A CONVERSATION WITH REINER HILDEBRANDT-STRAMANN

FORTY YEARS OF PARTNERSHIP WITH BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Amauri Aparecido Bassoli de Oliveira amauribassoli@gmail.com
    Universidade Estadual de Maringá
  • Reiner Hildebrandt-Stramann r.hildebrandt-stramann@tu-braunschweig.de
    Technische Universität Braunschweig

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.28.e18405


Keywords:

Reiner Hildebrandt-Stramann, Physical Education, Germany, Brasil

Abstract

This interview presents a conversation with Prof. Dr. Reiner Hildebrandt-Stramann about his academic production, perceptions and experiences with higher education institutions, basic education schools and Brazilian Physical Education professionals in his forty years of coexistence and collaboration.

References

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis, RJ: Vozes; 1985

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Roberto; BRITO, Fausto. Utopia e paixão: a política do cotidiano. Rio de Janeiro. Rocco, 1985.

GRUPO DE TRABALHO PEDAGÓGICO UFPe – UFSM. Visão didática da educação física. Rio de Janeiro. Ao Livro Técnico, 1991.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções aberta no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Educação física aberta à experiência: uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner (Org.). Histórias de movimento com crianças. Ijui, RS: Unijuí, 2010.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Visão pedagogia de movimento. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner (Org.). Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui, RS: Unijuí, 2013.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; TAFFAREL, Celi Zulke. Formação de professores e trabalho educativo na educação física. Ijui, RS: Unijuí, 2017.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner et al. Currículo modularizado à formação inicial em educação física: uma proposta em discussão. Ijui, RS: Unijuí, 2020.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner et al. Considerações curriculares para a formação universitária dos estudantes de educação física. Ijuí, RS: Unijuí, 2022.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Familiarity and strangement: the ethnographic method in the initial training of physical education students. Journal of physical education, v. 35, n. 1, p. 1-9, 2024.

MERLEAU PONTY, Maurice. Phänomenologie der wahrnehmung. Berlin, Deutschland: Gruyere, 1966.

TAMBOER, Jan. Sich Bewegen-ein: dialog zwischen menschen und welt. Sportpädagogik, v. 3, n. 2, p. 14-19, 2019.

TREBELS, Andreas. A concepção dialógica do movimento humano: uma teoria do “se-movimentar”. In: KUNZ, Elenor; TREBELS, Andreas (Orgs.). Educação física crítico-emancipatória. Ijuí, RS: Unijuí, 2010.

WEIZSÄCKER, Victor von. Der gestaltkreis. Frankfurt, Deutschland: Suhrkamp, 1966.

Published

2024-12-05

How to Cite

A CONVERSATION WITH REINER HILDEBRANDT-STRAMANN: FORTY YEARS OF PARTNERSHIP WITH BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION. (2024). Corpoconsciência, 28, e18405. https://doi.org/10.51283/rc.28.e18405

Most read articles by the same author(s)