PURCHASE AND CONSUMPTION BEHAVIOR IN THE CLOTHING SEGMENT OF PREMIUM BRANDS IN CUIABA
DOI:
10.30781/repad.v6i2.13921Keywords:
Consumer behavior, Fashion, Premium clothing, LuxAbstract
Increasingly, companies need to develop and implement strategies that satisfy consumers' needs and wants. In that regard, market segmentation presents itself as a way of specifying directions and efforts for a unique audience. In particular, the premium outfit segment represents a significant portion of fashion retail. Thus, the main objective of this study is to analyze the purchase and consumption behavior in the clothing segment of premium brands in the city of Cuiabá. Therefore, mixed research was carried out based on four interviews with store managers in the studied segment and a survey with consumers. The main results characterize the convergence in the view of consumers and managers in perceiving the segment as synonymous with quality and durability and the divergence between them in terms of the perception of exclusivity as differential.
Downloads
References
ALLÉRES, D. Luxo. Estratégias, marketing. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.
APEX BRASIL. Bedetermined: a fórmula do sucesso nas mãos de Sônia Hess. Disponível em <https://portal.apexbrasil.com.br/2016/11/03/bedetermined-a-formula-do-sucesso-nas-maos-de-sonia-hess-executiva-da-dudalina/> Acesso em: 26 de março de 2019.
BOONE, L. E.; KURTZ, D. L. Marketing Contemporâneo. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
BOUÇAS, C. Mercado de moda cresce em receita e em volume. Disponível em: <https://www.valor.com.br/empresas/5150790/mercado-de-moda-cresce-em-receita-e-em-volume> Acesso em: 15 de agosto de 2018.
BOUÇAS, C. Mercado global de luxo cresce 5% e chega a US$ 1,4 tri. Disponível em: < https://www.valor.com.br/empresas/5244895/mercado-global-de-luxo-cresce-5-e-chega-us-14-tri> Acesso em: 20 de julho de 2018.
BRANDÃO, M.; PARENTE, J.; OLIVEIRA, B. B. Percepção de crowding no varejo: uma investigação exploratória no Mercado brasileiro. Revista de Administração de Empresas, v. 9, n. 2, art. 11, jul/dez 2010.
CHIARA, M. Redes sociais influenciam decisão de compra. Disponível em: < https://exame.abril.com.br/tecnologia/redes-sociais-influenciam-decisao-de-compra/> Acesso em 27 de março de 2019.
CHURCHILL, G. A.; PETER, J. P. Marketing: criando valor para os clientes. São Paulo: Saraiva, 2000.
COBRA, M. Administração de marketing no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
CRESWELL, J.W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DINIZ, C. O mercado do Luxo no Brasil: tendências e oportunidades. São Paulo: Seoman, 2012.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES de Sá, R. R. L.; MARCONDES, R. C. O ponto de vendas de produtos de luxo da moda de vestuário feminine no Brasil.
CADERNOS EBAPE.BR, v. 8, nº 3, artigo 8, Rio de Janeiro, Set. 2010.
IBOPE. Pesquisa mostra comportamento e hábitos do consumdor brasileiro. Disponivel em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/Pesquisa-mostra-comportamento-e-habitos-do-consumidor-brasileiro.aspx>. Acesso em: 12 de março de 2019.
KELLER, K. L. Building Customer-Based Brand Equity: a blueprint for creating strong brands. Cambridge: Marketing Science Institute, 2001.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. São Paulo: Pearson, 2012.
KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1998.
LAS CASAS, A. L. Marketing: conceitos, exercícios, casos. São Paulo: Atlas, 2009.
LOPES, M. M.; CASTELO BRANCO, V. T. F.; SOARES, J.B. Utilização dos testes estatísticos de Kolmogorov-Smirnov e Shapiro-Wilk para verificação da normalidade para materiais de pavimentação. TRANSPORTES v. 21, n. 1, p. 59–66, 2013.
MACHADO, A. R. S. Novos papéis dos consumidores como difusores de opinião no setor da hotelaria. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Marketing e Estratégia) – Escola de Economia e Gestão, Universidade do Minho, Braga.
MARCONDES, R. C.; SÁ, R. R. L. G. O ponto de vendas de produtos de luxo da moda de vestuário feminino no Brasil.
CADERNOS EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 8, nº 3, artigo 8, p. 514 - 534, Set. 2010.
MARCONI. M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1999.
MARTINS, J. R. Branding: o manual para você criar, gerenciar e avaliar marcas. São Paulo: Global Brands, 2006.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
PIANARO, L. MARCONDES, R.C. Identificação de conceitos, significados e atributos dos produtos de luxo no mercado de roupas e acessórios. Revista Alcance - Eletrônica, Vol. 17 - n. 1 - p. 73-83 / jan-mar 2010.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, C. D. Metodologia do trabalho cientifico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. Ed. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.
REVISTA EXAME. Crescimento da indústria de moda impulsiona o surgimento do Fashion Law. Disponível em: <https://exame.abril.com.br/negocios/dino/crescimento-da-industria-de-moda-impulsiona-o-surgimento-do-fashion-law/>. Acesso em: 09 de agosto de 2018.
RIBEIRO, B. Consumidores estão menos fiéis às marcas. Disponível em: <https://www.mundodomarketing.com.br/ultimas-noticias/34633/consumidores-estao-menos-fieis-as-marcas.html>. Acesso em: 11 de março de 2019.
ROUX, E.; LIPOVETSKY, G. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
SANTOS, T. S.; ROMEIRO, M.C.; GOES, K. F.K.; TRIGUEIRO, F. M. C. Nível de ceticismo na fonte da mensagem na comunicação de marketing social e ambiental: estudo com público jovem em Cuiabá – Mato Grosso. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, vol. 7, n. 2, p. 98-123, Jul.-Dez., 2017.
SILVA, S. M. A. Comportamentos de compra de moda: uma comparação entre gêneros. 2008. 107f. Monografia – Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2008.
SILVEIRA, C. M. Análise do comportamento de consumo no mercado de luxo no Brasil e compreensão do comportamento de compra. 2015. 58f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Estadual de Campinas, Limeira, 2015.
SILVEIRA, M.; TEIXEIRA, P. P.; CAMPOS, P. C.; HEICHSEN, V.; CARVALHO, V. C. S. Tendências mercadológicas. Estação científica, Juiz de Fora, n. 06, Ago./Set. 2008.
SHETH, J. N.; NEWMAN, B. I.; GROSS, B. L.; Why we buy what we buy: a theory of consumption values. Article in Journal of Business Research , March 1991.
STREHLAU, S. Marketing do luxo. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo, sendo. Porto Alegre: Bookman, 2016.
URDAN, F. T.; URDAN, A.T. Gestão do Composto de Marketing: visão integrada de produto, preço, distribuição e comunicação. São Paulo: Atlas, 2013.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 1998.
ZANELLA, L.C.H. Metodologia de estudo e de pesquisa em administração. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC: CAPES: UAB, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wictória Pereira, Francisco Mirialdo Chaves Trigueiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All authors who submit and publish in this journal agree to the following terms:
I hereby declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, in part or in whole.
I further declare that, once published in Repad, edited by the Federal University of Mato Grosso, Campus Rondonópolis, the Work will never be submitted by me or any of the other co-authors, if any, to any other journal.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of the published work.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.