I’M NOT A “BLACK BELT”, NOW WHAT?

A SYSTEMATIZED DIDATIC PROPOSAL FOR TEACHING COMBAT SPORTS IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Ana Carolina Correia da Silva Rabelo carolsilva23@hotmail.com
    Universidade Federal do Tocantins
  • Bruno Fernandes Antunez brunoantunez@uft.edu.br
    Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e20550


Keywords:

Physical Education, Fighting, Fighting Games, Teacher Training, Pedagogical Proposal

Abstract

The teaching of combat sports in Physical Education faces significant challenges, mainly due to deficiencies in teacher training and the lack of practical support materials. Therefore, this study aims to present a systematized didatic proposal for teaching combat sports in elementary education, demonstrating how combat games, as a methodological tool, can help overcome the insecurities and difficulties resulting from gaps in teacher preparation. The construction of the model articulates a review of the literature, the diagnosis of teachers’ needs in Palmas-TO, and theoretical foundations such as the pendular model adapted to combat sports, the classification of combat sports by distance, actions, and intentions, and the three dimensions of content. By offering a coherent and progressive structure, this work serves as a didactic resource to help teachers understand what, when, and why to teach combat sports, fostering autonomy and confidence in promoting the students’ holistic development.

References

ANDRADE, Leonardo Carlos de; LIMA, Isaac Neves de; ALMEIDA, Maycon Ornelas. Agon, alea, mimicry e ilinx na escola? o ensino do jogo na educação física a partir da sistematização de Roger Caillois. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 24, n. 2, p. 91-102, 2020.

BARBOSA, Raquel; PEREIRA, Beatriz; MELLO, André. Revisão sistemática sobre brincadeiras de lutas na educação pré-escolar: evidências, potencialidades e lacunas. Egitania sciencia, n. esp., p. 111-129, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa, Portugal: Cotovia, 1990.

CAMPOS, Luiz Antônio Silva. Metodologia do ensino das lutas na educação física escolar. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2014.

DAOLIO, Jocimar. Jogos esportivos coletivos: dos princípios operacionais aos gestos técnicos - modelo pendular a partir das ideias de Claude Bayer. Revista brasileira de ciências e movimento, v. 10, n. 4, p. 99-104, 2002.

DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo; FRANCHINI, Emerson. Princípios pedagógicos e metodológicos no ensino das lutas. In: FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo (Orgs.). Ensino de Lutas: reflexões e propostas de programas. São Paulo: Scortecci, 2012.

FARIAS, Mayrhon José Abrantes. “Tio, eu gosto é de treta...”: o cotidiano infantil nas mediações entre o brincar e o brigar na escola. 2019. 249f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C.; GOODWAY, Jacqueline D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre, RS: AMGH, 2013.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal nas pesquisas em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Líber Livro: 2005.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino de lutas: contexto e possibilidades. 2008. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual Campinas, Campinas, SP, 2008.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MARIANO, Eder Rodrigo; PEREIRA et al. Martial arts and combat sports in school physical education: philosophical-educational interface in the student perspective. Research, society and development, v. 10, n. 7, p. 1-13, 2021.

MOHER, David et al. Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: a recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 24, n. 2, p. 335-342, 2015.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2011.

NOGUEIRA, Victor Lailson dos Santos; PEREIRA, Carlos Alexandre Holanda; MEDEIROS, Jarles Lopes de. As contribuições da psicomotricidade para o ensino de lutas na escola. Cocar, v. 15, n. 32, p. 1-16, 2021.

OLIVIER, Jean-Claude. Das brigas aos jogos com regras: enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

OPOSIÇÃO. Dicionário online de português. 2025. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/oposicao/>. Acesso em: 07 mai. 2025.

PELLEGRINI, Anthony D.; SMITH, Peter K. Physical activity play: the nature and function of a neglected aspect of play. Child development, v. 69, n. 3, p. 577-598, 1998.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Scientific production on martial arts and combat sports content in school Physical Education: a review study. Ido movement for culture. journal of martial arts anthropology, v. 22, n. 3, p. 1-11, 2020.

RABELO, Ana Carolina Correia da Silva. O ensino das lutas como componente curricular exclusivo: uma proposta pedagógica para as escolas municipais de tempo integral de Palmas-TO. 2025. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Tocantins, Miracema do Tocantins, TO, 2025.

RODRIGUES, Alba Iara Cae; MARTTINEN, Risto; BANVILLE, Dominique. Martial arts and combat sports for youth: a 10-year scoping review. Journal of teaching in physical education, v. 43, n. 4, p. 664–674, 2024.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Pedagogia das lutas: caminhos e possibilidades. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2012.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino de lutas na escola: possibilidades para a educação física. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; RINALDI, Ieda Parra Barbosa. Fundamentos pedagógicos do esporte educacional – lutas – Volume 1: aspectos pedagógicos das lutas e as vivências múltiplas em jogos de luta e atividades de oposição dirigida. Curitiba, PR: CRV, 2022.

SANTOS, Sérgio Luiz Carlos dos. Jogos de oposição: ensino das lutas na escola. São Paulo: Phorte, 2012.

SMITH, Peter K.; STGEORGE, Jennifer M. Play fighting (rough-and-tumble play) in children: developmental and evolutionary perspectives. International journal of play, v. 12, n. 1, p. 113-126, 2023.

STAMENKOVIĆ, Stevan et al. Kicking, throwing, grappling: how combat sports shape muscular fitness and motor competence in children. Journal of functional morphology and kinesiology, v. 10, n. 1, p. 1-12, 2025.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E FORMAÇÃO

How to Cite

I’M NOT A “BLACK BELT”, NOW WHAT? A SYSTEMATIZED DIDATIC PROPOSAL FOR TEACHING COMBAT SPORTS IN ELEMENTARY EDUCATION. (2025). Corpoconsciência, 29, e20550. https://doi.org/10.51283/rc.29.e20550