Interfaces and approximations between Critical Meaningful Learning and Scientific Literacy
DOI:
https://doi.org/10.29286/pvy7pt77Keywords:
Science Education, Pedagogical Practices, Learning TheoriesAbstract
This essay seeks to understand how the Theory of Critical Meaningful Learning (CMLT) can serve as a theoretical and methodological framework for the implementation of scientific literacy. We highlight that the facilitating principles of critical meaningful learning align with the guidelines of scientific literacy, providing a theoretical basis for the development of coherent didactic strategies. Teaching guided by critical meaningful learning supports the achievement of multiple aspects of scientific literacy. Promoting an education that shapes critical individuals, capable of applying scientific knowledge in various contexts, requires efforts from teachers, students, curricula, and administrators, strengthened by the appropriation of converging theories such as CMLT.
Downloads
References
ALVES FILHO, J. P. Uma prosa sobre interdisciplinaridade e Fourez. In: MILARÉ, T.; RICHETTI, G. P.; LORENZETTI, L.; ALVES FILHO, J. P. (org.). Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: Fundamentos e práticas. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2021, p. 73-94.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Corroios: Plátano Edições Técnicas, 2003.
AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning: An introduction to school learning. Nova Iorque: Grune & Stratton, 1963.
CACHAPUZ, A. et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CHIRONE, A. R. R.; MOREIRA, M. A.; SAHELICES, C. C. Aprendizagem significativa crítica de equações do 2º grau no ensino remoto de uma escola federal brasileira. REnCiMa, v. 12, n. 6, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3167/1694. Acesso em: 14 mar. 2025.
DE SÁ, E. F.; QUADROS, A. L.; MORTIMER, E. F.; SILVA, P. S.; TALIM, S. L. As aulas de graduação em uma universidade pública federal: Planejamento, estratégias didáticas e engajamento dos estudantes. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, p. 625-650, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782017227032. Acesso em: 14 mar. 2025.
KUNZLER, K. R.; COSTA BEBER, S. Z.; LEITE, R. F. A perspectiva da alfabetização científica no ensino de química: Um olhar para a produção acadêmica nacional. Olhares & Trilhas, v. 26, n. 2, p. 1-28, 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73627/39407. Acesso em: 08 mar. 2025.
LEITE, R. F. Dimensões da alfabetização científica na formação inicial de professores de Química. Orientadora: Maria Aparecida Rodrigues. 2015. 236 f. Tese (Doutorado em Educação para Ciência e a Matemática), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
MASINI, E. F. S.; MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa na Escola. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2017.
MILARÉ, T.; ALVES FILHO, J. P. Ciências no nono ano do ensino fundamental: Da disciplinaridade à alfabetização científica e tecnológica. Revista Ensaio, v. 12, n. 02, p. 101-120, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/z4vbSvqX9FHtyxNztZSggPr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 jan. 2025.
MIRANDA, B. R. C. O papel do professor no processo de aprendizagem do aluno segundo Ausubel e Bruner. In: LINS, M. J. S. C.; MIRANDA, B. R. C. (org.). Ausubel e Bruner: Questões sobre aprendizagem. Curitiba, CRV, 2018, p. 27-38.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica (Critical meaningful learning). In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 3., 2000, Peniche. Anais [...]. Rio de Janeiro: Instituo Oswaldo Cruz/FIOCRUZ, 2000.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Porto Alegre: Edição do autor, 2005.
MOREIRA, M. A. Ensino e Aprendizagem Significativa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
MOREIRA, M. A. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: Construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012. p. 17-52.
PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: Perspectiva e enfoque. Revista Iberoamericana de Educación, v. 49, n. 1, p. 1-14, 2009. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/2116/3130. Acesso em: 20 maio 2025.
SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática: Inovando a forma de ensinar física. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, M. B.; SASSERON, L. H. Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ZKp7zd9dBXTdJ5F37KC4XZM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2025.
SILVA, M. S. B.; KASSEBOEHMER, A. C. Motivação para aprender e investigar em ciências. In: ANTUNES, E. P.; GIBIN, G. B. (org.). Ensino de Ciências por Investigação: Propostas teórico-práticas a partir de diferentes aportes teóricos. São Paulo: Livraria da Física, 2021. p. 39-66.



















































