Epistemologias do sul e educação intercultural

contribuições da formação-ação-intercultural em Cuiabá-MT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.12795


Abstract

We make contributions to the theme Human Rights and Interculturality in times of pandemic,
dialoguing with scholars of decoloniality and critical interculturality. The reading of reality based on
action research brings the speeches of participants in the Ikuia-Pá continuing education:
Bororo history and culture from the perspective of intercultural education in early childhood.
In this formative context, the “researcher-group” and the systematization of the “intercultural-action-training”
methodology were born, which intends to decolonize based on Southern epistemologies in opposition to the
coloniality of knowledge/knowledge. It is concluded that teacher education demands other
theoretical propositions that can create new pedagogical approaches capable of promoting critical
intercultural education at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Khellen Cristina Pires Correia SOARES, Instituto Federal do Tocantins

    Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Docente efetiva do Instituto Federal do Tocantins (IFTO)

  • Beleni Salete GRANDO, Universidade Federal do Mato Grosso

    Pós-Doutora em Antropologia Social (2011) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente efetiva da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

  • Jonathan STROHER, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

Published

2021-08-13

How to Cite

Epistemologias do sul e educação intercultural: contribuições da formação-ação-intercultural em Cuiabá-MT. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 30, n. jan/dez, p. 1–23, 2021. DOI: 10.29286/rep.v30ijan/dez.12795. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12795. Acesso em: 20 dec. 2025.