Descrição textual
a ordem do expor na entrevista em Libras com especialista
Keywords:
Sociodiscursive interactionism, Textual genres, Text analysis model, Types of speech, LibrasAbstract
This work intends to identify regularities in the construction of the discursive types of the expose order presents an exemplary text of the genre interview in Libras with a specialist. The theoretical framework is confirmed by the contributions of Sociodiscursive Interactionism (ISD), more specifically by the notion of specific discourses, which, conform to regularities, which can be like in four specific discursive worlds. The context of data generation is the production of an interview with a specialist in Physical Education for deaf students. The results of the analysis show that the occurrence of the objective expose order is associated with the theme of the centrally signed text - presents the scientific information of the thematic contents, as well as the linguistic characteristics that mark the theoretical discourse and the implicit interactive discourse. This configuration can support the construction of a descriptive model aiming its didactics in teaching Libras to listeners.
References
ARAÚJO, Magali Nicolau de Oliveira. Os espaços na Libras. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa Pós-Graduação em Linguística do Departamento de Linguística, Português e Língua Clássicas) Universidade de Brasília, Brasília, Brasil, 2016.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio (orgs). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividades de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles da Cunha. São Paulo: Educ, 1999.
BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução Anna Rachel Machado, Maria de Lourdes Meirelles Matencio, Campinas, SP: Mercado de Letras, 2008.
BULEA, Ecaterina Bronckart; BRONCKART, Jean-Paul. As representações do agir educacional no quadro do gênero entrevista. In: As unidades semióticas em ação: estudos linguísticos e didáticas na perspectiva do interacionismo sociodiscursivo. Eliane Gouvêa Lousada, Luiza Bueno e Ana Maria de Mattos Guimarães (orgs). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017.
FELIPE, Tanya A; MONTEIRO, Myrna S. Libras em Contexto: curso básico, livro do professor instrutor – Brasília: Programa Nacional de Apoio à Educação dos Surdos, MEC: SEESP, 2007.
FERREIRA, Lucinda. Por uma gramática da Língua de Sinais. Reimpressão Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2010.
GESSER, Audrei. “Um olho no professor surdo e outro na caneta”: Ouvintes aprendendo a Língua Brasileira de Sinais. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem) Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil, 2006.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre. Artes Médicas. 2004.
QUADROS, Ronice Müller de. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.
TEIXEIRA, Carla. O especialista e outros sujeitos em artigos jornalísticos de divulgação científica na área da saúde. In: Literacia científica na escola. Gonçalves, M. & Jorge, N. (org.). Lisboa: NOVA FCSHCLUNL, 2018.
WILCOX, Sherman; WILCOX, Phillis Perrin. Aprender a Ver. Tradução: Tarcício de Arantes Leite. Petrópolis: Editora Arara Azul. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.