Gestão de sala de aula

Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional

Authors

DOI:

10.30781/repad.v5i1.11342

Abstract

Given the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way.  This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinaldo Silva Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DO PARÁ

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Amazonas (2019), Especialista em MBA - Gestão de Recursos Humanos pelo Centro Universitário Internacional (2012), Graduado em Administração pela Faculdade do Tapajós (2010), Licenciado em Filosofia pelo Centro Universitário Internacional (2018). Administrador da Universidade Federal do Oeste do Pará-Ufopa, Campus Itaituba. Atualmente cursando o Doutorado em Educação na Universidade Luterana do Brasil (PPGEDU)

Daniel Nascimento-e-Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Pará (1990), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e pós-doutorado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em gestão de organizações amazônicas, atuando principalmente nos seguintes temas: administração pública, estratégias organizacionais, administração estratégica, planejamento estratégico e alianças estratégicas; e na área de Educação, desenvolvendo estudos sobre aprendizagem, mecanismos cerebrais e os fundamentos de uma nova educação planetária.

Published

2021-04-30

How to Cite

OLIVEIRA, E. S.; NASCIMENTO-E-SILVA, D. Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional. Journal Study and Research in Administration, [S. l.], v. 5, n. 1, 2021. DOI: 10.30781/repad.v5i1.11342. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342. Acesso em: 22 jul. 2024.