Philosophical reflections on the childhood of the moving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.12730


Keywords:

Bergson, Duração, Inteligência, Infância, Educação Infantil

Abstract

The text presents the philosophy of Henri Bergson (1859-1941), with the intention of reflecting on the childhood of the moving, qualitative reality, heterogeneous of the interior duration, ontological perspective not aligned with the traditional epistemic tracks. It is about conceiving the world of children, from a repositioning of intelligence, denouncing logocentrism, scientism, among other stratagems, that guide school routines. The methodology is inspired by Bergsonian intuitionism, which seeks to apprehend the movements of the experience between matter and memory, allowing not only to investigate childhood, in the light of this philosophy, but also to rescue teaching passages in Kindergarten, acting with musical language.

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Author Biographies

  • Marlon Dantas TREVISAN, Universidade Federal de Jataí

    Doutor em Educação pela UNESP-Marília. Professor Associado da Universidade Federal de Jataí, Goiás, Brasil. No Ensino Superior, tem centrado a produção acadêmica em eixos temáticos como a infância, artes e semiótica, alfabetização, leitura e escrita, dentre outros, inerentes à formação pedagógica, filosófica e artística.

  • Heliakim Marques TREVISAN, Universidade Federal de São Carlos

    Doutorando em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, SP. Brasil.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Philosophical reflections on the childhood of the moving. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–21, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.12730. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12730. Acesso em: 5 dec. 2025.