DIDACTIC RESEARCH IN PHYSICAL EDUCATION

FOCUS ON FORMATIVE DIDACTIC EXPERIMENT

Authors

  • Victor José Machado de Oliveira oliveiravjm@gmail.com
    Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e20424


Keywords:

Physical Education, Teaching, Research, Human Development

Abstract

I present a theoretical essay that aims to share some notes on formative didactic experiment for the development of research in didactics in Physical Education. It presents general principles of developmental teaching linked to Vygotsky's cultural-historical theory. I share a possibility of organizing and conducting research using formative didactic experiments in Physical Education. The activities of the teacher (teaching) and the student (studying) are taken in their dialectical relationship in the production of data that has the classroom as its center. Advances in understanding a study whose didactic experiment has a translational focus. I conclude that this theoretical-methodological concept can contribute significantly to the field. It also contributes to the organization of teaching and teaching work, as well as to the human development of students.

References

ALMEIDA, Meycyhane Nogueira. Tematização e ensino dos jogos e brincadeiras indígenas como estratégia didático-pedagógica de uma educação física para o bem viver: uma experiência em São Gabriel da Cachoeira/AM. 2025. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, 2025.

ALMEIDA, Meycyhane Nogueira; OLIVEIRA, Victor José Machado. Musarai: uma sequência pedagógica sobre os jogos e brincadeiras indígenas no ensino médio – uma experiência em São Gabriel da Cachoeira/AM. Manaus, AM: PROEF/FEFF/UFAM, 2025. Disponível em: <https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/10983>. Acesso em: 15 set. 2025.

CAPARROZ; Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007.

DAVÍDOV, Vasili. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou, Russia: Editorial Progreso, 1988.

FONTANA, Evelline Cristhine; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Educação física e ensino desenvolvimental: aproximações possíveis e necessárias. Praxia, v. 4, p. 1-18, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira; LIBÂNEO, José Carlos. O experimento didático formativo na perspectiva da teoria do ensino desenvolvimental. Educação e pesquisa, v. 48, p. 1-19, 2022.

HEDEGAARD, Mariane. The educational experiment. In: HEDEGAARD, Mariane; FLEER, Marilyn. Studying children: a cultural-historical approach. London, England: Open University Press, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Da didática crítico-social à didática para o desenvolvimento humano. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PIMENTA, Selma Garrido; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Didática crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023.

MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; BARCELOS, Marciel (Orgs.). Pesquisa com as escolas: métodos qualitativos para a Educação Física. São Carlos: Pedro & João Editores, 2025.

MENDONÇA, Andréa Pereira et al. O que contém e o que está contido em um processo/produto educacional? Reflexões sobre um conjunto de ações demandadas para programas de pós-graduação na área de ensino. Revista de estudos e pesquisas sobre ensino tecnológico, Manaus, v. 8, p. 1-22, 2022.

NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. 293f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

NASCIMENTO, Carolina Picchetti. Os significados das atividades da cultura corporal e os objetos de ensino da educação física. Movimento, v. 24, n. 2, p. 677-690, 2018.

OLIVEIRA, Victor José Machado; ANDRADE Bruna Drielly de Menezes; BARROS, João Luiz da Costa. Esportes de campo e taco: uma proposta pedagógica para o 5º ano do ensino fundamental. Manaus, AM: EDUA, 2025.

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

REAL, Márcio Penna Corte; SANTOS, Adnelson Araújo. Ensino desenvolvimental: uma análise da produção do conhecimento da educação física escolar no Brasil à luz do sistema de Elkonin-Davídov. Obutchénie - Revista de didática e psicologia pedagógica, v. 5, n. 2, p. 354-377, 2021.

SANTOS, Rafael Cesar Ferrari; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Organização do ensino da Educação Física e o desenvolvimento do pensamento teórico dos estudantes. Obutchénie - Revista de didática e psicologia pedagógica, v. 6, n. 2, p. 504-529, 2022.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & realidade, v. 40, n. 2, p. 375-397, 2015.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2016.

TULESKI, Silvana Calvo; EIDT, Nadia Nara. A periodização do desenvolvimento psíquico: atividade dominante e a formação das funções psíquicas superiores. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016, p. 35-61.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E FORMAÇÃO

How to Cite

DIDACTIC RESEARCH IN PHYSICAL EDUCATION: FOCUS ON FORMATIVE DIDACTIC EXPERIMENT. (2025). Corpoconsciência, 29, e20424. https://doi.org/10.51283/rc.29.e20424

Most read articles by the same author(s)