMBAT YOUTH DEBT. Journal Study and Research in Administration, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.30781/repad.v7i2.15133. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/15133. Acesso em: 20 may. 2024.