THE CHILDREN'S DISCOURSE ON CONSUMER RELATIONS:

reports and evidence

Authors

  • Liliane de Olivera Rezende rezende.liliane@gmail.com
    Centro Universitário Unihorizontes
  • Caissa Veloso e Sousa caissaveloso@yahoo.com.br
    Centro Universitário Unihorizontes
  • Jefferson Rodrigues Pereira jeffersonrodrigues@live.com
    Centro Universitário Unihorizontes
  • Leonardo Benedito Oliveira Rezende leonardorezende100@gmail.com
    Centro Universitário Unihorizontes

DOI:

10.30781/repad.v6i3.13846

Keywords:

Child consumer; Reference groups; Symbolic representations.

Abstract

This study aimed to analyze the speech of children, aged 9 and 11 years, about the buying behavior. In this survey, of the qualitative approach, were interviewed 53 children. The interviews were analyzed in the light of the content analysis, considering the following dimensions: consumption and their symbolic representations; reference group and, finally, the influence of the media about consumption. It was found that the consumption, for these children, is something beyond the functional characteristics of the goods and may represent happiness, good things. Still, it was possible to extract from the reports the desire to look like adults they admire, when their family members, and their idols, whether from sports, music, soap operas or movies. The habit of saving was identified in children who receive an allowance, which, in the research, comprises twelve children. All of them claim to save their allowances until they get the amount needed to buy what they want. In this way, the family influence on financial education is verified, causing their present actions to be thought from future consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane de Olivera Rezende, Centro Universitário Unihorizontes

Mestre em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes

Jefferson Rodrigues Pereira, Centro Universitário Unihorizontes

Doutorado em Administração. Professor e Pesquisador do Centro Universitário Unihorizontes.

Leonardo Benedito Oliveira Rezende, Centro Universitário Unihorizontes

Mestre em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes.

References

ANDRADE, P. D.; COSTA, M. V. Usando crianças para vender: infância e consumo na publicidade de revistas. Revista Reflexão e Ação, v. 18, n. 2, p. 230-248, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.

BOURDIEU, P. Las estructuras sociales de la economía. Buenos Aires: Manantial, 2003.

BRASIL. Lei nº. 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências, 2007. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>. Acesso em: 25 fev. 2022.

CABRAL, A. et al. A regulação da publicidade infantil: uma arena de debates entre as organizações sociais e do mercado. Temática, v. 8, n. 10, 2015.

CAMPOS, A. Q.; RECH, S. R. Considerações sobre Moda, tendências e consumo. Revista de Moda, Cultura e Arte, v. 3, n. 3, p. 170-198, 2010.

CASTRO, L. R. Infância e adolescência na cultura de consumo. Rio de Janeiro: Nau, 1998.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

CONSELHO NACIONAL DE AUTORREGULAMENTAÇÃO PUBLICITÁRIA – CONAR. 2015. A autorregulamentação e o "politicamente correto". Disponível em: <http://www.conar.org.br/> Acesso em 05 mar. 2022.

CRUZ, C. C. O impacto negativo da publicidade dirigida às crianças, o incentivo desenfreado ao consumo e a distorção de valores. In: Semana jurídica da Faculdade de Direito de Ribeirão Preto, 3, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto: FDRP, 2010.

ENGEL, J. F. et al. Comportamento do consumidor. Rio de Janeiro: LTC, 2000.

FANCHIN, R. M. R. A Venda de Dados Pessoais e o Incentivo ao Consumo Infantil por meio das Plataformas de E-Commerce. Revista Inclusiones, v. 8, n. 2, p. 223-237, 2021.

FURLAN, M. R.; GASPARIN, J. L. A construção do “ser” criança na sociedade capitalista. Terra e Cultura, v. 38, n. 1, p. 3-15, 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

GUEDES, E. F. Consumo infantil. Revista Pretexto, v. 2, n. 1, p. 41-44, 2001.

GUNTER, B.; FURNHAM, A. As crianças como consumidoras. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

HANSEN, F.; HANSEN, M. H. 2005. Children as innovators and opinion leaders. Young Consumers, v. 6, n. 2, p.44-59, 2005.

IGLESIAS, F. et al. Publicidade infantil: uma análise de táticas persuasivas na TV aberta. Psicologia & Sociedade, v. 25, n. 1, p.134-141, 2013.

JOVCHELOVITCH, S. Mídia e consumo. PUCRS Informação, v. 3, n. 124, p. 26, 2005.

LABURTHE-TOLRA, P.; WARNIER, J. Etnologia-Antropologia. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

LINN, S. Crianças do consumo: infância roubada. São Paulo: Instituto Alana, 2006.

LIPOVETSKY, G. “Acima de tudo, não devemos ter uma visão paranoica do luxo”. Revista da ESPM, v. 12, n. 1, p.10-19, 2008.

LOPAS, S. Espelho do tempo: a publicidade e a criança na mídia. In: IV Seminário Internacional de Pesquisa em Comunicação - SIPECOM. Anais... São Paulo, SP, 2011.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2011.

MCNEAL, J. Children as customers. American Demographics, v. 2, n. 4, p.36-39, 1990.

MOSCHIS, G. P.; MOORE, R. L. Decision making about the young: a socialization perspective. Journal of Consumer Research, v. 6, n. 2, p.101-112, 1979.

NASCIMENTO, A. C. A. et al. Análise de propagandas infantis da televisão aberta: aspectos do discurso midiático e mecanismos de tendência persuasiva ao consumo em Macapá. Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Curso de Letras-UNIFAP, v. 2, n. 1, p.109-130, 1998.

PASDIORA, M. A.; BREI, V. A. A formação do hábito de consumo infantil: uma análise crítica da Teoria de Consumo de Status aplicada às classes sociais altas e baixas no Brasil. Organizações & Sociedade, v. 21, n. 68, p.789-814, 2014.

PETER, J. P.; OSLON, J. C. Consumer behavior and marketing strategy. New York: Irwin Mc Gral-Hill, 1999.

PAIVA, M. S.; SOUZA, K. C. A. Imagens e Fantasia na Publicidade Infantil. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 74.965-74.972, 2021.

PINTO, M. R. Os Pobres e o Consumo: Uma Teoria substantiva de experiência de consumo de eletrônicos. Tese de doutorado em Administração. Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Belo Horizonte, 2009.

SAHLINS, M. D. Cultura e Razão Prática. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

SANTOS, L. C. S. A tevê como meio de comunicação de massa de modelar crianças. Movendo ideias, v. 5, n. 8, p.62-66, 2000.

SANTOS, A. R. et al. O Modelo de tomada de decisão de compra para o consumidor infantil. In: III Encontro de Marketing da ANPAD - EMA. Anais... Curitiba, Paraná, 2008.

SANTOS, I. M. A cultura do consumo e a erotização na infância. Revista Extraprensa, v. 2, n. 2, p. 1-20, 2010.

SANTOS, A. M.; GROSSI, P. K. Infância comprada: hábitos de consumo na sociedade contemporânea. Revista Textos & Contextos, v. 6, n. 2, p.443-454, 2007.

SCHIFFMAN, L. G.; KANUK, L. L. 2000. Consumer Behavior. New Jersey: Prentice Hall, 2000.

SILVA, C. P. M. R.; SILVA, M. C.; CRUZ, R. S. L. Responsabilidade Civil e Novas Tecnologias: desafios e impactos contemporâneos na publicidade infantil. Revista Meritum, v. 16, n. 3, p. 100-123, 2021

SILVA, A. M. D.; VASCONCELOS, L. R. A criança e o marketing infantil: informações fundamentais para proteger as crianças dos apelos do marketing infantil. Rio de Janeiro: Summus Editorial, 2012.

SILVEIRA NETTO, C. F. et al. O fim da infância? as ações de marketing e a “adultização” do consumidor infantil. Revista de Administração Mackenzie, v. 11, n. 5, p.129-150, 2010.

SOARES, M. C. G. Consumo feminino de moda e influências sociais: dos blogs às consumidoras finais. Dissertação de mestrado em Administração, Faculdade Novos Horizontes, Belo Horizonte, 2014.

SOLOMON, M. R. Comportamento do consumidor: comprando, consumindo e sendo. Porto Alegre: Bookman, 2002.

TORRES, P. A. et al. Em busca da felicidade: uma pesquisa obre o bem-estar no consumo. In: XXXVI Encontro da Associação Nacional de Ensino e Pesquisa em Administração ANPAD. Anais... Rio de Janeiro, RJ, 2012.

TRINDADE, C. C. A interferência de alterações sociais sobre o comportamento do consumidor infantil. Universidade de São Paulo, Faculdade de economia, administração e contabilidade. Departamento de Administração. São Paulo, 2002.

Published

2022-12-31

How to Cite

REZENDE, L. de O.; SOUSA, C. V. e; PEREIRA, J. R.; REZENDE, L. B. O. THE CHILDREN’S DISCOURSE ON CONSUMER RELATIONS: : reports and evidence. Journal Study and Research in Administration, [S. l.], v. 6, n. 3, 2022. DOI: 10.30781/repad.v6i3.13846. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13846. Acesso em: 22 jul. 2024.