Por que os alunos não aprendem química: investigações a partir da relação com o saber

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/j0631142


Keywords:

Relação com o Saber, Aprendizado da Química, Ensino de Química, Mobilização

Abstract

A partir do estudo de caso de uma escola estadual mineira, nos propusemos a investigar o porquê de prevalecer uma postura desinteressada e com baixos desempenhos quantitativos pelos estudantes, mesmo diante de um contexto com propostas de ensino interdisciplinares. Verificamos que a relação que os estudantes possuem com o aprendizado da química é marcada pela desconexão e pelas defasagens e que pensar as aprendizagens em Química, implica em considerar em todo um conjunto de relações necessárias ao seu acontecimento, as quais envolvem não apenas os conteúdos disciplinares, mas também aspectos subjetivos, sociais, linguísticos e pedagógicos que atravessam o processo educativo.

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Author Biographies

  • José Gomes THOMAZ, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

    Master's in Education, licensed in Chemistry and Pedagogy. Has experience in research in the areas of Education and Medicinal Inorganic Chemistry, with an emphasis on Teacher Training and Organometallic Compounds, respectively. Worked as a scholarship holder in the context of scientific initiation from CNPq and CAPES. Currently, he is a teacher in Basic Education and a member of the study and research group on Educator Training and Educational Practices (FORMEPE) at the Federal University of Viçosa (UFV-MG).

  • Rita de Cássia de Alcântara BRAÚNA, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

    She obtained her bachelor's degree in Physics from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (1984), a master's degree in Education from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (1990), and a doctorate in Education from the University of São Paulo (2000). She is currently a retired full professor at the Federal University of Viçosa. She completed a postdoctoral stay at UFMG in the Graduate Program in Education. She has experience in the field of Education, with an emphasis on Teacher Training, mainly working on the following topics: professional development of teaching, professional identity, pedagogical practices, and teacher knowledge.

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Published

2025-12-01

How to Cite

Por que os alunos não aprendem química: investigações a partir da relação com o saber. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 702–725, 2025. DOI: 10.29286/j0631142. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/19650. Acesso em: 6 dec. 2025.